Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 15 Mei 2011

Ismail sabri : Kerajaan kaji harga RON 95, LPG dan DIESEL.





Ismail sabri yang juga menteri perdagangan dalam negeri dan kepenggunaan, memberitahu kepada pihak media dalam satu sidang akhbar bahawa harga ron 95, diesel, LPG akan dikaji setiap enam bulan oleh jawatankuasa pemandu rasionalisasi subsidi harga barang kawalan [PEMANDU]. WOW. Aku baru tahu peraturan itu wujud. Sebelum neh pernah gak aku baca bahawa ismail sabri cakap petrol ron 95 tidak akan di naikkan dalam masa terdekat. Tapi sekarang kenyataan dia dah berbeza sket. Setiap 6 bulan harga bagi ketiga2 bahan neh akan dinilai semula. Jadi adakah ini bermaksud kenaikan akan berlaku pada bulan jun ataupun julai? Atau mungkin ogos? WOW..

Jika benarlah itu berlaku ini bermaksud ron 95, LPG dan diesel akan naik serentak? WOW.. wowww.. WOWWWW.. wowwww... WOW.. apa aku nak cakap selain dari WOWW..? Aku hanya mampu..

WOWW...

Dalam satu kenyataan yang sama juga ismail sabri memberitahu bahawa ;

1. Kerajaan mengangarkan bahawa subsidi untuk tahun neh sepatutnya cuma rm14billion tetapi ianya dijangka akan meningkat kepada 17billion.

2. Tahun lalu subsidi untuk minyak ialah rm10.3 billion. Namun disebabkan kenaikan harga minyak [masa bila? Minyak dunia sekarang turun bhai..] subsidi turut meningkat sebanyak 70 peratus.

3. Sekiranya kerajaan terus menanggung subsidi kenaikan harga barang tersebut maka itu akan menyebabkan defisit kerajaan semakin meningkat. [Aikk.. kita plak penyebab kerajaan mengalami defisit?]

4. Harga baru untuk ron 95, LPG dan diesel akan ditentukan oleh kerajaan selepas PEMANDU bermesyuarat pada JUN neh. [Samada naik ataupun kekal]

5. Ismail sabri juga mengulas isu kenaikan harga gula baru2 neh mampu mengekang usaha penyeludupan gula ke thailand. [tepuk dahi jap, boleh lah join sekaki dengan si bodoh piang awang adek tue sekali]

6. Harga gula akan disemak pada disember depan selepas kontrak jangka panjang dengan pembekal gula di beberapa negara di dunia tamat. [Apa kena mengena pembekal gula dunia dengan kita? Kita pembekal gula gak.. kita buat untuk keluaran sendiri kan? Ke kita import gula gak neh bhai? Jap.. aku confuse sey]

7. Jika harga gula di pasaran dunia lebih tinggi dari malaysia, maka kerajaan akan menaikkan harga gula pada masa itu, jika sebaliknya maka harga gula akan kekal.

Fuhh.. siyes aku blur. Bagi aku amat mustahil untuk mempercayai bahawa kita beli gula yang bersubsidi. Aku tak percaya dulu. Aku masih tak percaya sekarang. Aku tak percaya pun gula ada subsidi bhai. Mustahil rakyat malaysia tak mampu beli gula. Kilang gula kerajaan yang punya. Mereka keluarkan kos untuk proses gula.Then mereka jual kepada pemborong. Then pemborong sampaikan kepada kita. Setiap satu proses yang berlaku keuntungan + modal di ambil kira. So dari mana istilah subsidi neh muncul bhai? Dari ceruk mana? Apa yang di istilahkan subsidi kat sini bhai?

Kalau gula ada subsidi macam mana roberk kuok boleh kaya? Takan kerajaan bodoh piang pergi bayar duit subsidi kat roberk kuok pula? Bagi pandangan aku ialah, apa yang di istilah sebagai subsidi bagi kerajaan ialah bila kerajaan tak boleh nak jual gula sama macam yang negara2 lain jual. Maksudnya kat sini harga gula di thailand sekarang rm3 duit malaysia. Dan malaysia merasakan mereka patut jual rm3 juga. So ble kerajaan tak boleh jual dengan harga tersebut mereka katakan kat kita bahawa gula ada subsidi. Ini pandangan aku.

Tapi pelik gak aku. Nak compare dengan thailand buat apa? Thailand gula memang mahal. Tapi kereta murah bhai. Barang elektrik pun murah gak. Ada lah beberapa barang yang murah di thailand. Tapi di malaysia? Semua mahal nak mampos. Arhh sudah. Kerajaan hanya pandai cari keburukan negara2 lain dan bandingkan dengan malaysia. Bila perkara2 yang baik dari negara lain kita bangkit kat kerajaan, kerajaan bodoh piang bagi ulasan bodoh piang. Macam isu proton. Belilah proton untuk amal jariah. Ini bodoh piang. Hanya orang bodoh piang je support kerajaan bodoh piang.

Ameno : Ismail sabri bodoh piang.


Share this

0 Comment to " Ismail sabri : Kerajaan kaji harga RON 95, LPG dan DIESEL. "

Catat Ulasan

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...