Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 25 Mac 2019

Kesilapan-Kesilapan Pakatan Harapan Kedah Dalam Isu Perasmian Tugu Wira Jepun.

LAPORAN | Pakatan Harapan sekali lagi dikecam hebat oleh netizens semalam berikutan melakukan kesilapan mudah.

👉 Lembaga Muzium Negeri Kedah membuat kemaskini di Facebook dengan memaklumkan wujudnya satu majlis perasmian di perkarangan Pejabat Kementerian Pelancongan di Alor Setar.


👉  "Khamis - 21 / 3 / 2019

Majlis Perasmian Tugu Wira Jepun yang dirasmikan oleh YB MOHD ASMIRUL ANUAR BIN ARIS, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah anjuran Konsulat Jepun di Pulau Pinang, Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah serta Lembaga Muzium Negeri Kedah di Perkarangan Pejabat Kementerian Pelancongan Negeri Kedah."

👉 Adakah anda membaca ANJURAN KONSULAT JEPUN seperti yang tertera di atas? Baiklah lihat babak seterusnya.

👉 “Semua kos baik pulih dibiayai pihak Konsul Jepun. Saya hanya dijemput merasmikan majlis. Tugu terbabit sudah lama wujud, ia cuma dibaik pulih dan diperindahkan kawasan yang sebelum ini ditumbuhi semak,” kata Mohd Asmirul Anuar.

👉 “Perkataan ‘wira Jepun’ hanya kesilapan teknikal oleh penganjur, yang terdapat pada bahan promosi majlis. Kita tidak akan iktiraf askar Jepun sebagai wira,” katanya lagi.
Menurutnya, pejabat Konsulat Jepun di Pulau Pinang telah memulihkan tugu peringatan setinggi 1.8 meter, bagi mengenang kejayaan Komandan Platun Leftenan Hajima Asahi dan dua askar Jepun lain.
“Batu tanda tiga bahasa bersebelahan dengan tapak tugu peringatan, bagi mengenang mereka yang terkorban ketika cuba menakluk jambatan Alor Setar ketika penjajahan Jepun di Tanah Melayu dan Borneo, pada 13 Disember 1941,” katanya.

Mohd Asmirul Anuar berkata, difahamkan tanda tiga bahasa itu merujuk kepada askar Jepun yang dianggap wira oleh sejarah Jepun.

“Perkara ini akan diperbetulkan. Saya akan minta kontraktor ubah segera, jika tulis askar Jepun tiada masalah, tetapi yang ditulis adalah wira,” katanya.

👉 Adakah anda nampak kain rentang yang mempromosikan majlis perasmian telah menulis TUGU WIRA JEPUN di belakang tempat duduk VVIP?

👉 Adakah anda nampak
Mohd Asmirul Anuar berkata 
"Semua kos baik pulih dibiayai pihak Konsul Jepun".
 

Baik, mari kita menghuraikan kesilapan mereka satu persatu disini.

1. Kain rentang tulis TUGU WIRA JEPUN. Kat Facebook admin tulis TUGU WIRA JEPUN. Kat tapak monumen pun tulis TUGU WIRA JEPUN.

2. Ini bermakna dari awal lagi kerajaan Kedah bersama konsulat Jepun telah bersetuju dengan penggunaan perkataan TUGU WIRA JEPUN. Konsulat Jepun mungkin membantu kepada idea TUGU WIRA JEPUN bagaimanapun kata putus adalah kerajaan negeri. Jika pegawai kerajaan negeri tidak bersetuju, hal ini tidak boleh berlaku pun. Sudah tentu untuk KONSULAT JEPUN memberikan idea itu, idea ini mereka akan merujuk kepada pegawai yang berkuasa untuk meluluskan pelan tindakan terlebih dahulu. Mana boleh suka-suka pacak, mana boleh suka-suka buat kain rentang, mana boleh suka-suka update kenyataan kat Facebook kalau tiada tukang rujuk, tukang beri arahan dan tukang meluluskan.


