Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 19 September 2013

Saya Miskin, Saya Tidur Kat Tepi Lorong Dan Saya Tak OK.





Ada beberapa perkara penting yang perlu kita ketahui mengenai kisah keluarga malang ini. Ia agak keterlaluan untuk melihat keluarga ini tidur di tepi jalan, betul tak? Ramai betul gelandangan2 yang wujud di KL neh, kalau boleh kita nak kurangkan jumlah mereka, bukan nak tambahkan lagi kes2 macam neh.


Menurut satu artikel yang agak menyedihkan neh, aku baca ;

1. Keluarga neh dah 2 minggu duduk kat tepi lorong rumah PPRT.

2. Keluarga neh sebenarnya menyewa rumah DBKL.

3. Tapi DBKL halau dorang.

4. DBKL halau kerana terikat dengan peraturan. Apa peraturan tersebut? Peraturan tersebut kalau ko tak bayar sewa bulanan sebanyak RM124 memang ko akan dihalau. Itu peraturannya samada ko suka atau suka.

5. Berapa lama ye dia tak bayar sewa sehingga menyebabkan DBKL halau dia? Aku tak sure. Sebab berita tersebut tak bagitau secara detail.

6. Cumanya pakcik ini tidak bekerja secara tetap. Kadang2 tak makan pun. Pakcik neh ada anak angkat sorang. Umur 14 tahun. Ini yang paling teruk. Memikirkan nasib anak angkat dia neh. Dah berhenti sekolah sejak awal tahun ini. Sejak itu mencari rezeki sikit2 tapi tak cukup untuk bayar sewa rumah. Mungkin lepas makan minum bayar api air aje kot. Almaklumlah kos sara hidup tinggi sekarang neh. Lagipun sapa nak upah budak 14 tahun kerja? Ia salah woo dengan undang2 negara. Mereka masih kanak2. Kena belajar bukan nya kena kerja mencari nafkah.

7. Pakcik ini juga trauma kerana kehilangan isteri tercinta pada tahun lepas. Sejak2 itu kesihatan dia semakin teruk terjejas.

8. Jiran2 sekeliling yang tinggal kat situ ada la hulurkan bantuan serba sedikit. Tapi dorang pun terdesak bhai. Rumah PPRT kot.

9. Satu lagi masalah yang dihadapi oleh keluarga ini ialah mereka takde dokumen pengenalan diri yang sah.

10. Orang Malaysia ke bukan orang Malaysia ke macam mana? Susah juga jabatan kebajikan masyarakat nak hulurkan serba sedikit jika proses dokumentasi penting seperti kad pengenalan diri tidak ada padanya.

11. Pelik tak? Kalau takde dokumen pengenalan diri camne boleh menyewa PPR kan? Adakah atas nama bekas isteri?

12. Pun begitu benda tue tak berapa penting sangat untuk difikirkan sekarang neh. Bukan kah kita ada anjung singgah untuk golongan gelandangan? Pada pandangan aku kalau kutip duit untuk bayar sewa bulan2 kat DBKL pun sampai bila la nak bertahan sangat? Melainkan urusan sewa tersebut ditanggung sepenuhnya oleh pihak2 tertentu sehingga la anak angkatnya boleh berdikari sendiri.

Sebenarnya ini salah satu dari kisah2 yang menyedihkan berlaku di Malaysia. Yang sakit, yang tak mampu kerja, yang tak mampu nak kejar kemajuan akibat kos sara hidup yang tinggi dengan kebolehan yang terhad, ada macam2 kes dan situasi yang sangat sukar nak diobjektifkan secara ABCD macam dalam peperiksaan time sekolah dulu. Benda2 ini ialah sangat subjektif. Memang senang nak memperlekehkan tapi pun begitu ia juga begitu sukar untuk menyatakan simpati. Simpati kita tak perlu dibeli, betul tak? Bila kita nak rasa simpati, kita boleh hulurkan rasa simpati jika kita mahu. Aku tak pastila jika ada simpati2 yang perlu dibeli kat dunia neh tapi yang pasti simpati aku adalah percuma.

Aku teringat dulu MSO pernah menulis kisah seorang artis veteran yang bakal dihalau keluar kerana tertunggak sewa rumah DBKL sebanyak RM800. Namun adakah MSO mengambil jalan menyalahkan kerajaan, menyalahkan orang itu, orang ini dan semua orang? Tidak.

Apa yang MSO buat ialah buka tabung kutipan derma dan bantu keluarga tersebut.

Ini la paling kurang rakyat macam kita boleh buat. Bukan aku minta jangan salahkan kerajaan tapi aku minta di saat mulut sedang potpet salahkan semua benda, apakata tangan kita juga berusaha untuk usahakan sesuatu?

Betul tak? Ini link berita tersebut. ===> http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2013/09/19/five-foot-way-is-home-for-jobless-man-son/


Atas kemampuan aku yang jauh neh, sekadar menulis dan menghulurkan derma je la yang aku mampu. Itupun bukan ribu2 macam Rosmah Mansur oke. Tapi tak pula berita tersebut memaparkan apa2 no account bank. Alangkah bagusnya jika sesiapa yang berdekatan boleh usahakan sesuatu supaya kita sama2 dapat menghulurkan bantuan. 

Nota : Aku tidak menyediakan gambar di atas. Pendirian dalam gambar tersebut tidak semestinya mewakili pendirian aku. Perkongsian gambar tersebut adalah untuk menunjukkan kepada korang wajah2 keluarga ini. Itu saja.

Terima kasih.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...