Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 17 Februari 2014

Berapa Kos Permulaan Yang Diperlukan Untuk Membeli Rumah [Mesti Baca]

Percaya atau tidak, ramai rakyat di negara neh masih lagi tertanya2 bagaimana nak beli rumah, masih lagi kekurangan ilmu macam mana nak beli rumah, berapa kos yang diperlukan dan adakah mereka berkelayakan untuk membeli rumah?

Susulan dengan skim Myhome yang diperkenalkan kerajaan baru2 neh, dan aku rasa bertanggungjawab juga la sesama kita untuk menyebarkan maklumat2 berkaitan bagi perumahan supaya kita ada sedikit ilmu ketika bercadang mahu membeli rumah sendiri.

Skim myhome tue pada sesiapa yang tak aware, boleh terai baca kat sini dulu ;

==> http://sozcyili.blogspot.com/2014/02/borang-permohonan-bantuan-skim-my-home.html

Lihat carta terlebih dahulu ;

Klik pada imej untuk paparan yang lebih jelas.

Oke, kita start.

1. Total entry cost merujuk kepada bayaran yang perlu korang sediakan = in cash untuk beli rumah.

2. Insentif rumah pertamaku = adalah satu insentif yang disediakan oleh kerajaan bagi pembeli rumah kali pertama.

3. Skim rumah pertamaku pula ialah satu skim yang disediakan oleh kerajaan untuk mengalakkan pekerja swasta membeli rumah sendiri.

4. Skim rumah pertamaku tidak termasuk mereka2 yang bekerja sendiri samada peniaga ataupun apa saja bidang yang korang ceburi = asalkan bekerja sendiri.

5. Skim rumah pertamaku dari segi pelaksanaan, tidak mendapat sambutan bankers. Atas sebab faktor risiko yang tinggi = pinjaman 100% tanpa ada jaminan dari kerajaan ke atas perjanjian pinjaman tersebut.

6. Jadi, bagi mereka yang mahu membeli rumah kali pertama, mula2 amek angka dalam kotak total entry cost pada kotak oren, kemudian tolak 50% SPA legal stamp = wang tunai yang perlu tersedia untuk membeli rumah kali pertama.

Contoh. Pembelian rumah 100,000 k.

Penyediaan wang tunai = RM13,350 - rm500 (50%) = rm12,750 wang tunai yang perlu korang sediakan. Semakin mahal harga rumah, semakin banyak tunai yang perlu korang sediakan. Merujuk kepada kakitangan swasta aje. Bagi kakitangan kerajaan, jalan dorang lebih mudah kot.

Haha..

Dan, untuk pembelian rumah pertama dan baru, EPF boleh membantu menyediakan deposit. Setahu aku, EPF akan memproses permohonan pengeluaran wang dari account dua KWSP siap dengan bank in sekali kalau korang isi borang dengan lengkap dalam masa seminggu hingga ke 2 minggu. 

Apa yang perlu disediakan supaya permohonan tersebut cepat diproses ialah ;

Salinan kad pengenalan pemohon ;

Salinan muka depan buku bank akaun simpanan @ surat pengesahan nombor akaun bank
Sale and Purchase Agreement ; (S&P)


Jika rumah belum dapat ‘title’ (CF) , perlu ada surat daripada developer (suruh lawyer buat) ;


Kalau rumah dah dapat ‘title’, perlu ‘consent – cth:- kebenaran kerajaan negeri’ – case leasehold ;


Offer letter daripada bank yang kita buat housing loan ;


Surat Permohonan Pengeluaran KWSP (dari website @ dari kwsp office) ;


Satu lagi, selepas korang dah ada simpanan yang mencukupi, jangan terus pergi tengok rumah dan beli sebaliknya pergi bank terlebih dahulu. Kenapa bank?

Pegawai bank akan membantu korang menilai kemampuan korang dalam membeli rumah. Gaji, tanggungan korang, ada sangkut dengan CCRIS ke apa ke semua sekali akan boleh dinilai oleh bank. Bila korang dah tahu kedudukan kewangan masing2, maka baru la proceed untuk beli rumah. Ada terjadi kes di mana membeli rumah, bayar deposit apa semua, sekali loan tak approve kat beberapa bank, kan dah kelam kabut dibuatnya..

Sebaiknya jumpa pegawai bank dulu sebelum proceed kepada perkara lain.

