Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 16 September 2017

Yang Paling Menderita Ialah Kanak-Kanak Yang Terperangkap Dalam Bangunan Terbakar Tu Noh Omar!

Pihak yang paling menderita dalam peristiwa kebakaran sekolah tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah ialah kanak-kanak yang terperangkap dalam bangunan terbakar itu, kata Datuk Zaid Ibrahim kepada Menteri Tan Sri Noh Omar yang semalam mengumumkan tindakan mungkin tidak akan dkenakan terhadap pihak sekolah kerana penderitaan mereka ketika ini.

Zaid menyifatkan kenyataan menteri kesejahteraan bandar, perumahan dan kerajaan tempatan itu sebagai “bodoh” dan “tidak bertanggungjawab”, Zaid berkata sikap “tidak apa” pihak berkuasa itulah yang membolehkan kejadian seperti itu berlaku.
Sikap itu nampaknya hanya terpakai kepada sekolah agama, kata Zaid.
“Ingat lagi tak budak di Johor yang mati selepas dipukul di sebuah sekolah tahfiz?
“Dalam kes itu pun tidak ada inkuiri yang sebetulnya diadakan untuk menyiasat apa yang terjadi. Sebaliknya kematian dipersalahkan ke atas keadaan kesihatan yang didakwa dideritai anak itu,” kata Zaid kepada FMT.
Bekas menteri undang-undang itu merujuk kepada kes seorang pelajar tahfiz, Mohamad Thaqif Amin Mohd Gaddafi, 11, yang mati April lalu selepas dibawa ke hospital dengan kecederaan pada tubuh.
Seorang pembantu warden sekolah itu ditahan dan disiasat kerana membunuh, tetapi dibebaskan tidak lama kemudian.
Kematian kanak-kanak itu kemudian dilaporkan bukan akibat trauma atau kecederaan kerana dipukul, tetapi leptospirosis (kencing tikus), dirumitkan dengan nekrosis kulit dan pembekuan darah mikro atau microthrombi, yang menjejaskan saluran darahnya.
Zaid berkata orang ramai keberatan untuk mengambil tindakan setiap kali sesuatu kejadian itu membabitkan kumpulan Islam.
“Peraturan yang sama mesti dikenakan ke atas semua sekolah, sama ada aliran agama atau bukan.
“Kamu mesti sangat tegas dalam hal ini, kerana melibatkan keselamatan kanak-kanak di bawah jagaan sekolah.
“Berapa ramai lagi kanak-kanak yang mesti mati sebelum kita sedar ada sesuatu yang tidak kena dengan sistem itu?”
Noh Omar berkata sekolah tahfiz itu tidak mempunyai permit sah dari bomba untuk menduduki bangunan itu.
Akibatnya, sekolah itu hanya mempunyai 1 pintu keluar dan bukannya 2 pintu, yang menyebabkan mangsa yang terperangkap dalam kebakaran sukar melepaskan diri.
“Mudahnya untuk Noh Omar kata sekolah itu sudah cukup menderita, kerana anaknya tidak berada di situ. Adakah beliau akan berkata demikian kalau anaknya bersekolah di situ?” kata Zaid.
“Kanak-kanak itu yang paling menderita. Kamu harus berlaku kepada mereka dan pastikan kanak-kanak lain tidak menderita nasib yang serupa.
“Pihak berkuasa harus ambil tindakan terhadap sekolah. Mereka harus didakwa kerana kecuaian.”
Kebakaran yang meragut 21 pelajar dan 2 guru Darul Quran Ittifaqiyah di Jalan Keramat Ujung berlaku awal pagi semalam.
Pihak berkuasa pada awalnya mengesyaki kebakaran berpunca daripada litar pintas.
Bagaimanapun, bomba sedang menyiasat kemungkinan kejadian itu berpunca daripada perbuatan khianat, berdasarkan kepada bukti dan keterangan saksi.
Mereka yang terselamat dilaporkan memberitahu pihak berkuasa mereka tidak dapat melepaskan diri dari bilik asrama melalui pintu kerana dia silider gas berada di kawasan itu.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...