Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 15 September 2017

Dulu Saya Dah Kata Haramkan Saja Sekolah Tahfiz, Sekarang KPM Bayarlah Harganya - Bekas Menteri.

Pengetua pusat tahfiz yang terbakar patut ditangkap kerana tidak mematuhi arahan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan Jabatan Bomba dan Penyelamat, kata bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin di akaun Twitternya petang semalam.
“Mudahnya Pengetua Pusat Tahfiz Darul Quran Muhammad Zahid Mahmod fatwakan syahid kematian terbakar 22 pelajarnya.
“Nanti difatwa pula dirinya tak berdosa,” katanya.
Zainuddin juga menulis bahawanya orang agama kini telah ditakuti oleh menteri. 
"Orang agama kini feudal ditakuti menteri".
Zainuddin berkata demikian sebagai merespon tragedi kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Kuala Lumpur yang mengorbankan 23 nyawa pelajar dan guru subuh semalam.
Zainuddin turut berkata, beberapa kenalan peguamnya ada mengendalikan beberapa kes ustaz yang dituduh menipu dalam penubuhan sekolah tahfiz, seperti dalam isu kutipan derma dan pengambilan tanah.
Dalam merespon insiden malang itu, Zainuddin juga sempat memulangkan paku buah keras kepada kementerian pendidikan yang dianggapnya tidak memandang serius akan saranan beliau suatu ketika dahulu agar diharamkan sahaja kesemua sekolah tahfiz.
“Menteri pendidikan tak anggap urgent syor saya supaya sekolah tahfiz diharamkan dahulu sehingga ada standard sistem. Hari ini dia bayar harganya”.
“Dalam menggesa pusat tahfiz patuh piawaian keselamatan, timbalan perdana menteri kata tak bererti kerjaan campurtangan. (Datuk Seri Zahid Hamidi) Masih takut kesan politik walaupun ramai mati,” katanya.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...