Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 25 Julai 2019

Menjawab Tohmahan Kononnya Mat Sabu Uturn Dalam Isu Tiada Pangkat Kepada Ahli Politik.

Adrian Lim | ISU ANUGERAH KEHORMAT TENTERA

Sebelum nak kondem, baca buku & peruntukan undang-undang sedia ada terlebih dahulu.

1. Perintah Majlis Angkatan Tentera Bilangan 1, Tahun 1996 (saya tidak boleh lampirkan kerana ianya minit-minit mesyuarat peringkat pimpinan tentera tertinggi yang sulit)

2. Seksyen 198, Akta Angkatan Tentera 1972 (saya telah lampirkan)
Dalamnya diperuntukkan sebegini....

1. Jawatan KM2 & MB2 setiap negeri datangnya secara otomatik dengan jawatan 'PENAUNG JAKPAW NEGERI'. Dan, jawatan 'PENAUNG JAKPAW' datangnya dengan gelaran 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)' dengan kelulusan Majlis Angkatan Tentera serta perkenan YdPA.


Dalam erti kata lain, siapa2 pun naik sebagai MB ataupun KM akan dilantik secara otomatik sebagai 'PENAUNG JAKPAW NEGERI', dengan gelaran 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)'.

2. Perkara ini adalah sama seperti jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri di mana jawatan ini datangnya secara otomatik dengan jawatan 'PENGERUSI JAKPAW NEGERI'. Dan, jawatan 'PENGERUSI JAKPAW NEGERI' pula datangnya dengan gelaran 'KOL (KEHORMAT)'.

Dalam erti kata lain, siapa2 pun naik sebagai SUK akan dilantik secara otomatik sebagai 'PENGERUSI JAKPAW NEGERI', dengan gelaran 'KOL (KEHORMAT)'.

Faham setakat ini?

Benda ini lebih kurang macam gelaran2 seperti "Yang Amat Berhormat Perdana Menteri" ataupun "Yang Amat Berhormat Dato' Menteri Besar Selangor".

MB Selangor Amirudin Shari tidak pernah menerima anugerah 'Dato' dari mana-mana Raja-raja Melayu mahupun Yang diPertuan Negeri, tetapi oleh sebab beliau menyandang kerusi MB Selangor yang datangnya dengan gelaran "YAB Dato' MB", maka beliau dipanggil dengan gelaran 'Dato' MB'.

Title-title ini bukan suka2 letak, bukan suka2 bagi, tetapi ia telah diperuntukkan dan diwajibkan di bawah undang2 dan peraturan2 sedia ada. Kalau tidak dibuat, yang terjadi adalah pelanggaran undang2 & peraturan2 & arahan2 sedia ada.

Faham?


Sebab itu masa Khaled Nordin jadi MB Johor, beliau pernah dianugerahkan title kehormat 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)' pada Ogos 2015, sebab gelaran kehormat tersebut seiring dengan jawatannya sbg Penaung JAKPAW Johor.

Sebab itu masa Adenan Satem jadi KM Sarawak, beliau pernah dianugerahkan title kehormat 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)' pada Februari 2016, sebab gelaran kehormat tersebut seiring dengan jawatannya sbg Penaung JAKPAW Sarawak.

Sebab itu masa Azlan Man jadi MB Perlis, beliau pernah dianugerahkan title kehormat 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)' pada Ogos 2015, sebab gelaran kehormat tersebut seiring dengan jawatannya sbg Penaung JAKPAW Perlis.

Sebab itu masa Ahmad Razif Abd Rahman jadi MB Terengganu, beliau pernah dianugerahkan title kehormat 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)' pada Oktober 2016, sebab gelaran kehormat tersebut seiring dengan jawatannya sbg Penaung JAKPAW Terengganu.

Faham belum?

Apabila Menteri Pertahanan sebelum ini mengatakan "tiada gelaran untuk ahli politik dan selebriti", yang dimaksudkan adlh penganugerahan kpd golongan ahli2 politik yg tidak diwajibkan di bawah mana2 undang2 ataupun peraturan2.

Ahli-ahli politik yang dimaksudkan adalah seperti wakil rakyat biasa, Ketua-ketua Bahagian/Cawangan/Cabang parti politik, Ketua-ketua Sayap parti politik dan sebagainya. Kedudukan mereka berbeza dengan kedudukan MB/KM/SUK.

Sebelum ini golongan ahli2 politik yang tidak wajib diberi gelaran kehormat pernah diberi gelaran kehormat untuk tujuan politik. Dan inilah yang ingin dicegah. Bukan golongan jawatan2 yang sememangnya telah diperuntukkan di bawah undang2.

Yang terakhir..... oleh sebab gelaran2 kehormat ini datangnya dengan jawatan MB/KM/SUK, Angkatan Tentera Malaysia berhak menarik balik gelaran2 kehormat ini setelah tempoh jawatan MB/KM tersebut berakhir.

Ye lah. Dah takde jawatan MB / KM / SUK, takdelah jawatan Penaung / Pengerusi JAKPAW. Dah takde jawatan Penaung / Pengerusi JAKPAW, takdelah gelaran kehormat Brigadier Jeneral (Kehormat) / Kol (Kehormat).

Clear?

Sebenarnya benda ni simple je. Tetapi apabila sesetengah pihak ketandusan modal politik, mereka secara sengaja spin dan mempolitikkan perkara ini untuk meraih sokongan politik. Maka ia menjadilah isu besar walaupun hakikatnya tiada isu pun. - 25 Julai 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...