Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 7 Mei 2014

Sultan Brunei Kebal Undang2 Hudud Di Brunei - Adakah Pelaksanaan Di Malaysia Juga Sama?

Mana boleh.

Mana adil.

Mana patut.

Sebagai rakyat jika ini berlaku di Malaysia kita perlu lawan habis-habisan. Perundangan Islam termasukla hudud tidak boleh kalis raja atau sultan.

Kita tak berada di landasan yang betul untuk kutuk2 Brunei juga. Namun apa yang ingin aku sampaikan ialah kita perlu menjadikan apa yang berlaku di Brunei sebagai penanda aras dalam merangka undang2 Islam di negara ini.

Lihat ;

 


Dalam peruntukkan undang2 Islam di Brunei ;

Menyatakan bahawa Sultan Brunei tidak pandai berbuat salah (pfftttt terguling2 aku baca beb) samada atas sifat peribadi ataupun yang membabitkan urusan rasmi BAGINDA? BAGINDA? Aku tak pernah gunakan perkataan BAGINDA untuk sesiapa pun kecuali Nabi SAW. 

HAHAHAH..

Maka atas sebab itulah sultan Brunei tidak akan bicarakan dalam mana2 mahkamah ataupun dikecualikan daripada diadili melalui apa2 jenis mahkamah yang termaktub dalam perundangan di Brunei.

KAH KAH KAH

Ini seriyus lawak. Ada pula sebagai seorang manusia, dia tak pandai berbuat salah? Mengarut aje oi. Apa pun aku taknak masuk campur lebih2 dalam urusan negara Brunei. Yang aku cuma nak bagitau ialah dalam perundangan Islam di Malaysia khususnya di Kelantan, raja2 tidak boleh dilindungi sampai dilarang dari dibicarakan melalui undang2 yang bakal digubal kelak.

Raja ke, sultan ke pemimpin ke MB ke apa ke, selagi mana ada bukti, ada saksi, ada kes, ada pertuduhan, ada pendakwaan semuanya patut disiasat secara adil sehingga terbukti tidak bersalah. Jika didapati bersalah pula perlu melalui proses hukuman yang adil sama seperti yang rakyat hadapi.

Jangan pilih kasih ahhhh..

Apa2 pun jom teliti dulu draf hudud PAS. Agak2 sultan dikecualikan ataupun tidak dalam sistem perundangan Islam yang depa nak gubal tue.

Hehe..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...