Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 15 Mac 2013

Video Orang Awam Marah Pegawai Polis Tersebar.

Semua neh berlaku semalam. Dalam kes Tian Chua. Mungkin ada yang belum tahu. Semalam ada sedikit kekecohan yang berlaku ketika Tian Chua di dakwa di bawah Akta Hasutan.

Yang aku pelik. Akta hasutan? Bukan kan ini antara dari 3 akta yang PM Najib umumkan untuk dimahsuhkan dalam pembentangan khas tahun lepas? Di tv kan. Aku salah dengar atau ia bukan akta ini? Tak silap aku memang aku pasti akta hasutan. Nanti aku terai check balik. Pasal aku definitely sure antara akta yang dimahsuhkan ialah akta hasutan. 

Berbalik kepada tajuk asal. Seorang lelaki marahkan seorang pegawai polis sebab menahan tian chua. Dalam video di bawah, UMNO salahkan Lateefa sebab berikan info yang serong sehingga menyebabkan seseorang mengamok di court. Tetapi kalau diperhatikan Lateefa as lawyer berhak persoalkan tindakan polis tersebut. Dia ialah peguam kepada kes ini. 

Dia mempersoalkan apa sebab anak guam dia ditahan sementara sebelum perbicaraan sedangkan PDRM tidak pernah melakukan perkara yang serupa terhadap mana2 VVIP umno ketika mereka datang ke mahkamah untuk mendengar pertuduhan dan sebagainya.

Namun apakah kita patut mempersalahkan tindakan lelaki yang mengamok itu? Ataupun salahkan PDRM yang menjalankan tugas kerana diberikan arahan? Yang sebenarnya aku nak memetik kata2 Dr.Zakir Naik. Dia pernah berkata dalam dunia ini masyarakat bergaduh kerana ketidakadilan. Apabila seseorang di aniya, dia secara tidak langsung akan ter-aniya orang lain bagi membela penganiayaan yang berlaku ke atasnya.

Dalam kes neh kita boleh gunapakai situasi yang sama. BN menganiaya. Bermula dari tindakan yang pertama ia mencetuskan tindakan2 kecil yang lain. 

Pegawai polis  itu pun cool je. Dia jalankan tugas. Itu tanggungjawab dia. Moga kita pun jangan la simply mengamok since kita pun tak tahu ke dalam ahti polis neh macam mana. Dan lelaki yang mengamok itu pun agaknya dah fedap dengan senario politik di malaysia. Takmo aku nilai sesiapa.

Bayangkan, dalam banyak2 kes penyelewengan yang berlaku, kes penghinaan yang berlaku, kenapa isu Tian Chua yang di pandang berat sedangkan kes yang lebih berat dan penting tidak diselesaikan lagi? Kenapa bukan Ibrahim Ali? 

Laporan polis juga dibuat ke atas Ibrahim Ali.. apakah ada tindakan sehingga kini? Adakah kerana dia melayu, dia menghina PR dan menghina CINA maka dia dikecualikan? Adakah kerana Tian Chua ini cina, dan dia memperkatakan tentang UMNO maka ia diambilkira? Ini ka kita anggap undang2? Keadilan? Di Malaysia yang konon nya negara islam? Islam bukan mengenai bangsa. Ia mengenai keadilan. Simple ma.

Video di bawah ;

 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...