👉 Rasmi tak semestinya bersetuju. Alasan ini jika diberikan kepada budak darjah satu, budak darjah satu pun akan lempang muka Mohd Asmirul Anuar laju-laju. Semua tahu apabila anda merasmikan sesuatu program, majlis, anda bersetuju dengan program tersebut. Jika anda tak bersetuju, anda tak akan rasmikan sama sekali. Jika Mohd Asmirul Anuar mengatakan dia merasmikan program tanpa memahami intipati, ia lebih tepat lagi. Kita main rasmi aje. Ia program kerajaan, apa salahnya. Tak payah la kita ambiltahu apa sebenarnya yang kita rasmikan. Asalkan ia program kerajaan mestilah boleh kita ikut serta. Jika keadaan ini yang berlaku ada logiknya. Menunjukkan betapa pemalasnya korang untuk melakukan semakan dan pengesahan sebelum merasmikan sesuatu program. Janganlah campak kesalahan tu kat orang lain bila diri sendiri memang cuai.

👉 "Jika tulis askar Jepun tiada masalah, ini tulis wira Jepun, kontraktor akan diminta untuk membetulkan segera" - ini kalau bukan cuai apa? Kontraktor tak sesuka hati nak tulis itu ini jika tiada rujukan dan tak sesuka hati pula ianya boleh dipacakkan kat situ jika tak diluluskan untuk dipacakkan, fahamkan SOP bagaimana kerajaan negeri ada kuasa untuk membetulkan perkara ini sebelum sampai kepada publik. Dan sampai kepada publik selama 3 hari baru perasan itu salah ini salah, itu tak betul, ini tak kena, so selama ini pegawai yang diamanahkan untuk bekerja, buat apa?
 
👉 Dalam hukum menipu, apabila kita mula menipu kita akan terpaksa gali lubang untuk kambus lubang. Kita buka penipuan baru untuk tutup penipuan lama. Dan hal ini akan berterusan selagi kita enggan bercakap benar. Enggan bercakap benar kerana tidak mahu orang nampak kita melakukan kesalahan. Tidak mahu orang tahu kita melakukan kesalahan kerana kita ego. Semua orang melakukan kesalahan. Tetapi ada beza orang yang melakukan kesalahan dan mengakuinya dengan orang yang melakukan kesalahan tetapi enggan mengakuinya.


👉 Lihat video;



👉 Pemberita juga sama statusnya seperti pentadbir halaman Lembaga Muzium Negeri Kedah, yakni maklumat perlu diberikan kepadanya terlebih dahulu untuk mereka sampaikan kepada orang awam.

👉 Apabila pemberita RTM sendiri menyebut dananya dari kerajaan negeri Kedah, mereka tidak bercakap berdasarkan andaian. Mereka bercakap berdasarkan kepada maklumat yang diterima/diberikan kepada RTM.

👉 Siapakah yang layak memberikan maklumat sedemikian kalau bukan mereka yang terlibat dalam penganjuran majlis berkenaan? Adakah nak cakap RTM sabotaj? Lepas neh RTM minta maaf kerana tersalah maklumat ke? Atau kes ini akan didiamkan?

👉 Pemberita sebut;


Projek 3 wira Jepun (seolah-olah ini adalah satu projek yang telah dirancangkan/diluluskan kerajaan negeri Kedah)


Penggunaan perkataan seperti pengorbanan tiga wira Jepun..

Dilaksanakan dengan kerjasama dan peruntukan dana kerajaan negeri


Dengan tujuan untuk memajukan industri pelancongan negeri

👉 Kat sini terang-terangan menunjukkan penglibatan langsung kerajaan Kedah dengan projek tiga wira Jepun.

👉 Mereka cuba mematikan hubungan dengan mengatakan rasmi tak semesti bersetuju dan dana tak dikeluarkan oleh kerajaan Kedah.

👉 Kesalahan seolahnya dialihkan kepada Konsulat Jepun dan kontraktor yang terlibat dalam pembinaan monumen.

Satu tindakan tak cerdik dari kerajaan negeri. 

Sudahlah persepsi negatif ke atas Pakatan Harapan semakin meningkat. Disumbangkan dengan kegagalan pegawai kerajaan dalam melaksanakan kerja dengan baik dan ditambahkan lagi dengan elemen penipuan dan enggan mengakui kesilapan. Ini semua rencah menjatuhkan kerajaan.. - 25 Mac 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...