Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 20 September 2018

Latheefa Koya Tibai Wan Azizah Kaw-Kaw Isu Perkahwinan Gadis Bawah Umur Dengan Lelaki 44 Tahun.

LAPORAN | Lawyers for Liberty mengecam Timbalan Perdana Menteri, Dr. Wan Azizah kerana mengatakan perkahwinan remaja perempuan bawah umur yang terbaru di Kelantan adalah atas dasar “suka sama suka”.

Latheefa Koya, LFL - Gambar Ihsan Google
Remaja tersebut yang baru berusia 15 tahun dan tidak bersekolah kerana kemiskinan telah dikahwinkan oleh keluarganya dengan seorang lelaki berusia 44 tahun. Lelaki itu juga dilaporkan memiliki seorang isteri dan dua anak hasil perkahwinan pertamanya.

Pengarah Eksekutif LFL, Latheefa Koya dipetik sebagai berkata kenyataan Wan Azizah itu “tidak boleh diterima dan sangat tidak bertanggungjawab”.

Untuk rekod, Dr. Wan Azizah juga adalah menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

“Adakah menteri serius berkata seorang remaja berusia 15 tahun boleh memberi persetujuan untuk berkahwin dengan lelaki berusia 44 tahun?

“Tidak ada kanak-kanak yang boleh bersetuju kepada perkahwinan! Ini adalah prinsip asas,”
katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Latheefa, yang juga ahli jawatankuasa pusat PKR berkata kenyataannya itu menyatakan beliau “tidak mempunyai pemahaman tentang psikologi atau kapasiti bagi seorang kanak-kanak”.

Peguam itu juga berkata Wan Azizah dilihat gagal mempertimbangkan tekanan, pujukan atau paksaan diterima remaja yang mungkin dikuasai oleh lelaki dan orang lain sebulan sebelum perkahwinan itu.

“Paling membimbangkan, TPM nampaknya membuat kesimpulan dari satu siasatan yang dilakukan oleh beberapa pegawai daripada Kementerian Wanita.

“Mangsa sangat memerlukan penjagaan, kaunseling dan sokongan. Kenyataan umum daripada menteri yang cuba memberi justifikasi terhadap perkahwinan itu tidak membantu kanak-kanak terlibat sama sekali.”


Latheefa juga menuduh Wan Azizah mengabaikan atau terlepas pandang undang-undang jenayah yang mengatakan hubungan dengan mana-mana perempuan di bawah umur 16 tahun walaupun dengan persetujuan dianggap sebagai rogol.

“Sekarang TPM mendakwa remaja itu bersetuju, persoalannya tetap seperti apa yang berlaku seterusnya.

“Apakah akan ada tindakan selanjutnya? Atau adakah kanak-kanak itu akan dibiarkan meneruskan ‘perkahwinan’ ini, masa depannya suram dan hancur?

“Dan adakah ‘suami’ pedofilia yang terbaru ini juga akan dibiarkan bebas menjadikan kanak-kanak lain sebagai mangsa, seperti mana kes lelaki ‘berkahwin’ dengan kanak-kanak berusia 11 tahun di Gua Musang?”
kata peguam itu lagi. – 20 September, 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...