Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 8 Januari 2015

Rafizi Dikritik KAW2 Di Laman Sosial! - Dan Ini Bukti Rafizi Kantoi!

First episode kat sini.

Macam aku sebut di first episode tadi, mari la kita raikan perbahasan dan perbincangan yang sihat. Mula2. Di laman rasmi facebook milik Rafizi, dia telah dikritik kaw2 dengan ratusan komen2 yang mempertikaikan tindakannya membela pengusaha minyak.

Yang membela pun ada.
Tapi yang mengkritik lebih ramai.
Yang membela gagal memberikan jawapan yang menyakinkan.
Masih ingat tentang Kajang Movie?
Masih ingat tentang bagaimana Rafizi menghalau pengkritik2nya dan Anwar Ibrahim agar keluar parti?
Seperti itulah sikap Rafizi sekarang.
Dia gagal menanggani kritikan dengan berhemah.

Ini respon dia selepas dikritik kaw2.

 
Rafizi ialah wakil rakyat. Kritikan terhadapnya tidak semestinya dizahirkan oleh penyokong2 UMNO semata2. Satu lagi penggunaan 'perkataan macai' itu sepatutnya tidak berlaku. Bukan hanya dia bahkan mana2 wakil rakyat pun tidak boleh melabel sesiapa secara negatif. Kerana mereka ialah wakil rakyat. Sikap positif haruslah sentiasa ada. Kau semua pernah nampak Anwar Ibrahim panggil penghina2nya di laman twitter MACAI?

Anwar bahkan REPLY elok2 kot.

Bukan saya. Itu kerja UMNO. Bagi yang tak faham mereka akan fikir Anwar salahkan UMNO. Padahal Anwar tulis ringkas. Yang dimaksudkan UMNO itu = penyokong2 UMNO le.

Aku akan discredit Rafizi kerana penggunaan perkataan MACAI itu merendahkan mentalitinya sebagai wakil rakyat. Jangan samakan dia dengan rakyat. Rakyat ialah rakyat, dia ialah wakil rakyat. Maka halatuju dan pembawakan dia sepatutnya berbeza.

Dan komen2 yang mengkritik dia apabila kita klik link profile mereka, ada di antaranya terang2 penyokong2 parti komponen dari PR.

Baca jap komen2 mereka.






Rafizi dikritik kerana menghurai tentang kerugian pengusaha minyak kat sini. Korang patut baca point2 Rafizi dan berfikir sendiri macam mana. Secara kasarnya aku nampak dan faham point Rafizi tetapi aku tidak bersetuju dengan apa yang dia sampaikan sehinggala dia mengclearkan persoalan2 yang aku tertanya2 dalam kotak pemikiran aku.

1. Ketika Rafizi buat kempen turunkan harga minyak ialah dalam keadaan dia sedar kerajaan telah laksanakan sistem APM dan menghapuskan subsidi.

2. Dan ketika itulah dia sepatutnya membangkitkan persoalan di atas.

3. Persoalan di atas dibangkitkan tidak mengikut susunan.

4. Mula2 1 selepas 1 sepatutnya 2 then 3. Rafizi buat terus 3 then tiba2 pergi ke 1. Orang akan jadi pelik dan keliru. Kat situ orang akan tertanya2. Kenapa.

5. Mula2 buat kempen turunkan harga minyak. Batal. Musibah banjir melanda. Kempen itu tidak diteruskan. Kempen lain yang dia buat. Iaitu kempen pengusaha minyak rugi dengan sistem sedia ada.

6. Dan ini antara point Rafizi.


7. Aku tahu apa yang Rafizi maksudnya. Penghapusan subsidi kepada rakyat membuatkan harga minyak menjadi tidak stabil dan ini merisikokan keuntungan pengusaha minyak. Tetapi secara tak langsung, Rafizi juga mengambarkan bagaimana pengusaha minyak menggunakan subsidi bagi menjamin keuntungan perniagaan mereka. Nampak?

8. Dan Rafizi perlu ingat. Yang terjejas paling utama dalam penghapusan subsidi ini ialah rakyat marhaen. Bila minyak turun kita okay la. Bagaimana pula jika minyak terus-terusan naik dan naik?

9. Bila minyak turun dan turun, maka pengusaha juga membeli stok minyak dengan harga yang lebih rendah.

10. Pengusaha minyak tahu bila harga minyak naik dan turun lebih awal berbanding pengguna. Dari situ takan la dorang tak buat persediaan. Dan semacam pelik apabila kita sebagai pengguna kena kerah otak bagi menjaga keuntungan syarikat mereka dan mereka tak peduli pun tentang hidup kita.

