Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 25 Mei 2019

Ajak Najib Debat Lepas Tu Tarik Diri, Lim Kit Siang Gali Kubur Sendiri

ARUL | KIT SIANG GALI KUBUR SENDIRI CABAR NAJIB DEBAT

Tindakan Lim Kit Siang menarik diri dari Debat dengan Najib sebenarnya adalah tindakan terbaik walaupun dalam pra-debat, Najib Berjaya KO Lim Kit Siang sehingga Kit Siang terpaksa manarik diri dan memberikan alasan yang panjang lebar mengapa beliau tarik diri.


Untuk orang biasa, tindakan Lim Kit Siang yang pada awalnya terima cabaran Najib seperti Harimau dan kemudian berundur seperti kucing hanya akan dilihat sebagai satu kekalahan.

Memang dari awalnya, Kit Siang mempunyai kecenderungan untuk fokus serangan demi serangan keatas Najib. Najib pula berjaya memperlekehkan dan meremehkan tindakan Kit Siang sebagai seorang yang terlalu obses dengan beliau. Kenyataan Najib ini bukan sahaja mendapat sokongan dari penyokongnya tetapi ramai dikalangan penyokong PH sendiri berpendirian sama.

Sebenarnya tindakan Kit Siang yang meletakkan tajuk debat sebagai “Bagaimana Malaysia terjerumus menjadi sebuah kleptokrasi global dan bagaimana kita boleh kembali menjadi sebuah negara terulung yang berintegriti” adalah syarat yang memang berat sebelah dan beliau menjangkakan Najib akan tidak setuju dan tarik diri. Namun demikian disebabkan Najib tidak ada apa-apa untuk kalah atau tidak ada apa-apa untuk malu (Malu Apa Bossku), maka beliau setuju dengan tajuk tersebut. Maka Kit Siang terperangkap dengan permainan yang biasanya beliau amat yakin. Kit Siang adalah seorang gergasi politik tanahair dan beliau mempunyai segala kebijaksanaan. Namun dalam episod ini, beliau tersalah kira kerana beliau lupa Najib hari ini bukan lagi PM yang ada kuasa. Najib hari ini adalah umpama seekor haiwan yang terjerat dan akan menggunakan apa-apa sahaja untuk untuk keluar dari belenggu.

Saya amat menghormati stamina dan kegigihan veteran DAP Lim Kit Siang. Namun demikian, saya berpendapat rakyat sudah muak dengan tindakan beliau yang terus memfokus serangan keatas Najib. Najib sudah kalah dalam pilihanraya dan beliau juga telah disabitkan dalam banyak isu jenayah di mahkamah. Setiap hari Najib turun naik mahkamah. Menghentam seorang musuh politik yang sudah kalah dan hilang kuasa secara berterusan hanya akan back-fire . Serangan Kit Siang bagi saya terhadap Najib sudah tepu dan tidak ada kesan lagi.

Saya rasa Veteran politik ini akan lebih mendapat pujian jika beliau menggunakan masa-masa terakhir dalam kerjaya Politik beliau untuk memantau dan menegur Pakatan Harapan(PH) terutamanya Tun Mahathir. Sebagai seorang berpengalaman, saya rasa hanya beliau sahaja mampu menegur Tun memandangkan kita nampak dengan jelas, tidak ada pemimpin PH yang lain yang berani menegur Tun. Kita lihat Anwar Ibrahim terpaksa amat berhati-hati untuk menegur Tun Mahathir kerana beliau kena tunggu giliran menjadi PM dengan sabar dan tidak tersalah langkah. Pemimpim-pemimpin lain dalam PH adalah terlalu junior untuk tegur Tun. Kita lihat seperti ada satu kekosongan dimana Menteri-menteri lain terlalu menjaga hati atau tak tahu bagaimana nak tegur Tun. Jika Karpal Singh masih hidup, ramai menjangkakan beliau akan memainkan peranan secara berprinsip dan tegas jika PH membuat sesuatu yang salah. Ramai dalam DAP hari ini rindukan karpal dan peranannya.

Lim Kit Siang tidak harus membuang masa melawan Najib. Tindakan beliau terus melawan Najib yang tak berkuasa hanya akan memberikan publisiti murahan kepada Najib Tun Razak. Lim Kit Siang harus berganjak merintis jalan memimpin Malaysia baru ke landasan baru dan tidak terjerumus dalam politik lama.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...