Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 19 Februari 2014

Kecoh - Anak Pasangan Malaysia Di Sweden Buat Pengakuan Dipukul Ibu Berkali2..


Ini pengakuan dari anak sendiri. Nampaknya penjelasan dari penjelasan yang disebarkan oleh pelbagai sahabat2 kepada pasangan ini no longer valid. Ataupun tidak terpakai lagi untuk dijadikan asas penghujahan apabila sang anak sendiri mengaku mak dia bantai dia. Berkali2. Sampai lali dengan rasa sakit. Kata2 anak kepada pasangan Malaysia ini dipetik dari akhbar online Sweden, The Local.

Baca ;
The couple stood trial in the Solna District Court on Tuesday on charges of gross violation of their children's integrity (grov fridskränkning) and for assault. 
 
The father said during an interrogation that he only hit his children the second time that they had done something wrong in an effort to "discipline them".
 
The children's statements suggested that the mother had repeatedly beat them.
 
"She started hitting me in the back and on the leg. Then she pinched me on the ear and hit me on the head," one of the children said. 
 
"I've become used to being hit by mum," said another of the children, adding that the beatings no longer hurt due to their frequency.
 
The children said that the mother hit them over a period of several years with a belt, a coat hanger, and a piece of wood. The mother denies the majority of the accusations and claims to have only hit one child once. 
 
She has been charged with gross violation of their children's integrity against all four children. The father is charged with the same against three children, and assault against the fourth.

Rujukan : http://www.thelocal.se/20140218/malaysian-couple-in-court-for-hitting-kids

Manakala, The Malay Mail pula melaporkan ;
According to another news report by local English daily The New Straits Times today, the prosecution’s multiple charges against the couple also include Azizul forcing one of the children to sit in a corner for eight hours without food.
The 12-year-old son also reportedly wrote a letter in which he apologised to his mother, saying “it was my anger that started this. I will always love you and nothing will change that.”
Rujukan : http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/ive-become-used-to-being-hit-by-mum-malaysian-child-tells-swedish-court

Budak 12 tahun yang sedang bergolak emosi dia. Bukan saja cara pukulan itu menyakitkan tubuh dia bahkan emosi dia juga. Aku taknak ulas apa2 bab neh. Aku tatau pukulan bagaimana yang menyebabkan anak2 terasa sangat dengan perbuatan ibu mereka. Apa yang pasti walaupun anak2 terasa tetapi bila masa berlalu rasa marah itu hilang dan dilupakan begitu saja. Cuma pukulan kali terakhir, yang menyebabkan anak dia terheret2 emosi sampai mengadu kepada guru di sekolah. Ada sesuatu yang perlu diberikan penilaian semula. Pengakuan dari anak2 kepada pasangan ini direkodkan oleh pegawai2 penyiasat yang bertugas mengambil keterangan dan aku rasa ia mungkin dijadikan hujah dalam mahkamah dalam perbicaraan kes neh.

Suka aku nak katakan.

Kalau dah biasa pukul anak, lama2 kita akan rasa nak pukul aje. Susah nak buang tabiat tue kalau takde keazaman nak hentikan tabiat tersebut. Lebih2 lagi kalau ia membabitkan seorang individu yang pemarah dan garang. Lagi dasat nak mampos. Sebab memukul + emosi = menganggu akal rasional kita.

Seelok2nya marah je sudah la. Tapi jangan marah takde point. Marah2 sekalipun kena ada point. Bagitau dia dari A sampai Z walaupun akhirnya ko rasa anak2 ko satu haram tak faham apa yang ko cakap. Itu lebih baik sebab buat dia terfikir2 apa benda la yang mak bapak aku neh bebelkan daripada ko balon dan bantai dia kuat2 sampai melukakan badan dia. Bagi aku, kadang2 ada orang guna tali pinggang, hanger, dan kayu tetapi belum tentu cara pukulan dorang tue kuat dan melukakan. Pukul macam tak pukul. Apa alatan yang digunakan untuk memukul tak memainkan peranan sangat, tetapi sekuat mana kita bantai dia itu yang memainkan peranan. Setakat guna tali pinggang tapi pukul semut pun tak mati adakah itu di anggap mendera? Tak juga.

Kita tunggu je la apa keputusan mahkamah berkaitan kes tersebut. Kalau benar dia mendera anak2, beri dia peluang untuk belajar sesuatu dari insiden ini. Ini bukan cara dia menerima pengajaran dan mengambil iktibar atas apa yang berlaku. Moga2 dia tak berdendam dan marahkan anak2 dia terutamanya yang melaporkan hal pukulan ini kepada guru sekolah.

Jika dia tak melakukan penderaan, dan anak2 tersalah baca pukulan itu sebagai penderaan, pun jangan dipersalahkan anak2. Mereka masih muda dan mentah. Tidak matang dan tidak mahir untuk berfikir dengan betul dan tepat. Tanggungjawab kita didik dan terangkan. Semoga korang semua akan bersatu kembali sebagai sebuah keluarga yang bahagia seperti waktu dahulu.. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...