Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 26 Ogos 2019

Sarapan Percuma Untuk Semua Murid Sekolah Rendah Mulai Januari 2020.

Adam Mukhriz Mohd Muhayeddin | Mulai Januari tahun 2020, kerajaan akan bagi sarapan berkhasiat PERCUMA kepada SEMUA murid sekolah rendah.


Bayangkan lah SEMUA! Kita pun kata , "Anak orang kaya pun dapat?"
Jawapannya YA! Ini kerana selama ini murid² diberi RMT - hanya untuk kanak-kanak yang pendapatan ibu bapa kurang berkemampuan.

Jadi, macam ada kasta. Ingat lagi dulu masa sekolah kena ejek sebab "Boo, makan rmt, mesti mak bapak ko tak kaya macam aku kan?"

Aku sendiri pun pernah rasa macam tu. Yelah bebudak yang berlagak nak mampos ni banyak. Lagipun, anak orang kaya ni ramai tak dapat pemakanan sihat pun kat rumah, maka kerajaan pun bagi semua sama. Yang kurang mampu lagi lah, sampai minum air paip. Jadi kita jadikan Sama rata. Mak ayah pun tak yah bagi duit dah kat anak untuk sarapan.

Ini adalah pelaburan jangka masa panjang kerajaan untuk mempunyai generasi akan datang lebih sihat dan bijak - salah satunya melalui pemakanan mereka. Selain itu juga mereka akan diajar makan apa yang sihat. Jadi bila kat rumah, mak bapak bagi makan mekdi sekalipun, anak anak sendiri yang akan tolak untuk kerap makan. Sekali sekala mungkin okay lah.

Bagi aku, amatlah bersetuju dengan dasar kerajaan ini.

Mana kerajaan dapat duit untuk biaya semua ni? Kata banyak nak kena bayar itu ini?

Kerajaan ada satu akaun yang disatukan. Kat dalam ni lah semua duit cukai ini cukai itu masuk dan dari situ baru keluar balik duit tu ikut keperluan.

Tapi kalini berbeza, SEMUA PENDAPATAN dari CUKAI GULA yang dikenakan melalui minuman berkabonat dan sebagainya akan diletak dalam satu akaun khas yang akan digunakan untuk biaya kos sarapan berkhasiat ini. Tak guna untuk benda lain.

Maka secara tak langsung, mak ayah yang kuat minum air gas sendiri adalah penyumbang kepada kesihatan anak anak mereka! Menarik bukan?

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...