Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 7 November 2015

Syarikat Asing Dibenar Kuasai Saham IPP 100% - Demi Bayar Hutang 1MDB, Adakah Rakyat Jadi Taruhan Najib? Mesti Baca & Sebar.


Kesimpulan dari isu neh ialah ;
1. Pemilikan 100% syarikat tempatan kepada syarikat asing dalam penjanaan tenaga.
2. Sesuatu yang perlu kita lawan kerana ia melibatkan kepentingan rakyat macam ko dan aku.
3. Bayangkan jika yang bekal tenaga tu dibawah seliaan syarikat asing. Mereka boleh menyusahkan hidup kita dengan cara ;
- Peluang pekerjaan = utamakan dari warga dia.
- Kadar elektrik = utamakan keuntungan.
- Bawa masuk keuntungan pelaburan ke dalam negara dia = ekonomi negara dia bertambah kukuh. 
4. Bila kerajaan dah kena asak, tekan akan beria2 untuk beli semula pegangan saham. Kat sini pemilik syarikat asing akan markup harga kaw2. Yang terjejas, rakyat macam kita juga.
5. Tak dinafikan meskipun elektrik di bawah kawalan syarikat tempatan, dan kita masih membayarnya dengan harga yang mahal tetapi jika ianya berpindah tangan ke syarikat luar, mungkin akan menjadi lebih mahal lagi. Ko semua sanggup ke?
So, tolong baca penulisan Rafizi neh, hadamkan dan sebar laju2. Benda neh belum muktamad, sebelum jadi muktamad kita kena desak Najib, JANGAN BUAT KERJA BODOH. SATGI KITA GAK YANG KENA KUTIP BALA MACAM ISU PAMPASAN TOL TU. APA PUN TAK BOLEH LA PEMIMPIN2 NEGARA KAU NEH.
Hari ini ialah hari akhir bagi pembida-pembida yang berhasrat membeli aset penjana bebas (IPP) milik 1MDB mengemukakan tawaran pembelian kepada 1MDB.
Beberapa laporan kebelakangan ini mengenai urusniaga penjualan aset IPP 1MDB ini membuka satu lagi kontroversi besar yang ada kesan kepada negara dan rakyat – iaitu pemilikan asing ke atas industri penjanaan elektrik negara.
Saya konsisten mempertahankan pendirian bahawa ada beberapa industri strategik yang mesti kekal di dalam pengendalian dan pemilikan nasional bagi menjamin kestabilan dan kelangsungan negara. Ini termasuklah industri air dan industri elektrik yang perlu dielakkan dari dimiliki oleh syarikat asing kerana bekalan air dan elektrik melibatkan kepentingan harian setiap rakyat Malaysia.
Saya terkejut membaca kenyataan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTHHA), Datuk Seri Maximus Ongkili yang dilaporkan Utusan Malaysia bertarikh 5 November 2015 bahawa ada cadangan untuk membenarkan 1MDB melupuskan semua aset IPPnya kepada syarikat yang dimiliki 100% oleh negara asing.
Ini bertentangan dengar dasar kerajaan sedia ada bahawa had ekuiti maksimum pemilikan asing yang dibenarkan bagi aset-aset penjanaan elektrik di negara ini ialah 49% (bagi memastikan majority iaitu 51% masih dikawal syarikat tempatan).
Kenyataan Datuk Seri Maximus Ongkili itu mengiyakan desas desus bahawa pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak sanggup membatalkan peraturan had pemilikan asing itu demi membantu 1MDB mendapatkan harga bidaan yang lebih tinggi dari yang ditawarkan oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB).
Laporan media semalam menyatakan bahawa harga yang dibida oleh TNB ialah sekitar RM8 bilion iaitu hampir sama dengan harga nilaian pasaran semasa. Harga itu juga padan dengan harga siling yang saya syorkan kepada Dewan Rakyat untuk ditetapkan melalui satu usul yang telah difailkan pada 2 November 2015.
Walau bagaimana pun, harga RM8 bilion itu adalah terlalu rendah berbanding dengan harga yang dikehendaki oleh 1MDB kerana ia telah mengambil hutang yang tinggi untuk membeli aset-aset itu dari Ananda Krishnan dan Genting pada harga lebih tinggi dari harga pasaran sebelum ini. Jika 1MDB mahu mengurangkan hutangnya seperti yang dijanjikan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, harga jualan aset-aset ini mestilah lebih tinggi dari harga nilaian semasa.
Sebab itu saya khuatir bila mana harga bidaan pencabar terdekat 1MDB iaitu satu konsortium di antara syarikat gergasi China (China General Nuclear Power Corp Ltd) dan syarikat gergasi Qatar (Nebras Power QSC) ialah RM10 bilion iaitu RM2 bilion lebih tinggi dari harga pasaran (yang ditawarkan oleh TNB), pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak akan mencari helah untuk membenarkan bidaan tersebut walaupun ia melanggar peraturan sedia ada dari segi had pemilikan maksimum syarikat asing.
Jika bidaan dari konsortium China dan Qatar ini melanggar had pemilikan maksimum syarikat asing iaitu 49% maksimum ekuiti asing, sepatutnya bidaan ini terbatal secara sendiri. Saya khuatir pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak sedia faham bahawa bidaan dalam bentuk sedia ada ini oleh konsortium China dan Qatar tidak menepati syarat – maka pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak akan menukar undang-undang sedia ada untuk membolehkan sektor elektrik negara kini dibuka kepada syarikat yang 100% dimiliki pegangan asing.
Saya memuji pendirian Datuk Seri Maximus Ongkili yang secara terbuka menyatakan beliau tidak bersetuju dengan cadangan membuka sektor elektrik negara kepada syarikat yang 100% dimiliki pegangan asing.
Saya akan memantau perkara ini dengan dekat dan tidak akan teragak-agak memulakan kempen seluruh negara mempertahankan sektor elektrik di negara ini dari dibuka kepada syarikat asing kerana ini akan membawa kesan besar kepada masyarakat dan negara di masa hadapan.
Oleh itu, saya menasihati Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan secara terbuka bahawa pentadbirannya tidak akan membatalkan had ekuiti asing dalam sektor elektrik hanya untuk membantu 1MDB menutup lubang hutangnya seperti mana yang sedang bertiup kencang sekarang.
RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...