Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 21 Mei 2019

PAS, Cukup-Cukuplah Perbodohkan Rakyat, Jadilah Pembangkang Berhemah.

KENYATAAN MEDIA | CUKUPLAH PERBODOHKAN RAKYAT, JADILAH PEMBANGKANG YANG BERHEMAH

Cukup-cukuplah dan hentikanlah cubaan untuk “mencipta nama segera” dengan menimbulkan isu ini tanpa usul periksa terlebih dahulu? Kenyataan Senator Puan Nuridah Mohd Salleh dalam artikel yang bertajuk "Tiada Satu Pun Sekolah Menengah Agama Di Wilayah Persekutuan" yang telah disiarkan oleh Harakah bertarikh 17 Mei 2019 secara jelas menunjukkan ketandusan kreadibiliti sebagai seorang pemimpin. Kenyataan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan(MAIWP) bertarikh 17 Mei 2019 telah menyangkal dan perbetulkan fakta ini.

 

 
Di bulan Ramadhan yang mulia ini, henti pergunakan agama bagi kepentingan keduniaan. Berkatalah yang baik-baik atau pun diam. Kenyataan seperti ini hanya mengundang perkelahian. Adakah persoalan ini sengaja diwujudkan untuk menyatakan bahawa warga kota Kuala Lumpur begitu terkesan dengan pendidikan sekular yang menjadi teras pendidikan kini sehingga menidakkan kewujudan Sekolah Menengah Agama?

Fakta yang perlu diakui, pilihan memang ada diberikan kepada golongan pelajar. Pelajar beragama Islam di Kuala Lumpur bersaing dan merebut untuk mendapat tempat belajar di sekolah berlatar belakangkan pendidikan agama. Sejajar dengan Islam itu syumul dan sebagai satu cara hidup, menambahkan keinginan mendapatkan ilmu secara holistik.

Pencapaian dan peningkatan kalangan pelajar aliran agama kini begitu mengagumkan, malah ramai di antara mereka telah mencapai kejayaan cemerlang . Misalannya pada 20 April lalu, SMA MAIWP KL yang merupakan satu-satunya wakil tunggal daripada sekolah menengah dan telah menjadi Johan pertandingan debat Mahrajan A'rabiy dengan menewaskan 10 pasukan lain daripada UIA, UM, UKM, USIM, UITM, IPG BANGI, UPM, KUIS dan UPSI. Rekod yang membanggakan ini membuktikan dengan jelas wujudnya Sekolah Menengah Agama di Kuala Lumpur.

Sama pentingnya adalah hasil dari pendekatan sekolah-sokolah ini, dapat melahirkan mereka yang dibekalkan dengan ilmu yang lengkap untuk kehidupan sebagai seorang individu serta anggota masyarakat yang beramanah dan beratanggungjawab. Mereka ini, In Sya Allah boleh menjadi contoh yang baik dan mencerminkan Islam sebenarnya.

Persoalan negara Islam, kebebasan beragama dan berkaitan dengannya tidak timbul. Penjelasan demi penjelasan telah diberikan persoalan peruntukan dalam Perlembagaan berkaitan ini. Malangnya selama di bawah pentadbiran kerajaan UMNO/BN sebelum ini, pemimpin-pemimpin dari kalangan orang Islam yang telah mencemarkan kesucian Islam dengan keperibadian yang melanggar ajaran-ajaran Islam itu sendiri.

Zahir Hassan
Pengerusi KEADILAN Wilayah Persekutuan
Parti KEADILAN Rakyat

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...