Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 15 Oktober 2012

SKMM dan SPR ada hati nak kawal kita..


Bagaimana la agaknya SPR dan SKMM berfikir gamaknya. Benda neh out of control la. Out of control. Ko boleh tetapkan undang2 bahawa calon2 yang berkempen ada had masa. Takde hal. Aku tak nampak kenapa ia jad isu. 

Tapi agak bangang disini jika ko nak menghalang pengguna media sosial daripada bercakap mengenai calon febret masing2 or calon wakil rakyat di tempat masing2.

Ibarat dia gini la.

Calon A. 

Sembang pongpang2 atas pentas ceramah. Sebenarnya mana2 calon dari mana2 parti memang mengamalkan tabiat sembang kencang dan pongpang2. Normal. Kalau ko tengok mana2 politician tak sembang kencang yang tue memang tak normal.

kah kah kah

Lepas tue tettt masa berkempen sekian2 dah tamat. 

Tamat sudah la masa untuk calon dan parti untuk berkempen di kawasan masing2. Masing2 balik rumah tidur..  kalau korang didapati masih lagi berkempen melebihi dari had masa yang ditetapkan SPR boleh menarik balik pencalonan korang.. or apa2 je la yang dia nak buat..

Ini peraturan yang SPR buat. 

Tapi sekarang SPR tambah satu lagi peraturan. Dan peraturan tue peraturan bangang. Peraturan tue ialah dia nak menghalang pula mana2 pengguna media sosial dan blogger daripada bercakap pasal calon2 yang bertanding selepas masa untuk calon berkempen tamat.

Kalau semata2 calon jek takde hal. Dia nak halang calon daripada berkempen pasal diri masing2 tapi dia gunakan word ejen tue yang aku jadi confused. 

First: Kenapa aku gunakan word bercakap?

Word berkempen tue aku faham. Setakat nak halang kempen oke aku faham. Tapi terlalu general sangatlah. Kadang2 kita memuji. Dan siapa boleh bagi jaminan kalau kita sedang memuji or up citer2 pasal calon2 febret kita, kita tak di anggap sedang berkempen oleh SPR dan SKMM? 

Maksudnya gini la.

Pstttt.. aku confirm calon parti a terbaekkk.. baca lah manisfesto mereka.. pehhh menarik siottt..

Ini boleh di anggap sebagai kempen gak neh. Kita puji calon febret masing2. Menggunakan media sosial masing2. Maybe ada orang gunakan twitter, ada orang gunakan facebook, aku pula gunakan blog.

Dan jika itu berlaku maka kita akan di anggap ejen ? Kita boleh jek nafikan hey gua bukan ejen kepada mana2 politician or wakil yang bertanding oke tapi akta bebal anda bersalah sehingga dibuktikan tidak bersalah dah dikuatkuasakan so macam mana?

Second : Istilah ejen.

Macam mana nak menentukan seseorang tue ejen ataupun bukan ejen? Bagaimana SPR mengklasifikasikan word ejen tue? Adakah sesiapa yang menyokong mana2 calon di anggap ejen? Adakah mana2 pihak yang menyebarkan apa2 bahan kempen di anggap ejen?

Word ejen tue sendiri tak define lagi maksud sebenar2 dia. Literal jek SPR sebut ejen. Aku pun confuse. Kalau nak diikutkan sesiapa pun boleh jadi ejen dan sedang berkempen kalau dok puji calon febret masing2. Itu yang aku faham le. Takan yang neh SPR dan SKMM nak pantau di media sosial? Tak masuk akal beb.

Leave it. Media sosial neh leave it. Kalau nak pantau media alternatif oke. Tapi bukan media sosial. Susah nak pantau. Sesiapa boleh menyamar sebagai sesiapa. Sesiapa boleh menyebarkan apa2 bagi tujuan sabotaj, fitnah dan menganiaya. So takde guna nya untuk SPR dan SKMM pecah kepala pantau perjalanan di media sosial.

Ia terlalu sukar untuk dikawal. Like i said previously, out of control. Janganla buat kerja bodoh. 

Respon : sini

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...