Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 2 Julai 2012

Najib jawab soklan mengenai harga minyak di malaysia.

Soalan yang dikemukakan oleh Rakan Online Najib Razak, Danny Fentom 



Harga minyak di Malaysia sepatutnya tidak mengikut harga minyak dunia. Kita adalah pengeluar minyak dan kita yang sepatutnya tetapkan harga minyak.bukan ikut harga. Harga minyak dunia ni hanyalah dipakai oleh negara yang tidak mengeluarkan minyak sendiri dan terpaksa mengimport minyak dari negara lain. Adakah Malaysia negara yang mengimport minyak dari negara lain? Jikalau begitu apakah gunanya PETRONAS?


Auta. 

Maksud aku najib auta bab dia cakap kerajaan salurkan balik kepada negara melalui pembangunan ekonomi. Kalau setakat buat projek, salur dana then seme atas nama kroni untuk membina kekayaan toksah dok gebang kencang cakap hasil penjualan minyak kembali semula kepada rakyat marhaen.

Then, bab dia cakap subsidi tiap2 bulan rm2billion. Aku tak faham benda neh ada masuk dalam parlimen ke tak? Ce fikir ;

Jumlah subsidi sebulan = rm2billion

Jumlah subsidi tahunan = rm24billion

Jumlah subsidi yang diluluskan dalam bajet termasuk untuk minyak = RM13billion plus2. Aku tak ingat angka yang tepat.

So mana dia collect data tue? Aku tak faham bab tue. 

Aku tahu dah minyak malaysia berkualiti. Sesuai untuk pasaran luar. Tahniah aku ucapkan. Sesuai juga untuk kegunaan MAS kan? Tapi kapal terbang still tambang mahal. Petronas under kerajaan, mas pun under kerajaan tapi mahal tetap mahal.

Mahal sebenarnya takde isu sangat. Isunya kerajaan yang salah urus. Bukan tak pandai urus. Kalau sungguh nak uruskan betul2 boleh jek. Tapi memang sengaja salah urus. Kenapa salah urus? Sebab nak kaya sendiri2. Itu jek jawapan sebenar. Bukan macam dalam video neh.

kah kah kah

Ameno : Tamak mengaku aje beb.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...