Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 30 Januari 2013

BN Sayangi Cina : Hentikan AES sempena Tahun Baru Cina.

SIAL.

Undang2 pilih kasih plak. Undang2 bias. Undang2 terpilih. Undang2 pun nak beraya? Kecelakaan apa neh woit?

Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) tidak akan beroperasi sepanjang musim perayaan Tahun Baru Cina bulan depan, kata Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha.

Begitupun, katanya, penguatkuasaan undang-undang jalan raya tetap diperketatkan di kawasan terbabit dan yang berisiko tinggi menerusi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Polis Trafik dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

“Kita tidak akan menggunakan AES sepanjang musim perayaan kerana perkara itu masih belum diputuskan oleh Peguam Negara”

“Bagaimanapun, operasi bersepadu tetap berjalan seperti biasa dan kita mahu semua pengguna jalan raya mematuhi peraturan ditetapkan demi keselamatan nyawa orang ramai,” katanya selepas merasmikan Majlis Derma Darah anjuran Kelab Lions Sitiawan di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil (SRJKT) Pundut di sini kelmarin.

Cho Ha yang juga Ahli Parlimen Lumut berkata, JPJ akan menempatkan anggotanya yang menyamar sebagai penumpang bas ekspres sepanjang operasi bersepadu itu. -BS-

Hari tue peguam negara cakap semua saman AES dihentikan serta merta daripada dibicarakan ke mahkamah. Maksudnya walaupun ada kes, kita put on hold dulu la. Dia cakap pasal SAMAN yang telah berlaku. Pasal NOTIS saman yang sudah dikeluarkan. Dia tak cakap pasal KAMERA AES yang dipasang di seluruh negara akan dihentikan operasi.

Tup2 hari ini menteri kita cakap kita hentikan operasi AES sempena tahun baru cina. Aik. Kenapa mesti kau hentikan sesuatu bernama undang2 ini pada MUSIM PERAYAAN sedangkan kau cakap AES ini mampu mengurangkan kadar kemalangan jalanraya terutamanya di waktu puncak dan waktu2 cuti besar?

Celake betul.

Undang2 pun reti beraya nampaknya.

Aku tak sokong AES yang dilaksanakan di bawah BN. Tapi tindakan BN hentikan operasi AES sempena perayaan tahun baru cina merupakan satu kesialan. Patut maki dorang neh. Dia ingat undang2 ini boleh berubah ikut kepala hotak dorang sesuka ahti? Apa kata ko terus hentikan undang2 ini pada setiap musim perayaan. Hari raya, deepavali, krismas, hentikan ia terus. Eh jap, masa krismas ari tue ada hentikan ke tak? Takde kan? 

Sedangkan keputusan tersebut keluar sebelum krismas. Rujuk sini ;

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/keputusan-beku-saman-aes-oleh-ag-mengelirukan-kata-ahli-parlimen

Menteri tongong. Menteri bahlol. Menteri pilih kasih. Menteri nak bunuh orang ramai. Menteri yang mengharapkan kadar kemalangan tinggi di malaysia. Menteri yang suka rakyat malaysia kemalangan jalanraya. Salah ke kata2 aku neh? 

Rujuk bawah neh hah ;


Sekarang clearkan otak orang ramai please. Dah bodoh nak jadi menteri lagi.

1.  AG hentikan pembicaraan saman AES sebelum krismas. Kepada time krismas kau tak hentikan operasi AES atas jalan? Masa tue pun ramai yang balik kampung dan travel sana sini.

2.  Kenapa perlu dihentikan pada tahun baru cina? Apa undang2 AES ini kenal perayaan tahun baru cina dan berbangsa cina ke? Dia celebrate tahun baru cina ek?

3. Kau cakap AES untuk selamatkan nyawa rakyat, so masa ini la waktu puncak orang ramai pulang beraya. Risiko berlaku kemalangan tinggi sebab ramai gunakan kenderaan pada waktu ini dalam satu masa yang sama. Jadi kenapa cutikan AES sementara waktu pada waktu puncak? Adakah kata2 kau selama ini, iklaneka merapu pasal AES hanyalah penipuan dan satu perkara yang tak terbukti?

4. Jika tak terbukti, usah kata pada waktu puncak, pada waktu tak puncak pun ia tak patut beroperasi bukan? Sebab risiko berlaku kemalangan lebih kecil berbanding waktu puncak penggunaan jalanraya oleh kenderaan persendirian.

5. Kalau terbukti ia mampu mengurangkan kadar kemalangan jalanraya kenapa kau hentikan? Adakah kau nak bunuh orang dan biarkan orang kemalangan jalanraya untuk amek untung segera biar ramai2 masuk hospital supaya kau boleh kutip cukai perubatan yang banyak?

Jawab la menteri. Aku nak dengar jawapan lue. Keputusan untuk hentikan AES tue tepat, tetapi keputusan hentikan ia semata2 untuk CNY sangat2 tak tepat. Nampak sangat lue pilih kasih. Babi nya BN. Cina jek dia sayang. Cina jek dia nak undi. Hoi melayu, kalau lue undi BN, lue memang bangang. Buat apa lue undi parti yang sayang orang cina jek? Pui. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...