Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 18 Februari 2014

Enggan Bayar Saman - 5,000 Telah Ditahan Polis Dalam OPS WARTA..

Dulu KPN ada keluarkan warning. 


Mereka2 yang enggan ataupun gagal menjelaskan saman yang tertunggak akan ditangkap. Kalau taknak bayar saman bersedia la kena tangkap. Polis2 akan megutamakn mereka2 yang mempunyai koleksi saman yang banyak sehinggala kepada mereka2 yang hanya mempunyai satu saman yang masih belum berbayar.

Sehingga kini, polis berjaya menahan 5,000 mereka2 yang tidak membayar saman meskipun waran tangkap telah dikeluarkan.

Aku tak dapat bayangkan. 5,000 orang telah ditahan secara besar-besaran oleh polis semata2 mereka taknak bayar saman. Mana polis sumbat mereka semua? Lokap? Penjara? Atau bicara terus? Lepas bicara nak taknak dorang akhirnya terpaksa bayar? Habisla..

Biasalah, zaman sekarang orang ada banyak masalah kewangan. Mana nak heran pasal saman. Bagaimana pun, tindakan polis yang beria2 menuntut bayaran saman dari orang ramai nampaknya berbaloi bagi agensi PDRM itu sendiri beb.

Menurut KPN ;

Jumlah asal saman tertunggak = 1.7juta individu yang gagal / enggan menjelaskan saman.

Daripada jumlah tersebut, hanya tingga 250k saja mereka2 yang masih lagi belum membayar saman. Ini bermaksud tindakan polis yang mahu menangkap mereka2 yang tidak membayar saman berjaya menakutkan mereka2 yang telah disaman. Itu sebab ramai yang bayar saman sampai tinggal 250,000 orang je yang masih lagi belum membayar saman.

Mesti dalam 2 bulan terakhir neh account polis penuh dengan kemasukkan duit dan duit ye.

Hehe..  

Hasil semakan aku, polis pernah lancarkan operasi yang sama pada tahun 1999 - 2000 dulu. Masa zaman kegawatan ekonomi tue. Dan kini operasi yang lebih kurang dijalankan sekali lagi. Polis tangkap semua orang yang enggan bayar saman. Yang ada 2 saman tak dibenarkan ikat jamin. Lepas bicara kena bayar saman. Maksudnya duit tetap kena bayar le walaupun dah kena tangkap. Korang semua ada terasa apa2 tak?

KAH KAH KAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...