Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 31 Julai 2013

JAWI Enggan Ulas Samada Mahu Maafkan Peserta Ratu Cantik Ataupun Tidak.

Haha.


Macam good2 jek. 

Kalau betul dorang hina fatwa tu maksudnya dorang menghina peraturan dalam Islam. Yang beria2 JAWI nak maafkan ke taknak maafkan ke apa kena mengena pula?

Sebagai agensi kerajaan yang berkaitan hal ehwal agama sepatutnya JAWI menekankan unsur2 tarbiah + dakwah + didik + ajar + asuh.

Bukan hukum jek.

Peserta2 ratu cantik neh memang la tersasar. Tapi tak bermaksud tiada maaf bagi depa. Apatah lagi selepas ditegur mereka meminta maaf kerana mengeluarkan kenyataan seperti itu. Lagipun persoalan dorang memang ada benarnya.

Jika ratu cantik salah, bagaimana pula dengan atlet sukan? Bina badan? Renang? Gimnastik?

Jangan la buat hukuman terpilih.

Baru2 neh The star ada melaporkan yang JAWI mungkin akan mempertimbangkan untuk memberikan keizinan kepada peserta ratu cantik muslim bagi bertanding dalam acara tersebut. Selepas isu tersebut kecoh, JAWI menafikan laporan akhbar tersebut.

Rujuk sini : 

http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/07/26/Miss-Malaysia-World-still-got-chance.aspx?utm_source=also_see&utm_medium=link&utm_campaign=TRON_RS_NEWS_Widget


Ini antara kenyataan yang diterbitkan oleh The Star ;

Jawi director Datuk Che Mat Ali confirmed an official meeting with Datuk Anna Lim, the organiser of the pageant, yesterday to discuss the possibility of the Muslim girls being allowed to compete.
"I have not made a decision yet, but I will be announcing the decision sometime next week," Che Mat said.

Maksudnya ;

1. Pengarah JAWI mengesahkan wujud pertemuan.

2. Pertemuan tersebut diaturkan bagi membincangkan kemungkinan membenarkan peserta ratu cantik muslim menyertai pertandingan ratu cantik di Indonesia.

3. Pengarah JAWI juga dilaporkan berkata belum membuat keputusan mengenainya.. dia akan umumkan hal tersebut pada minggu depan.. [hari isnin atau selasa, ketika itu].

Then keputusan JAWI meletup di media sosial. JAWI dikecam. Lepas tue dorang keluarkan satu lagi kenyataan. Dorang nafikan akan mempertimbangkan keputusan untuk membenarkan peserta ratu cantik muslim masuk bertanding.

Rujuk sini : 

http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/07/27/Jawi-denies-allowing-Muslim-finalists-to-compete-in-Miss-Malaysia-World-2013.aspx?utm_source=also_see&utm_medium=link&utm_campaign=TRON_RS_NEWS_Widget 

Aik.

Dari siapa pula The Star petik kenyataan di atas? Siapa yang bercakap menggunakan suara dan badan pengarah JAWI?

Pengarah JAWI juga menasihatkan kita jangan buat apa2 spekulasi mengenai perkara di atas. Owhh oke. Kita terima nasihat tersebut. Tapi dalam pada nak terima tue, kita juga desak JAWI untuk memberikan jawapan kepada persoalan2 yang bermain di kepala hotak kita neh. 

Dah lama dah bersarang dalam kepala hotak kita.. ia memerlukan jawapan dari pihak JAWI sebab kita nak faham apa rasionalnya di setiap tindakan2 JAWI ke atas isu2 tertentu.

1. Isu atlet muslim yang tidak menutup aurat tetapi masuk bertanding kerana mahu dapatkan pingat. apa statusnya?

2. Isu majalah2 yang menampilkan artis seksi seperti majalah MANGGA, apa respon JAWI berhubung perkara tersebut? MANGGA itu di bawah UTUSAN yang mana SAHAMNYA dimiliki oleh beberapa pihak yang pro UMNO..

3. Di tv, di pawagam, filem2 melayu usah kata berpakaian seksi bahkan berpeluk berlakon romen pun ada. Di mana JAWI dan apa peranan JAWI ke atas perlakuan2 tersebut?

4. Rokok telah difatwakan haram di Malaysia, tetapi kerajaan still membenarkan penjualan rokok dan mengutip cukai darinya, apa pendirian JAWI mengenai hal tersebut?

5. Ada aduan mengenai hospital menghalang staff dari mengenakan tudung, ada undang2 mengenai perhotelan yang menghalang kakitangan menyimpan janggut.. apa peranan JAWI dalam menyelesaikan konflik berbangkit?

6. Last tetapi bukan bermaksud kurang penting, di Malaysia umat islam yang susah bersepah. Tetapi ramai di antara mereka gagal mendapatkan zakat.. bahkan kena masuk paper, tv, radio, internet, berita baru la bantuan sampai. Bila kita tanya kenapa dorang cakap masyarakat tak beri kerjasama dengan mengadu hal tersebut kepada pusat zakat. Persoalan kita, kenapa tidak saja kakitangan zakat keluar dari orang susah dan bukan tunggu orang susah datang kepada mereka.. dan di manakah suara2 JAWI dalam mengemaskini cara pusat zakat  mengagihkan bantuan? Apakah kita tidak perlu mengupdate cara kita buat kerja agar seiring dengan perkembangan semasa? Salah ka kita ubah beberapa polisi supaya bantuan zakat dapat terus sampai kepada golongan sasaran lebih cepat, mudah dan efektif?

Tolong jawab wahai pengarah JAWI. 

Terima kasih. 

Rujukan :  http://www.malaysiakini.com/news/237141

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...