Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 25 Mei 2019

Ini Cerita Penganiayaan PKNP Terhadap 250 Kakitangan Lumut Port.

MANJUNGNEWS | Penganiayaan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) terhadap lebih 250 warga Lumut Maritime Terminal Sdn Bhd (LUMUT PORT)

Ceritanya bermula penghujung 2017 apabila Ahli Lembaga Pengarah LUMUT PORT berbincang dan membuat ketetapan terhadap KPI bagi 2018. Begitu juga sekiranya LUMUT PORT berjaya mencapai target keuntungan sekian jumlah, semua pekerja LUMUT PORT akan meraih sejumlah bonus yang dipersetujui mengikut performa kerja yang mana pada tahun 2017 bayaran purata hampir 4 bulan gaji. Hasil kerja kuat semua warga LUMUT PORT bermula awal tahun 2018, 365 hari, 24jam sehari beroperasi berhujan berpanas berdebu berselut sehingga penghujung tahun 2018, LUMUT PORT berjaya membuat keuntungan melebihi target yang ditetapkan dan perkara itu diumumkan kepada semua warga LUMUT PORT dengan bangganya oleh pengurusan syarikat. Pada waktu itu jelas terpancar kegembiraan diwajah setiap kakitangan memancarkan kepuasan atas usaha mereka tidak kira berjawatan tinggi mahupun hanya pengawal keselamatan atau tukang cuci, masing-masing ada peranan ke atas pencapaian itu, tapi malangnya kegembiraan tidak lama.

Selepas berakhirnya PRU14 dan Perak mendapat Menteri Besar Baru iaitu Ahmad Faizal Dato' Azumu Peja Azumu, antara yang dibuat beliau adalah menukar CEO syarikat berkaitan kerajaan (GLC). Antara yang bertukar adalah CEO Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP). Faizal Azumu telah melantik Ketua Parti Pribumi BERSATU Malaysia (PPBM) Bahagian Ipoh Barat, Mohd Ariff Yeop Ishak sebagai CEO bagi menerajui PKNP dibantu oleh Shafie kawan sekampung MB sebagai COO. Untuk makluman, PKNP merupakan pemegang saham terbesar dalam LUMUT PORT.


Kemasukkan Mohd Arif Yeop Ishak yang sepatutnya memberi kegembiraan warga LUMUT PORT menjadi sebaliknya. Bonus yang direncanakan 4 bulan gaji yang sepatutnya dinikmati oleh warga LUMUT PORT sebelum Ramadhan dikurangkan kepada hanya separuh oleh insan yang tak berhati perut CEO PKNP bernama Mohd Arif Yeop Ishak dan COO ego Shafie dengan alasan LUMUT PORT hendak disenaraikan di Bursa Saham. Itu cuma sekadar alasan, hakikatnya keuntungan yang dijana LUMUT PORT sedang dirakus sedikit demi sedikit antaranya CEO PKNP dengan sewenangnya meminta RM 500 ribu dari LUMUT PORT untuk diberi kepada penganjur Kejohanan Golf Amal Piala Menteri Besar Perak yang mana kejohanan tersebut takde kaitan langsung dengan LUMUT PORT. Bukan itu sahaja, LUMUT PORT juga diminta membeli lembu untuk diberikan kepada Menteri Besat Perak pada Raya Korban 2018. LUMUT PORT yang jadi korban.

Mungkin mereka ini sewenangnya menggunakan LUMUT PORT sebagai sumber kepentingan politik mereka dengan tidak mempedulikan nasib warga LUMUT PORT? Bantuan Kewangan Khas berjumlah RM1000 yang sepatutnya dibayar pada hujung 2018 kepada setiap warga LUMUT PORT yang dah berjalan bertahun sejak dari dulu lagi dinafikan dan dihentikan serta merta oleh CEO dan COO PKNP yang tak berapa kompeten.

Sampai bila nasib warga LUMUT PORT akan diperjudikan demi CEO dan COO yang rakus? Sampai bila perkara ini akan terus berlaku? Harap Menteri Besar Perak dapat ambil perhatian yang serius terhadap perkara ni. Jangan sampai syarikat yang menjana keuntungan boleh dibanggakan ini merundum jatuh pencapaiannya seperti kebanyakkan anak-anak syarikat PKNP/PCB.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...