Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 6 Mei 2013

POST MORTEM : Penipuan Di Hari Pengundian.


SPR main tipu. 

BLACKOUT. Kejap PR menang kejap PR kalah.

Dakwat yang sepatutnya kekal, tidak kekal.

Tangkapan warga asing yang pergi mengundi. Bangla yang ada IC dikesan di beberapa lokasi.

Saya tak boleh mengundi kerana dah ada orang mengundi atas nama saya.

Tindakan kita.

1. Semua penipuan yang berjaya dikesan, kumpulkan. 

2. Ini perlu sebab nak membawa kes ini kepada jawatankuasa BERSIH.

3. Sila salurkan semua maklumat berkaitan penipuan disini ==>  https://www.facebook.com/AduanRakyatPru13?ref=hl

4. Itu di pihak pengundi. Kita akan usaha untuk salurkan semua masalah berbangkit kepada pihak BERSIH.

5. Isu dakwat kekal pula kita harus bersatu menekan SPR untuk memberikan penjelasan.

6. Fahami terlebih dahulu fungsi dakwat kekal ;

- Mengelakkan pengundian dua kali.

- Sebab itu ia harus boleh melekat di jari, sekurang2nya 5 hari kerana pengundian awal berlaku 5 hari sebelum pengundian sebenar. Melainkan SPR menetapkan pengundian awal ialah 2 hari sebelum pengundian sebenar, kalau macam tue dakwat kekal tahan 3 hari pun takde masalah.

7. Namun dakwat kekal tidak berfungsi sepertimana yang diperkatakan oleh SPR.

8. SPR perlu menyiasat perkara ini dengan teliti kerana wang rakyat digunakan untuk membeli dakwat kekal. Tidak kah SPR terfikir bahawa kemungkinan sesetengah dakwat kekal itu telah rosak? Mungkin kesalahan dari pihak pembekal? Kenapa perlu self defense sangat beranggapan seolah2 semua orang menyalahkan anda sehingga anda menjalankan siasatan rasmi? Mulut2 masyarakat bukan fakta, itu sentimen, emosi, rilex sudah la.

9. Sepatutnya SPR jalankan siasatan terperinci dengan bekerjasama dengan BERSIH menyiasat kelemahan dakwat kekal yang tidak BERFUNGSI sepertimana yang diperanankan ke atasnya. Ingat, jika SPR rasa teraniaya kerana ditipu pembekal, SPR patut tuntut gantirugi.

10. SPR harus juga mengkaji kemungkinan besar kerosakkan itu berpunca dari kecuaian kakitangan SPR. Ini kerana ada dakwat kekal yang memang kekal, dan berfungsi sepertimana yang diperanankan ke atasnya, tetapi ada pula yang tidak. Ini semua kena amek kira.

11.  SPR juga harus memberikan penjelasan lanjut mengenai kemasukkan kotak2 pengundi di saat2 akhir. Juga blackout di beberapa tempat secara tiba2.

12. Jadi disini pihak wakil pakatan rakyat yang mengalami masalah2 berbangkit di kawasan pengiraan undi haruslah mengumpulkan semua bukti2 berkaitan dan bawa kes ini ke mahkamah. Kena buat begitu. Jangan diamkan penipuan, kita harus bersedia melawan kezaliman at all cost.

13. Bagi kes yang melibatkan pengundi warga asing, kepada skuad2 yang menangkap mereka dicadangkan agar report polis dan desak satu siasatan khas dijalankan secara menyeluruh. Ini benda yang kita nampak, bagaimana pula dengan benda yang kita tidak nampak? Terlepas pandang? Kita tatau, sebab tue kena desak siasatan hingga ke akhirnya.

14. Ada kemungkinan jika kita lawan betul2, kita akan dapat merampas beberapa kerusi parlimen dan dun yang mana dikatakan kita kalah kerana ada proses penipuan wujud di situ.

15. So keputusan PRU ini mungkin ada perubahan jika kita usaha betul2 dengan melawan penipuan2 yang berbangkit.

16. Kita tak kata semua tempat ada berlakunya penipuan. Kita kata hanya di tempat2 tertentu dipercayai berlakunya penipuan. Seperti kotak undi yang di bawa masuk pada saat2 akhir, blackout secara tiba2 dan pemerhati yang di halang dari melakukan kerja2 pemantauan. Begitu juga dengan kertas undi yang ditanda dengan PENSIL. So di semua tempat yang berlakunya kes2 seperti ini, kita minta siasatan dijalankan.

17. Terlupa plak aku satu point penting. PR kena kira undi yang wujud. Maksudnya kat sini ;

Kawasan A dan B bertanding = jumlah pengundi berdaftar = jumlah pengundi yang keluar mengundi.

Jumlah kiraan undi A
Jumlah kiraan undi B 

Mesti tally dengan jumlah pengundi yang keluar mengundi.

Di tempat yang undi rosak TINGGI kena jalankan siasatan lanjut kenapa undi ROSAK lebih tinggi dari undi majoriti.   

Oke bai.   

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...