Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 27 Ogos 2019

3 Juta Warga China Dibawa Masuk Ketika Gangguan Sistem KLIA Cerita Fitnah.

RF8 MEDIA | Propaganda laskar siber (cytro) pro pembangkang kononnya berlaku kemasukan tiga juta warga negara China ke Malaysia ketika gangguan sistem di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) selama tiga hari (21 – 23 Ogos) ternyata fitnah.


Sebelum ini Ketua Pengarah Imigresen Khairul Dzaimee Daud menafikan berita tular itu dan berkata kemasukan warga asing diperiksa seperti biasa secara manual.

“Selain itu, semua langkah keselamatan turut dipertingkatkan termasuk melakukan pemantauan berterusan oleh pasukan pemantau dan penguatkuasa di balai ketibaan dan perlepasan antarabangsa serta kawasan satelit,” katanya dipetik.

Semalam, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Latheefa Koya pula mengesahkan gangguan tersebut tidak disebabkan oleh sebarang salah laku atau unsur rasuah.

Menurutnya, SPRM tidak menerima apa-apa aduan atau laporan berkaitan perkara itu yang boleh mengaitkannya dengan gangguan sistem teknikal di lapangan terbang tersebut.

“Setakat ini memang tiada…bagaimanapun SPRM bersedia menjalankan siasatan sekiranya terdapat aduan yang mengaitkan gangguan teknikal itu dengan salah laku atau unsur rasuah,” katanya.

Gangguan sistem di KLIA telah dijadikan berita tular sejak 24 Ogos lalu mengaitkan pelbagai teori yang menjurus kepada kemasukan secara besar-besaran warganegara China ke Malaysia secara ‘haram’ berikutan tunjuk perasaan berterusan di Hong Kong.

Pelbagai pos di facebook mendakwa kemasukan warga China itu ‘dirancang’ oleh DAP untuk dijadikan pengundi pada pilihan raya umum ke 15.

Wujud juga dakwaan kononnya Cyberjaya dijadikan lokasi untuk menempatkan warga China berkenaan sebagai rakyat Malaysia yang sah dan boleh mengundi.

Bagaimanapun berita ‘bodoh’ itu kurang diyakini kerana membabitkan angka 3,000,000 kemasukan. Untuk membawa 3 juta penumpang itu memerlukan 7,500 penerbangan dalam masa tiga hari dengan menggunakan jumbo jet Boeing 747-400.

Begitu juga pergerakan penumpang. KLIA mempunyai kapasiti 35 juta penumpang setahun bersamaan 95,890 penumpang sehari. Bagaimanakah suasana kesesakan jika sejuta penumpang, iaitu 9 kali ganda kapasiti harian menyerbu KLIA?

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...