11. Jika sistem APM neh merugikan peniaga, bagaimana pula dengan RON 97? RON 97 sudah lama diapungkan. Sejak ia diapungkan mengikut harga pasaran, berapa banyak station minyak yang ditutup?

12. Berbanding peniaga, pengguna la yang paling terkesan dengan sistem APM. Kalau minyak turun, sistem APM neh memudahkan kita, tapi bila ianya naik, sistem APM inila akhirnya menjerut kita balik. Bukan kerana sistem APM tetapi kerana kerajaan laksanakan sistem APM dengan penghapusan subsidi secara total untuk semua jenis minyak jualan di Malaysia. Tapi aku takan balon kerajaan bab tue lagi. Sebab kerajaan menjamin bahawa mereka akan kembalikan subsidi apabila harga minyak dunia tinggi. Kita tunggu dan tengok betul ke tak betul kenyataan tersebut bila masa itu tiba kelak. Untuk rekod, harga minyak mentah jenis BRENT ke paras bawah USD 50 PER BARREL pada semalam tau.

13. Satu lagi. Harga minyak dikira ikut bulanan. Purata. Apa harga yang kerajaan akan tentukan, kerajaan akan buat pengiraan bulanan.

14. Stok 3 hari, selepas 3 hari pengusaha minyak beli minyak dengan lebih rendah pun, ia bukan ada keuntungan kepada pengguna sebab kita kena tunggu sebulan bagi melihat harga berubah atau kekal atau naik. Dan kerajaan juga takan bertindak turunkan harga ketika mereka tahu harga di pasaran meningkat naik. Mereka tahu harga pasaran hadapan dari situ la mereka buat prediction. Ketika harga di pasaran menurun, bahkan kerajaan menaikkan lagi harga jualan minyak lagi ada. Tak dengar pun pengusaha minyak merungut demi menjaga kepentingan pengguna. Nampak? Bila mereka untung, mereka tak peduli kita. Bila mereka kurang untung, terhegeh2 mereka cari kita dan gunakan ungkapan ini perniagaan bumiputra blablabla.. blablbalballablaa.. dan cari elemen2 simpati supaya kita rasa sedih dan sokong mereka. Ini apahal pula neh? Cubaan memperbodohkan pengguna. Taktik sebijik macam geng2 UMNO racisma plak aku tengok.

15. Dan part neh paling menarik. Ini point Rafizi sendiri pada 24 November 2014.


Dalam artikel tersebut Rafizi menempelak BN bahawa BN menjamin keuntungan syarikat dan pengusaha minyak.

Ini rujukan aku. Dari Harakah. Klik sini.

Pada 24 November 2014 abang Rafizi kau neh pongpang2 marah BN dan di antara hujahnya kerajaan MENJAMIN KEUNTUNGAN SYARIKAT MINYAK DAN PENGUSAHA MINYAK.

Maksudnya. KEUNTUNGAN PENGUSAHA MINYAK TELAH DIJAMIN OLEH KERAJAAN MALAYSIA.

Dan pada 7 Januari 2015, tiba2 abang Rafizi kau neh mempersoalkan BN bahawa sistem APM akan merugikan pengusaha.

Macam mana orang patut fikir bila melihat keadaan diatas? 

Mula2 dia cakap keuntungan pengusaha minyak dijamin oleh kerajaan. Dan kemudian dia kata pengusaha yang sama rugi. Tak ke orang KELIRU dibuatnya abang Rafizi oii?

MAKE UP your mind please.

Aku rasa. Sebelum fikir negatif pada pengkritik dan merasakan semua yang kita buat adalah BETUL. BETUL. Dan err BETUL lagi, apa kata kita cuba fahami kenapa KRITIKAN tersebut hadir. Kita nak ulang balik tragedi KAJANG MOVIE ke neh? Tak kan. So ada baiknya Rafizi cuba faham kenapa orang mengkritik tindakan terkini dia daripada dok meraban letak gelaran negatif ke atas pengkritik2 dia.

Tapi aku syak la. Aku syak sahaja. Penyokong2 Rafizi dah set rules neh dalam kotak pemikiran mereka.

Rules number 1. Rafizi sentiasa betul.
Rules number 2. Jika Rafizi salah, refer rules number 1.

Maksudnya, kau akan perhatikan, kejap lain, nanti, esok, dan akan datang, penyokong2 Rafizi akan menyinga pengkritik2 Rafizi dengan pandangan yang amat dasat. Takut siot. Aku nak lari laju2.

Bai. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...