Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 19 Januari 2012

MB Kedah: AUKU tetap dilaksanakan di KUIN.





Dari awal lagi AUKU neh mana pernah relevant dan pas tidak boleh meneruskan undang2 seperti neh atas apa alasan sekalipun. Soal samada ia masih berada dalam peruntukkan undang2 bukan isu dan orang tak hadap benda tue sebagai alasan konkrit pun dalam hal neh sebaliknya apa yang orang pandang dan apa yang aku sendiri rasa ialah ;


1. AUKU = KEJAM = BILA BN GUNAPAKAI IA.

2. AUKU = UNDANG2 YANG MASIH WUJUD = BILA PR GUNAPAKAI IA.

Wahh..
 
Hahahha..

Apa neh? Lawak meh? Kalau begitu maka apa yang berlaku pada adam ialah undang2. Maka apa yang berlaku pada safwan adalah undang2. Maka apa yang berlaku pada mahasiswa selama neh dalam bersih, dalam 901, adalah undang2. 

Bukan kah undang2 auku itu selaras bagi 1 malaysia? Dan bila ia dilabelkan sebagai undang2, maka apa hak pr nak persoalkan apa yang berlaku pada adam? Pada safwan? Pada yuyu? Pada mahasiswa2 yang lain? Apa hak anda? Apa?

Takde.

Takde hak. 

Takde hak langsung dan takde hak sedikitpun kerana anda tidak konsistensasi dalam mempertahankan hak mahasiswa dalam memahsuhkan akta auku dan perjuangan mahasiswa. Auku, yang konon nya undang2 bagi pas neh juga adalah auku yang sepatutnya zalim bila ia digunakan oleh bn. Benarlah kata mahasiswa mereka hanya dipergunakan oleh parti politik semata2. 

Bila mereka menegakkan hak2 mereka dan menuntutnya dari kerajaan, pr akan pongpang2 time tue lah mahasiswa hero, mahasiswa bagus, mahasiswa berani, mahasiswa ratu raja pejuang tulen bagai dan blablablala..

Bila mereka menegakkan hak2 mereka dan menuntutnya pula dari pembangkang, tiba2 mahasiswa neh tiada sokongan, tiada kata2 yang bagus, tiada kata2 semangat, malahan sesetengah dari mereka acuh tak acuh sahaja tapi time bantai polis dalam isu 1 jan 2012 ari tue, mereka2 neh larh yang no 1 lebih over2 berbanding dari tukang yang kena. 

Heran. 

Alasan yang paling best ialah auku sebahagian dari undang2. Time neh lah tiba2 nak hormat dan terima kewujudan undang2 neh. Sebelum2 neh dalam kes adam takde pun. Sedangkan jika ia benar2 atas nama undang2 maka polis seribu kali lebih dari layak, melanyak mahasiswa2 di dalam demo UPSI ari tue. Undang2 ma. 

Jadi alasan neh aku tak boleh. Akal aku tak boleh terima. Ia umpama ISA yang di-pr-kan. Undang2 masih sama, polisi masih sama, digunakan ke atas individu yang berbeza pendapat dari side bn dan ia masih lagi akta yang sama. Ia tidak akan menjadi akta yang baik hanya kerana pr gunakan ia.

Dan lagi, walaupun pun auku masih sebahagian dari undang2, tetapi ia bukan mewajibkan anda menggunapakaikan ia. Kena faham disini. Auku tidak pernah MEMAKSA / MEWAJIBKAN pentadbiran KUIN dalam menggunapakai AUKU dalam menghukum mahasiswa. Dalam erti kata lain, pentadbiran KUIN boleh menolak dari menggunapakai akta neh dalam menghukum mahasiswa.

Pentadbiran KUIN pada bila2 masa boleh sahaja mengingorekan penggunaan akta auku. Mereka boleh pilih berjuta2 hukuman dan resolve ia dengan cara yang lain.  Pasti ada cara dan kaedah yang boleh membawa kepada win2 situation. Cuma nak dengan taknak jek. 

MB kedah sepatutnya boleh menasihati pentadbiran kuin agar jangan menggunapakai akta zalim neh. Walaupun MB kedah tidak campur sangat dalam isu neh bukan pula bererti MB kedah tak boleh bagi nasihat dan bukan juga mewajibkan MB kedah mesti sependapat dengan pentadbiran KUIN. 

Akta auku bukan hanya zalim bila bn pakai. Ia juga tetap dan masih zalim bila pr guna. Auku tidak akan nampak baik hanya kerana pas menggunapakai ia. Ia tetap akta yang zalim dan menindas kebebasan dan hak bersuara bagi mahasiswa. 

Setelah bertahun2 mahasiswa membantah auku dan bersama2 pr pula dalam isu neh alangkah kecewa dan tergurisnya ahti dan perasan mereka bila kawan [pr] sendiri yang disandarkan kepadanya harapan, menggunakan akta neh untuk menafikan hak kawannya [mahasiswa] sendiri?

Apakah dalam dunia neh mahasiswa hanya boleh menentang polisi2 dan idea2 bn dan bila mahasiswa menentang polisi2 dan idea2 pr maka ianya salah?

Apakah dalam dunia neh rakyat hanya boleh menentang cara kerja bn dan bila mereka menentang cara kerja pr maka ianya salah? 

Perbezaan pendapat dan pandangan neh bukan berlaku berdasarkan parti atau label. Ia wujud sebab ilmu + pengalaman + cara hidup + suasana + bangsa + agama, kita berbeza. Yang neh boleh wujud di mana2 dan dalam apa keadaan sekalipun.

Jadi perkara yang sama juga berbalik dalam kes mahasiswa neh. Mahasiswa memang konsisten menentang auku. Bukan sebab ia diwujudkan oleh bn. Tetapi kerana akta neh tidak relevant. Tetapi pas tidak sekonsisten mahasiswa dalam menentang auku. Mereka hanya menggunakan isu neh untuk balon bn. Ia bukan dari ahti dan nurani mereka. Buktinya bila mereka sendiri membenarkan penggunaan akta neh terhadap mahasiswa kuin.

Oleh kerana ia bantai bn, maka mereka turut serta. Apa sahaja isu yang related dengan kejahatan bn, mereka sanggup lead di depan walaupun ada isu2 yang sepatah haram depa tak faham. Tapi apa sahaja isu yang related dengan kejahatan pr, usah kata ke depan, berbunyi pun takde. Ini lah dia perjuangan parti. Perjuangan macam neh rakyat macam aku memang tak boleh faham.\


Ameno : Apa pun tak boleh.. pr dan bn memang nak bagi rakyat rasa.. apa pun tak boleh.. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...