Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 9 Januari 2015

Ini Kartun-Kartun Penghinaan Charlie Hebdo Kepada Islam & Agama Lain.

Siapa itu Charlie Hebdo?

Charlie Hebdo ialah nama majalah kartun aka komik mingguan yang diterbit dan dijual secara meluas kat Perancis. Lahir pada tahun 1970.

Ia adalah sebuah majalah berbentuk sindiran sadarstik. Sindiran yang diterbitkan bukan setakat tajam, bahkan menghina, memperlecehkan, mempersendakan dan membunuh perasan penganut-penganut agama atau individu yang terkesan dengan sindiran mereka.

Pun begitu. Setakat bunuh 'perasan' aje la. Bukan bunuh orang. 

Apa yang berlaku pada kejadian serangan di Charlie Hebdo?

Pada 8 Januari 2015, bangunan yang menempatkan ibu pejabat Charlie Hebdo telah diserang dan menyebabkan 11 orang terbunuh termasuklah empat kartunis Charlie Hebdo. Antara yang turut terbunuh dalam kejadian serangan tersebut ialah seorang anggota polis yang beragama Islam bernama Ahmed Merabet. Ahmed ialah anggota polis peronda yang mula-mula tiba di lokasi kejadian dalam kejadian serangan Charlie Hebdo. Ahmed yang tiba di tempat kejadian seterusnya bertembung dengan dua penyerang yang berpakaian hitam sebelum ditembak 2 kali hingga mati.

Ahmed seterusnya diangkat sebagai wira oleh netizens kerana menjadi anggota polis muslim yang gugur dalam kejadian serangan tersebut. Spekulasi awal menyatakan bahawa kejadian serangan tersebut di dalangi oleh penganut Islam namun ia belum terbukti meskipun beberapa siri serangan ke atas masjid mula dilakukan di Perancis pada ketika ini.

Kumpulan pelampau kini mula mengambil kesempatan di atas kejadian tersebut dengan mensasarkan Islam dan penganutnya sebagai mangsa atau mereka yang perlu dijadikan sasaran serangan balas.

Bagi mereka yang tidak tahu, Charlie Hebdo tidak hanya mensasarkan Islam atau Muhammad SAW sebagai objek sindirannya bahkan juga bagi agama lain.

Berikut antara kartun-kartun sindiran sadarstik yang pernah diterbitkan oleh Charlie Hebdo.















Sedikit penjelasan secara kasar tentang komik2 di atas.

1. Front cover Charlie Hebdo beberapa kali mencetuskan polemik dan kontroversi berskala antarabangsa.

2. Charlie Hebdo pernah menerbitkan kartun yang dia katakan sebagai Nabi Muhammad SAW dalam keadaan berbogel ataupun dalam bentuk potret di cover majalahnya bagi tujuan menghina tapi dia sebut sebagai sinikal.

3. Selain mencetuskan kontroversi kepada penganut Islam, Charlie Hebdo juga galak mempersendakan penganut Kristian dan Yahudi.

4. Pernah diterbitkan satu kartun yang mempersendakan Maryam melahirkan Isa a.s di front pagenya.

5. Juga aksi bagaimana Jesus (Isa a.s) disalib dan meminta dia dibebaskan untuk menjadi artis.

6. Juga kartun yang memaparkan seseorang yang berfahaman yahudi menolak seseorang yang menganuti Islam atas kerusi roda dengan tajuk intoucheable 2. Maksudnya kat sini penganut Islam dan orang yahudi tidak boleh dikritik dan ditegur sama sekali apabila yahudi mempersoalkan Charlie Hebdo yang mempersendakan yahudi dalam salah sebuah keluaran Charlie Hebdo.

7. Menyokong larangan purdah ke atas penganut Islam di Perancis dengan terbitkan front page wanita lari berbogel (dipercayai wanita muslim dan hanya tutup di belakang) dan lelaki muslim terbeliak mata melihat wanita tersebut.

Jika. Diperhatikan komik2 di atas. Kita melihat sekurang2nya 3 kumpulan akan terkesan dengan kartun2 tersebut.

- Yahudi.
- Islam.
- Kristian.

Kumpulan2 di atas akan terkesan sama banyak kerana penghinaan2 yang dilakukan oleh Charlie Hebdo sangat tidak kelakar dan bukan sindiran sebaliknya berbentuk kontroversi dan provokasi.

Kesalahan Charlie kat sini ialah ;

- Dia nak mempertikaikan tindakan seseorang atau sesuatu penganut tetapi cara yang dia gunakan ialah dengan tembak agama dan kepercayaan serta Nabi. Yang buat salah tue manusia lain tapi manusia lain yang dia sindir. Katakan yang bunuh orang tue A yang menganut Islam, dia patut tembak A tapi dia p tembak agama yang A anuti dan Muhammad SAW.

- Charlie mencetuskan kontroversi dan provokasi dan dia mahu orang raikan kebebasan dia dalam berkarya namun dalam masa yang sama dia menggunakan kebebasan tersebut untuk melakukan penghinaan terlampau.

- Charlie pertikaikan mereka yang mengkritik dia tapi dalam waktu yang sama bila orang lain dikritik dan mempertikaikan tindakan tersebut, Charlie Hebdo p sindir pula. Tapi dia boleh mempertikaikan kritikan. Orang lain bila buat benda yang sama jadi bahan sindiran dia.

- Charlie bukan pencetus ke arah positisma. Sebaliknya lebih kepada negatif. Orang kata nak menyedarkan, mendidik atau mengubah dan menambahbaik, kita akan gunakan pendekatan sindiran yang bukan sahaja boleh membuatkan sasaran sentap bahkan terdiam tanpa mampu berkata2 balas.

- Charlie Hebdo buka ruang provokasi dan kontroversi tersebut maka ini la yang dia dapat. Dia kena ingat setiap yang terkesan dengan apa yang dia terbitkan ialah akan mendatangkan reaksi yang berbeza-beza bagi manusia yang berbeza-beza.

Aku tak sokong serangan ke atas Charlie Hebdo walau siapa pun pelakunya. Yahudi ka kristian ka muslim ka apa ka semua aku tak sokong sebab Islam bukan keganasan.

Bagi aku. Komik lawannya komik. Lue tak puas ahti p la terbitkan satu komik dan sindir balik si Charlie tue. Itu namanya persaingan sihat.

Dia guna pen kau guna pen.
Dia guna blog kau guna blog.
Dia guna mic kau guna mic.
Dia guna media kau guna media.
Dia angkat senjata kau cuba elak. Kalau gagal baru kau lawan atas nama mempertahankan diri. Ini konsep Islam yang aku nampak.

Islam bukan menyerang. Islam ialah mempertahankan, memperbetulkan, mendidik, mendamaikan, menyelesaikan, mencari dan merungkai masalah. Islam ialah strategi.

Islam bukan tambah masalah. Islam bagi solusi.
Yang suka buat dan tambah masalah itu manusia tanpa kira agama, bangsa, jantina, negara, kaum atau warna kulit serta bahasa.

Fikir2kan.

Untuk rujukan lanjut tentang Charlie Hebdo boleh baca di sini dan sini.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...