Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 28 Ogos 2019

Bumiputera Disingkir Dari Sime Darby Property, Gaji CEO Terlalu Mahal, A.Kadir Jasin Tuntut Jawapan.

Kenyataan Media | SYARIKAT BERKEPENTINGAN NEGARA SEDANG DIJARAH?
23 Ogos lalu cheGuBard atau nama sebenarnya Badrul Hisham Shaharin berkongsi dengan saya satu catatan beliau mengenai “kegiatan melobi dan memasukkan bukan Bumiputera bagi mengawal syarikat berkepentingan negara melalui lobi Kementerian Kewangan” yang “dilihat berleluasa” di mana “cap jari Tony Pua (Setiausaha Politik Lim Guan Eng)” dikatakan “berada di banyak tempat dan ia sangat perlu diperhatikan”.

Lebih khusus lagi disebutkan mengenai sebuah institusi yang menjadi medan membangunkan ribuan usahawan dan ahli korporat serta medan latihan ribuan korporat Bumiputera, iaitu Sime Darby, dikatakan sedang dijarah melalui penjualan aset strategik dan serangan ke atas Sime Darby Property.

Dakwaan spesifik yang dibuat adalah mengenai tindakan Lembaga Pengarah Sime Darby Property pada 15 Ogos 2019 menerusi campur tangan dari Kementerian Kewangan melantik Pengarah Eksekutif EcoWorld Development Group Berhad, Dato' Voon Tin Yow, sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Sime Darby Property. Didakwa bahawa CEO baru ini akan ditetapkan bakal memperolehi RM265,000 sebulan berbanding Pemangku CEO sebelum ini, Dato' Wan Hashimi Albakri Wan Ahmad Amin Jaffri , yang dikatakan hanya menerima RM62,000 sebulan. Tanya cheGuBard: Apa rasionalnya melantik bukan bumiputera yang bukanlah punya rekod yang sangat cemerlang dengan tanggungan setinggi RM265,000 sebulan?

Satu lagi isu yang disebutkan oleh cheGuBard adalah mengenai Sime Darby tidak memberikan ruang kepada profesional bukan Melayu sebelum ini di mana di peringkat senior management ia dikatakan dikuasai oleh bukan bumiputera (60%). Dakwa beliau, dengan kemasukan Dato' Voon Tin Yow ini dijangkakan jumlah senior management bumiputera bakal terus menyusut teruk malah perlahan-lahan Sime Darby akan berubah wajah.

26 Ogos lalu, pendedahan sama diulangi diulangi oleh Penasihat Media Perdana Menteri, Datuk A Kadir Jasin, dalam bentuk pertanyaan kepada Lembaga Pengarah Sime Darby Property:


(1) Adakah benar gaji Pemangku CEO sekarang (Bumiputera) dalam RM60,000 sebulan dan gaji yang dicadangkan untuk CEO baru (bukan Bumiputera) RM260,000 lebih?

(2) Adakah benar hanya 40 peratus pengurusan kanan Sime Darby Property terdiri daripada Bumiputera?

Agak pelik kerana:

(1) Sehingga ke hari ini Malaysia Kini yang sebelum ini cukup gemar melaporkan apa-apa kenyataan Datuk A Kadir Jasin masih belum melaporkan pertanyaan Datuk A Kadir Jasin ini.

(2) Sehingga ke hari ini Sime Darby Property melalui Ahmad Shahriman Johari, Head of Corporate Communicationsnya, masih belum mampu menjawab pertanyaan Datuk A Kadir Jasin ini.

Dr Kamarul Zaman Yusoff, UUM

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...