Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 18 Mei 2011

Harga minyak naik AS$98 setong di Asia

SINGAPURA: Harga minyak melonjak kepada AS$98 setong bagi pasaran Asia, hari ini, di tengah-tengah kelemahan dollar Amerika Syarikat (AS) serta laporan bekalan minyak mentah menunjukkan tanda bercampur-campur susulan permintaan AS. 

Penanda aras minyak mentah bagi Jun mencatatkan peningkatan 96 sen kepada AS$97.87 setong pada tengah hari dagangan waktu elektronik di sini pada Bursa Merkantil New York.


Penurunan nilai dollar AS menjadikan harga minyak lebih murah untuk pelabur yang mempunyai mata wang berbeza, di mana seterusnya mempengaruhi kenaikan nilai pasaran minyak mentah. - AP


Berita dipetik dari bh online. Hairan aku. Kenaikan minyak 0.90 sen dikira sebagai kenaikan bagi mereka dan mereka laporkan di seluruh akhbar2 arus perdana milik mereka tetapi bila minyak turun mereka tak pula laporkan? Sila tengok petikan artikel di bawah ;



Sila perhatikan juga tarikh artikel ini dikeluarkan. Bagi yang nak rujuk artikel penuh boleh klik sini. Apa yang buat aku tak faham ialah ;


1.Apa beza harga minyak dunia dan asia sehingga laporan berita di atas hanya menyebut asia sahaja?


2.Bukan kah jika harga minyak dunia / asia meningkat malaysia akan turut mengalami keuntungan?


3. Kenapa media arus perdana tidak laporkan harga minyak dunia turun? Tetapi memilih hanya melaporkan harga kenaikan minyak sahaja?


Nampak tak apa benda yang aku cuba nak explain kat korang neh? Faham tak permainan dan rentak kerajaan kita? Bila harga minyak turun, kerajaan kita taknak laporkan kepada kita sebab dia taknak kita tahu. Kenapa mereka taknak kita tahu? Itu yang kena kita amek peduli beb.


Dan bila harga minyak sedunia naik, beria2 depa dok laporkan kepada kita. Sana sini hebahan. Masuk radio, masuk paper, keluar tv buat iklan. Aik.. duit buat iklan kementerian dan pemandu ada pula? Duit buat iklan jimat cermat ada pula?Tapi duit subsidi tarak?


Kenapa mereka cuma nak kita tahu bahawa minyak naik naik naik dan naik sahaja. Kenapa bila minyak turun turun turun dan turun lagi laporan tersebut tidak diwar2kan? Sudah tentu ada sesuatu yang tidak betul disini. Mereka [kerajaan] nak mewujudkan persepsi bahawa segala bagai kenaikan di malaysia adalah masalah dunia / global dan tiada kena mengena dengan mereka.

Sebab tue aku syak mereka sebenarnya gunakan duit kita untuk sesuatu tujuan yang lain. Tujuan apa aku kurang pasti. Tapi yang pasti malaysia sekarang menuju ke arah bankrupt. Bankrupt bukan pasal ada kaitan dengan permasalahan dunia. Bankrupt pasal malaysia diterajui oleh najib. Muka najib bukan bermuka orang alim + baik + soleh. Dia tiada ciri2 itu pun. Melihat muka dia aku seperti terpandang aura kejahatan dan kegelapan. Tetapi takmo aku ulas lebih2 kat sini takut kena cefour bhai. Pandai2 korang lah tafsir apa yang aku cuma nak elobrate kan neh. 


Ameno : minyak dunia naik yang tak naik..

Share this

0 Comment to " Harga minyak naik AS$98 setong di Asia "

Catat Ulasan

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...