Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 31 Julai 2013

Ini Penjelasan Dari Pengetua SMK Alam Megah Yang Dikatakan Racist.

Pengetua SMK Alam Megah di Shah Alam didakwa mengakui bahawa beliau memberitahu pelajar keturunan India dan Cina supaya “Balik ke India dan China” semasa satu perhimpunan sekolah dua hari lalu. Timbalan ketua bahagian MIC Shah Alam A Prakash Rao berkata pengetua berkenaan juga telah memohon maaf atas kenyataan berkenaan.

Beliau berkata, pengetuai itu juga mendakwa memberitahu pelajar Melayu agar “balik ke Indonesia”.

"Beliau berjanji untuk bertemu dengan pelajar tersebut dalam satu perhimpunan pada hari Jumaat untuk memohon maaf pada mereka,” kata Prakash selepas mengadakan pertemuan dengan pengetua dan pegawai sekolah terbabit pagi ini.

Pengetua sekolah terbabit didakwa membuat kenyataan berkenaan kerana para pelajar membuat bising ketika lagu kebangsaan dinyanyikan.

"Beliau berkata beliau tidak sepatutnya membuat kenyataan tersebut ketika kejadian itu memuncak,” kata Prakash.

Malaysiakini masih belum dapat mengesahkan kenyataan Prakash memandangkan pengetua sekolah terbabit enggan bertemu dengan wartawan untuk mengulas isu tersebut.


Sekarang bukan suruh cina dan india jek balik ke negara China dan India, sebaliknya dengan melayu2 sekali disuruh balik ke Indonesia. Adakah ini boleh di anggap racist?

Pengetua ini tidak racist. Kalau tanya aku, memang aku tak anggap statement dia racist pun. Hanya marahkan student yang tidak mengikut kata. Bukan senang nak didik anak pelajar dengan persekitaran zaman sekarang.

Salah sikit, mak bapak saman cikgu.

Kadang2 tak salah pun, cikgu yang kena marah.

Kadang2 bila marah pelajar yang degil, pun cikgu kena.

Aku rasa isu racist neh seolah2 sengaja diperbesarkan semata2 kerana nak mencucuk emosi rakyat Malaysia agar sesama kita bergaduh. Kalau korang tengok, puak2 sebelah sana asyik ajak bersatu sesama bangsa. Yang cina ajak bersatu dalam MCA, yang melayu ajak bersatu dalam UMNO, yang india ajak bersatu dalam MIC. Pernah kah mereka mengajak sesama rakyat Malaysia bersatu sesama kita atas nama Malaysia seperti yang sering dilaungkan oleh

SAYA ANAK BANGSA MALAYSIA?

Tak pernah kan?

Sudah2lah tue. Walaupun mungkin ramai yang terpengaruh dengan dakyah sentimen perkauman tetapi lebih ramai lagi yang akan bangkit melawan menentang sentimen racist. Kami mahu bersatu sesama rakyat Malaysia bukan bersatu dengan kelompok2 tertentu jek. Bahkan lebih teruk diajak bersatu kerana mahu mempertahankan kekuasaan parti2 politik tertentu.

Nampak sangat dipergunakan..

KAH KAH KAH

Sumber :  http://www.malaysiakini.com/news/237251

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...