Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 31 Julai 2013

Wajah Pengetua Yang Dikatakan Racist Tersebar Di Internet.

Satu lagi kes yang membabitkan perlakuan dan kata2 yang mendorong kepada diskriminasi tersebar. Kali neh melibatkan seorang pengetua wanita di sekolah menengah. Sekolah yang dimaksudkan ialah SMK Alam Megah.

Berikut wajah pengetua yang dikatakan racist, yang telah tersebar secara meluas di saluran internet ;


Menurut laporan oleh Malaysiakini ;
Kementerian Pelajaran akan menyiasat dakwaan terkini seorang pengetua sekolah menengah yang dikatakan mengeluarkan kenyataan perkauman, kata timbalan menterinya P Kamalanathan.

Katanya, perkara itu sudah dibawa ke perhatian kementerian dan siasatan segera akan dilakukan. "Kita tidak sesekali membiarkan perkara ini... Jika dakwaan ini benar, tindakan mesti diambil," katanya melalui SMS kepada Malaysiakini.

Beliau merujuk kepada Ketua MIC Shah Alam A Prakash Rao yang mendakwa ibu bapa mengadu kepadanya berhubung perkara itu. Prakash mendakwa, pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Alam Megah memarahi pelajar India dan China dengan menyuruh mereka "balik India dan China".

Ibu bapa mendakwa, pengetua itu marah apabila pelajar membuat bising semasa ucapannya dalam perhimpunan sekolah.

Respon dari Pengetua tersebut pula ;

"(Pengetua) tidak akan menerima sebarang panggilan telefon kerana sekolah sudah putuskan tidak membuat sebarang kenyataan melalui telefon," katanya.

Menurutnya lagi, pengetua juga sebelum itu menghadiri mesyuarat di luar sekolah dan sekarang sedang menunggu "seorang pegawai" lain untuk satu lagi mesyuarat.

Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan sama ada pegawai itu dari kementerian.

Rujukan : http://www.malaysiakini.com/news/237193

Dan :  https://www.facebook.com/photo.php?fbid=408024035981183&set=a.122906284492961.22533.122902317826691&type=1&relevant_count=1&ref=nf

Selain dari menyuruh pelajar cina dan india balik ke negara China dan India, pelajar2 melayu juga disuruh balik ke Indonesia.

Adakah ini racist?

Mungkin dia terlalu marah agaknya dengan pelajar2 yang bising. Tak dapat dinafikan nak mengawal pelajar2 neh dari yang sekecil2 umur 7 tahun sampai la yang ke sebesar2 umur 19 tahun memang sukar. Kita ingat bila mereka dewasa mereka makin memahami peraturan, tapi sama je kot dengan perlakuan budak2. Payah nak dengar cakap. Mungkin memang trend melawan cikgu di sekolah kot.

Apa pun kita tunggu dulu penjelasan dari pengetua tersebut. 

Kalau sungguh la dia keluarkan kenyataan ;

Pelajar cina balik China
Pelajar india balik India
Pelajar melayu balik Indonesia

Mungkin dia keluarkan kerana rasa marah.. bukan kerana racist.. boleh jadi sebagai sindiran kepada pihak tertentu yang asyik2 keluarkan kenyataan tersebut kot.

KAH KAH KAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...