Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 25 Ogos 2019

Bukan PM Seorang Tapi Kabinet Setuju Tidak Hantar Pulang Zakir Naik, Kata Marzuki.

THE MALAYSIAN INSIGHT | KEPUTUSAN tidak menghantar pulang pendakwah Dr Zakir Naik ke India merupakan keputusan bersama yang dicapai dalam Kabinet, kata Timbalan Menteri Luar Marzuki Yahya.


Beliau menafikan ia sebagai keputusan peribadi Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad kerana perkara itu sudah dibincangkan oleh anggota Kabinet sebelum dipersetujui.

“Keputusan itu bukanlah keputusan peribadi oleh mana-mana pihak sebaliknya ia adalah keputusan Kabinet.

“Kita tetap dengan keputusan kita sebab ini adalah keputusan kabinet. Jadi saya rasa tidak ada apa yang perlu kita bincangkan.

“Kepada pihak yang tidak berpuas hati rujuklah kepada pihak yang berkenaan,” katanya seperti dilaporkan New Straits Times.
Marzuki mengulas mengenai himpunan yang dirancang diadakan di Brickfields, Kuala Lumpur bagi membantah Zakir.

Himpunan ‘Katakan Tidak kepada Zakir Naik’ dibatalkan oleh penganjurnya tetapi polis masih mengambil langkah berjaga-jaga dengan menyekat jalan dan mengawal kawasan itu semalam.

Zakir disiasat polis kerana didakwa kononnya membuat kenyataan kontroversi terhadap masyarakat India dan Cina di Malaysia semasa ceramah di Kota Bharu, Kelantan sebelum ini sehingga mencetuskan desakan banyak pihak supaya dia dihantar pulang ke negara asalnya.

Ia susulan 515 laporan polis yang dibuat terhadap pendakwah kelahiran Mumbai itu yang dituduh oleh kerajaan India melakukan pengubahan wang haram dan menggalakkan keganasan.

Walaupun digesa untuk dihantar pulang ke negara asal, Dr Mahathir tetap dengan pendirian mempertahankan Zakir kerana bimbang nyawanya akan terancam dan tidak mendapati perbicaraan adil jika kembali ke India.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...