Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 25 Jun 2012

Dokumen sulit tender LRT Ampang terdedah.

Aku ringkaskan kepada beberapa point penting jek oke ;

1. Rafizi cakap PKR telah diberikan beberapa dokumen yang membuktikan bahawa Najib telah campurtangan dalam urusan penganugerahan tender mengenai projek penambahbaikkan lrt ampang.

2. Ikut dokumen di atas projek tue patut diberikan kepada PDA Consortium. 

3. Dan kalau ikut surat kat atas neh juga projek tue di anggarkan bernilai sebillion lebih. Kalau ditawarkan kepada PDA Consortium larh kan.

4. Tawaran projek kepada PDA consortium neh sebenarnya telah dipersetujui oleh PRASARANA sendiri. 

5. Tapi menurut sumber2 yang sampai ke rafizi, syarikat PDA takan dapat projek neh sebab najib arahkan agar projek neh diberikan kepada satu syarikat yang lain. Korang tengok keratan akhbar kat bawah neh oke ;


6. Dan nilai tender neh jika di ambil alih oleh syarikat george kent ialah berjumlah rm960juta. Yakni lebih murah dari apa yang ditawarkan oleh PDA consortium.

Harus di ingat aku tatau macam mana prosuder mengenai tender neh sebetulnya ikut peraturan yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Tapi perkara yang aku fikirkan logik ialah jika ada dua syarikat bersaing dan salah satu telah tawarkan harga lebih rendah maka apa masalahnya jika aku pilih syarikat tersebut?

Ini menjimatkan wang rakyat oke. Sorang tawarkan sebillion seratus lebih dan sorang lagi tawarkan rm960juta.. so aku tak nampak kenapa ia jadi isu. Dan satu lagi, bukanlah tak logik pun kalau najib campur tangan dalam isu tersebut sebab dia pm kan. 

Namun aku bersetuju bahawa memang kena ikut peraturan kalau nak campur tangan sekalipun. Dan seboleh2 elak rundingan terus. Untuk lebih berdaya saing kita kena guna konsep tender terbuka. Jadi lebih baik jika najib perjelaskan kenapa syarikat yang prasarana usulkan tidak mendapat kelulusan najib sebaliknya syarikat lain yang najib bakal pilih. 

Jika harga jadi penilaian so memang aku tak nampak kenapa ia satu keputusan salah yang dilakukan oleh najib. Maybe sapa2 boleh explain lanjut kat aku. Bai.

Rujuk blog rafizi disini.
Ameno : Apa isu sebenarnya neh? Muahahaha den confused..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...