Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 1 Mac 2019

Dan Inilah Bukti PAS Bayar RM1.4j Kepada Sarawak Report.

LAPORAN | Sarawak Report mendedahkan beberapa dokumen dan cek bagi membuktikan penafian Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hasan kononnya PAS tidak membayar sebarang wang untuk menyelesaikan kes saman terhadap Sarawak Report adalah palsu.

Berikut adalah bukti-bukti tersebut;




Clare juga menjelaskan secara terperinci apa yang berlaku disebalik persetujuan bersama antara pihaknya dengan pihak PAS yang memutuskan untuk menyelesaikan saman diluar mahkamah.

1. Pada 24 Januari 2019, perjanjian persefahaman untuk menyelesaikan kes diluar mahkamah telah dimeterai. Ketika itu Sarawak Report perlu membayar beberapa kos tuntutan perundangan dan PAS telah bersetuju untuk membiayai kos tersebut.

2. Kos yang terlibat adalah sebanyak RM1.4 juta.

3. Ia adalah amalan biasa untuk merahsiakan pihak yang membayar kos perundangan ketika menyelesaikan kes saman luar mahkamah, bagi menjimatkan masa dan perbelanjaan yang mungkin perlu ditanggung andai tetap meneruskan tindakan saman.

4. Sarawak Report bersetuju untuk mengugurkan kes disebabkan PAS telah bersetuju untuk menanggung kos perundangan.

5. Hadi dan PAS telah bersetuju untuk menanggung kos perundangan disebabkan mereka enggan disoalbalas di mahkamah kelak. Andai itu berlaku, sesama mereka akan memberikan kenyataan yang kontradiks, lalu pembohongan mereka akan terdedah.

6. Dan perkara itu lebih membahayakan lagi kerana berupaya menghilangkan kepercayaan penyokong dan orang awam terhadap imej parti dan PAS juga berrisiko untuk kehilangan wang yang lebih banyak lagi.

7. Penyelesaian kes luar mahkamah tidak menuntut Sarawak Report melakukan apa-apa seperti menarikbalik laporan, meminta maaf atau tidak lagi melaporkan UMNO membayar PAS.

8. Sarawak Report bersetuju untuk menariksemula kesnya terhadap Hadi disebabkan kes saman PAS terhadap Sarawak Report ditarikbalik. Justeru itu Sarawak Report kini bebas dari sebarang bentuk intimidasi terhadapnya.

9. Sarawak Report membuat tuntutan balas terhadap Hadi memandangkan PAS telah membocorkan maklumat saman kepada Malaysia-Today, pro UMNO blogger.

10. Raja Petra secara berterusan menyerang dan melakukan pembohongan ke atas Sarawak Report. Bahkan menfitnah Sarawak Report telah menerima bayaran dari pelbagai pihak.

11. Sarawak Report percaya ada kerjasama diantara PRK dan PAS untuk menyerang Sarawak Report apatah lagi adik RPK, Raja Idris Kamaruddin merupakan saksi PAS dalam kes saman itu.

12. Dengan membatalkan saman, terdapat juga niat yang Sarawak Report patut menfailkan aduan penyalahgunaan dokumen.

13. Sarawak Report percaya orang Malaysia akan melihat kes saman itu sebagaimana kes saman itu dan akhirnya apa yang Sarawak Report sangkakan terbukti benar. 

14. Ia adalah satu kegagalan dan kebinasaan buat Hadi, atas dakwaan pembayaran UMNO kepada PAS - maka tiada keperluan untuk mendedahkan kos guaman.

15. Sejak kes saman diselesaikan, PAS berusaha untuk memanipulasikan fakta.

16. Mereka menipu dan menipu dan beranggapan ia adalah dibolehkan oleh syaria (bohong syarie').

17. Secara tersirat cuba nak bayangkan Sarawak Report menarikbalik tuntutan balas kerana tidak berpegang kepada apa yang pernah didakwanya (artikel).

18. Beberapa pimpinan PAS juga terlihat telah melanggar kandungan asal perjanjian iaitu tidak bercakap mengenainya, memandangkan perkara itu telah dipersetujui bersama bahkan menafikan telah membuat bayaran kepada Sarawak Report.

19. Misalnya Takiyuddin Hassan yang menafikan telah membuat bayaran kepada Sarawak Report. Berbanding untuk berpegang kepada perjanjian penyelesaian luar mahkamah dengan tidak membuat apa-apa kenyataan mengenai kes itu, sebaliknya Takiyudin berterusan menafikan telah membuat bayaran - dan ini melanggar perjanjian asal antara PAS dan Sarawak Report.

20. Disebabkan perlanggaran demi perlanggaran yang dibuat oleh PAS secara berterusan, Sarawak Report memutuskan tiada keperluan untuk dirinya mematuhi lagi perjanjian yang telah dimeterai memandangkan ia dilanggar oleh PAS terlebih dahulu.

21. Sarawak Report juga ingin menjelaskan bayaran yang dibuat oleh PAS ialah melebihi dari RM1.4 juga iaitu   RM1.422, 980.00.

22. Kronologinya adalah begini;

- Sekitar tahun lepas, Sarawak Report telah didekati oleh seorang perantaraan (seseorang yang menyokong PAS dan berperanan utama dalam menyaman SR) untuk menyelesaikan kes saman diluar mahkamah.

- Beberapa rundingan kemudiannya berlangsung antara dua pihak - perantaraan PAS dan Sarawak Report.

- Akhirnya PAS dan Hadi bersetuju dengan terma-terma yang ditetapkan oleh Sarawak Report bagi menyelesaikan kes saman di luar mahkamah.

- Dimana pada 24 Januari 2019, perantaraan PAS, peguam dan seorang lagi wakil PAS telah bertemu dengan peguam SR di Kuala Lumpur untuk memuktamadkan butiran perjanjian dan terma.

- Perantaraan itu kemudiannya menawarkan untuk membayar kepada Sarawak Report pada minggu berikutnya, secara TUNAI. Dimana ia tidak dipersetujui sama sekali oleh Sarawak Report.

- Perantaraan turut memaklumkan pihaknya memerlukan masa untuk mengumpul dana bagi pihak Hadi sebelum menyerahkan kepada Sarawak Report. Demikian, peguam Sarawak Sarawak menawarkan cadangan bayaran secara cek bertarikh 31 Januari 2019. 

- PAS dan Hadi berusaha sehabisnya untuk cuba menafikan dan melenyapkan dalil bahawa mereka sendirilah telah membayar untuk menutup kes saman ini.

- Bahkan dengan dakwaan terbaru mereka, sekali lagi cuba membayangkan Sarawak Report tidak menerima apa-apa bayaran.

- Dengan perlanggaran kerahsiaan yang dimulakan oleh PAS terlebih dahulu, maka Sarawak Report juga tidak lagi terikat kepada syarat yang sama.

- Sarawak Report bertanggungjawab untuk mendedahkan kebenaran. PAS sepatutnya bersyukur kerana kes saman ini diselesaikan andai ia diteruskan hanya bakal memalukan PAS dan Hadi sahaja.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...