Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 2 November 2018

Banyak Rumah Tak Laku? Ini Jawapan Untuk Zuraidah Kamaruddin.

SIVARAJAN | Kita dikejutkan oleh kenyataan YB Menteri Perumahan YB Zuraida bahawa nilai rumah yang tidak dijual dijangkakan bernilai RM22.5 billion! Kenapakah wujudnya senario sedemikian apabila keperluan rumah masih ada dikalangan rakyat Malaysia? Jika masih ramai lagi rakyat dari golongan berpendapatan rendah B40 dan sederhana M40 yang belum lagi memikili rumah, maka kenapa pula stok perumahan yang belum dijual masih tinggi?


Jawapan yang jelas ialah rumah yang dikategorikan sebagai mampu milik ini sebenarnya tidak mampu dimiliki oleh golongan rakyat majoriti. Kemampuan memiliki rumah biasanya dianggarkan dengan kiraan bahawa seseorang yang berpendapatan RM2000 hanya mampu memiliki rumah yang berharga 3 kali pendapatan tahunannya, iaitu RM2000 x12 x 3 , iaitu RM 72,000.

Maka apakah rasionalnya menetapkan harga rumah mampu milik dalam lingkungan harga RM250,000 sehingga RM500,000? Mengikut kajian pendapatan rakyat Malaysia, Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin pada awal tahun ini melaporkan bahawa nilai penengah (median) gaji dan upah bulanan pada tahun 2017 ialah RM2,160 manakala purata gaji dan upah adalah RM2,880. Jika dikira dengan purata gaji RM2880 pula, harga rumah yang mampu ialah RM2880 x 12 x 3, iaitu RM103,680. Dilaporkan juga bahawa bilangan pekerja yang menerima gaji ini ialah seramai 8.6 juta iaitu 57.3% dari jumlah tenaga kerja RM15 juta pekerja di seluruh Negara.

Jika kita pertimbangkan pendapatan isi rumah pula dan bukannya pendapatan seseorang individu, adakah isi rumah mampu membeli rumah? Dalam Konferens Perumahan 2018 yang diadakan pada 9hb.Oktober baru-baru ini, Ketua Pengarah Jabatan Perumahan Negara N Jayaselan menyatakan bahawa pendapatan isi rumah median pada tahun 2016 ialah RM5,228 ataupun sebanyak RM 62,736 setahun. Jika dikumpulkan untuk tiga tahun ianya hanya RM188,208 iaitu masih jauh dari harga purata rumah kini yang berharga RM400,000.

Para pemaju perumahan pula akan berhujah bahawa, mereka tidak mungkin membina rumah dalam lingkungan harga RM70,000- RM100,000 dengan alasan kenaikan harga barangan binaan, sewaan jentera, kos pematuhan dan kos tanah.

Perumahan mampu milik ialah perumahan untuk rakyat. Ia tidak seharusnya analisa dengan kos pembinaan yang dipengaruhi oleh faktor-faktor pasaran. Pembinaan dan penyediaan rumah mampu milik merupakan suatu tanggungjawab Kerajaan yang harus disubsidi dan tidak terikat dengan faktor-faktor pasaran bebas.

Sebab itu lah sejak 1980an lagi Kerajaan pernah menjayakan penyediaan rumah mampu milik ini dengan kerjasama pihak swasta dengan menetapkan quota tetap bilangan rumah kos rendah yang harus dibina dalam sebuah pembangunan bercampur. Dimana pemaju dimestikan membina 30% rumah kos rendah dalam projek pembangunan bercampurnya dan kos binaannya ditanggung secara ‘cross subsidy’ dengan projek mewah kediaman dan komersial yang akan dibangunkan di lokasi yang sama.

Malangnya Kerajaan juga terikut-ikut melonggarkan syarat ini, terpedaya dengan hujah pemaju yang tidak berminat membina rumah kos rendah dilokasi-lokasi permintaan tinggi ‘prime areas’. Maka mereka diberikan kelonggaran supaya menunaikan kewajipan mereka diokasi lain yang jauh dan terpencil. Justeru itu timbulah masalah, stok perumahan yang dibina lokasi –lokasi kurang popular ini tidak dapat dibeli oleh golongan B40 walaupun dijual dengan harga RM42,000. Ini adalah kerana, rakyat pekerja mencari mata pencarian mereka dikawasan Bandar dan sekitarnya, maka tidak rasional mereka disuruh membeli rumah dilokasi jauh, seperti di Bukit Beruntung atau Rawang. Sudah tentu mereka tidak larat menampung kos pengangkutan, berulang alik dari tempat kerja dari lokasi-lokasi tersebut.

Akibatnya kini kawasan Bandar dan pinggirannya menjadi kawasan ekslusif untuk pembangunan mewah mencecah harga jutaan ringgit. Rakyat Malaysia yang majoritinya kelas pekerja yang bergaji sekitar RM2000 seolah-olah diusir dari kawasan Bandar. Mereka hanya mampu mimpi membeli rumah dan terpaksa menyewa. Padahal mereka lah merupakan warga pekerja yang menyumbang sebagai tenaga pekerja setiap hari di pelbagai sektor perkhidmatan dan pembuatan dibandar dan pinggirannya.

Setelah berjaya mempengaruhi Kerajaan agar mengecualikan mereka daripada membina rumah kos rendah dalam plot pembangunan bercampur, pemaju kini juga berjaya membuang ungkapan ‘rumah kos rendah’ dari kamus Kerajaan. Ianya digantikan dengan ungkapan Rumah Mampu Milik. Mahupun ungkapan Rumah Mampu Milik bagus bunyinya, tetapi harga yang diklasifikasikan diantara RM250,000 hinggalah RM500,000, adalah suatu harga yang memang tidak dimampu dibeli oleh rakyat biasa.

Tambahan pula rumah Mampu Milik dengan harga diantara RM250,000-RM500,000 inipun jarang dibina di Bandar atau pinggirannya sekarang. Kenapa?

Pemaju nampaknya tidak ingin dibebani dengan tanggungjawab untuk memastikan setiap rakyat Malaysia mempunyai rumah untuk berteduh. Apabila rumah itu sendiri menjadi sebuah komoditi yang juga diukur dalam kiraan KDNK Negara, maka pemaju lebih berminat untuk meningkatkan keuntungan syarikat mereka. Harga rumah dipusat Bandar kini melebihi RM 1juta. Ianya ditetapkan melebihi 1 juta kerana prasyarat yang ditetapkan oleh Kerajaan bahawa warga asing hanya boleh membeli hartatanah melebihi 1 juta. Kini ramai warga dari China, Hong Kong, Singapura membeli rumah-rumah RM1 juta ini , sebagai pelaburan, bukannya untuk mendiaminya. Warga asing yang kaya dengan kemudahan tunai yang banyak sanggup membeli beberapa unit dan menyewakannya semua kepada rakyat Malaysia yang tidak mampu membelinya.

Krisis perumahan ini tidak boleh ditangani dengan memaklumkan kepada golongan B40 bahawa mereka terpaksa memguburkan mimpi mereka untuk memiliki rumah dan menyewa rumah seumur hidup. Ada juga cadangan KPKT memohon kepada bank untuk melonggarkan syarat pinjaman rumah, supaya lebih ramai boleh membeli rumah. Tetapi jika isu pokok iaitu harga rumah tersebut tidak diselesaikan, maka beban hutang kepada bank akan ditanggung seumur hidup oleh rakyat ataupun sehingga rumah itu dilelongkan kerana gagal membayar ansuran rumah. - 2 November 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...