Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 30 Ogos 2019

Henti Sebar Fitnah, Bas Mini Pink Tidak Akan Kembali.

RF8 MEDIA | Rapid Bus Sdn Bhd menafikan syarikat itu mencadangkan bas mini merah jambu akan kembali menjadi sebahagian pengangkutan awam di ibu negara Kuala Lumpur.


Menurut Ketua Pegawai Eksekutif, Muhammad Yazurin Sallij, syarikat itu belum memutuskan jenis bas yang akan digunakan dalam projek membaiki mutu perkhidmatan pengangkutan dalam bandar yang akan menjalani tempoh perkhidmatan percubaan pada 1 September hingga 29 November depan.

Sebelum ini, tular dalam kalangan warga net kononnya bas mini yang popular digunakan pada era 1980an – 1990an dan terkenal dengan kurang disiplin, tidak selesa serta padat akan digunakan di kawasan kejiranan sekitar Kuala Lumpur yang tidak ekonomik kepada operasi bas 44 penumpang sedia ada.

“Ia bukan pengenalan semula bas mini, tidak ada kata pengenalan semula,” katanya dipetik.

“Yang pasti bukan bas berwarna merah jambu. Buat masa ini kita belum muktamadkan lagi jenis bas apakah yang akan digunakan. Ini masih percubaan,” katanya.

Baru-baru ini, Rapid Bus mengumumkan perkhidmatan bas mini percubaan dari hab Bukit Indah ke Ampang Point menerusi Jalan Rasmi bagi menguji kesesuaiannya di kawasan kejiranan yang sempit, selain mendapatkan gambaran sebenar pengalaman perjalanan penumpang.

Bas mini itu boleh membawa 31 penumpang di dalam setiap bas dan akan beroperasi dengan kekerapan 15 minit (waktu puncak) dan 25 minit (luar waktu puncak) dari 5:30 pagi hingga 11:40 malam.

Yazurin berkata Rapid Bus tidak akan menggunakan bas-bas itu untuk masuk ke Kuala Lumpur, dan hanya akan digunakan di taman perumahan.

“Kita sebelum ini ada masalah untuk sampai ke jalan-jalan dan kawasan-kawasan kecil,” katanya.

Yazurin menjelaskan Rapid Bus dalam peringkat hendak mengambil maklum balas pengguna, dan percubaan ini untuk membantunya mengenalpasti pengguna yang akan menggunakan laluan itu.

Beliau menambah Rapid Bus juga akan mencuba pelbagai jenis bas. Menurut datanya, laluan Bukit Indah ke Ampang Point menerusi Jalan Rasmi mempunyai 24,000 penumpang sebulan.

“Kita akan kumpul data dalam masa tempoh 3 bulan ini. Maka dari situlah, kita akan buat perancangan lain, sama ada hendak beli bas, berapa jumlah bas yang hendak dibeli,” katanya. - 30 Ogos 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...