Yang aku tahu melalui pembacaan pengalaman orang yang dah buat housing loan. Public Bank adalah bank terbaik untuk pinjaman perumahan kos rendah dan serdahana. Manakala seboleh2nya jauhkan dari meminjam dengan Bank Islam bersandarkan kepada respon2 negatif sang peminjam. Untuk meminjam bagi membeli rumah kos rendah, pegawai bank memang nak jumpa pembeli rumah terlebih dahulu. Bukan boleh suka2 melalui agent perumahan ataupun apa.

Kalau korang nak tahu, gaji bawah 2k tanpa hutang di mana2 bank, takde hutang kereta, rumah, dah boleh membuat pinjaman perumahan. Insya-Allah bankers akan luluskan dengan mudah.

Lihat jadual ;


Gaji bawah rm2,000 sukar nak buat pinjaman perumahan. So apa yang korang boleh buat kalau gaji bawah rm2,000 tiap2 bulan ialah dengan gabungkan gaji suami - isteri ketika membuat pinjaman. So daripada tak layak, maka jadi la layak.

Bagaimana pula dengan rumah subsale (selalunya lebih mahal berbanding rumah baru) dan rumah lelong (selalu lebih murah berbanding rumah baru dan subsale) ? Korang kena sediakan semua tunai sekaligus. KWSP boleh tampung tetapi hanya selepas korang dah laburkan wang. Melainkan ;

1. Ada perjanjian dengan agent / penjual rumah mengenai deposit 10%

2. Kalau mereka sudi kurangkan deposit maka kurang sikit la tunai yang korang perlu sediakan pada permulaan. Mungkin mereka bagi kelapangan bayar 2 kali. Pertama, bayar 50%. Dan kedua selepas kwsp keluar, bayar lagi 50%.

3. Untuk rumah lelong, penyediaan deposit 10% adalah merupakan satu kewajipan. Risiko besar mengenai rumah lelong ialah ;

- Keadaan rumah yang teruk gila babi, kos renovation lagi.

- Ada orang duduk kat rumah tue, taknak keluar.

- Kena tanggung hutang2 yang ditinggalkan pemilik lama seperti air, api.

Oleh sebab itu, kalau nak beli rumah lelong, rajin2kan diri tinjau dulu rumah tersebut tanpa agent. Agent mesti bagi ayat cantik punya. Korang tinjau sendiri, dan bertanyakan kepada jiran sekeliling mengenai rumah tersebut. 

Sekarang dalam tangan masing2 ada tak paling kurang rm12,750 dan gaji kurang2 rm2,000 tanpa hutang kereta, kenderaan dan sebagainya? Kalau ada tahniah dan dah boleh fikir untuk beli rumah sendiri. Kalau takde, apa boleh buat, kena la simpan lagi dan makan kangkung hari2..

Nak bagitau juga, kebanyakkan bank lebih favor kepada pinjaman rumah yang lebih besar dan banyak sebab pinjaman2 macam neh lebih menguntungkan mereka berbanding rumah kos rendah yang mana kadar faedahnya lebih kecil.

Satu lagi, sebelum beli rumah, pelbagaikan pembacaan mengenai perkara tersebut dan rajin2kan diri merujuk kepada bank yang korang yakin.. dan yang paling penting, sebelum beli rumah, google dulu developer supaya korang boleh kesan rekod lampau mereka. Jangan sampai terbeli rumah yang mana syarikat pemaju dah diblacklistkan disebabkan gagal menyiapkan projek pembangunan.

Bagi mereka yang nak beli rumah kos rendah yang dibina oleh SPNB ataupun mana2 kerajaan negeri, tunggu la kalau2 dorang nak bina rumah kos rendah kat tempat korang. Kalau takde tue maksudnya takde la. Apa boleh buat. Rumah subsale dan lelong je la jawabnya. Oke bai.

Nota : Artikel neh mensasarkan kepada pembeli rumah kali pertama. Bagi pembeli rumah kali kedua, ketiga, boleh rujuk kelayakkan pinjaman di jadual bawah ;

Klik gambarajah untuk paparan yang lebih jelas.

Rujukan  : http://loanstreet.com.my/learning-centre/how-much-is-really-needed-to-buy-affordable-housing

https://ringgitplus.com/en/home-loan/

http://www.smartloans.my/pages/which-banks-give-the-best-housing-loan-in-malaysia

http://perjalananku.com/?p=2927

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...