Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 3 November 2015

MP Dedah Senarai Penuh Syarikat Yang Dapat Projek Bauksit - 44 Syarikat, Patutlah Pencemaran Teruk!

Sebanyak 44 buah syarikat diberikan lesen (AP) secara sah untuk melombong bauksit di Kuantan. Itu yang dinyatakan oleh MP Kuantan, Fuziah Salleh dengan merujuk dari jawapan yang diperolehi dari menteri sumber asli & alam sekitar.

Senarai berkenaan turut diedarkan oleh ahli parlimen berkenaan untuk rujukan orang awam di laman facebook rasminya ;




44 syarikat itu yang pasti ada lesen. 

Kalau yang takde lesen, tatau berapa banyak pula kan.

Hihi.

Dan, kesan dari operasi 44 buah syarikat tersebut ;

 
Pencemaran bumi Kuantan. Bukan setakat pencemaran bahkan ada yang maut baru-baru neh apabila tapak perlombongan bauksit menjadi 'tarikan' pada anak-anak sekolah untuk bermandi manda. Tanpa kawalan keselamatan, papan tanda amaran dan juga peringatan, sudah tentu anak-anak ini kurang faham tahap bahaya untuk bermandi di kawasan seperti itu.

Selain daripada hakisan tanah, masalah berkaitan pernafasan akibat debu-debu bauksit, jalanraya juga menjadi rosak dan mendatangkan masalah kepada pemandu kenderaan lain. Bahkan, pencemaran bauksit kini sudah memasuki ke lautan berdekatan dan pemandu2 kecil perlu bersesak dengan pemandu2 besar lori yang membawa bauksit. Itu tak masuk lagi keselamatan pemandu2 lain apabila terpaksa berhimpit dengan kenderaan2 besar yang mengangkut bauksit keluar setiap hari apatah lagi bukan semua lori-lori berkenaan berada dalam keadaan yang 'selamat dan stabil'. Lori macam nak senget2 langgar orang pun keluar masuk angkut bauksit.

44 syarikat ini.

Yang diberi lesen oleh kerajaan.

Takde ke kerajaan pantau dan tetapkan cara bagaimana harus mereka melombong bauksit tanpa menyusahkan orang awam? Bukti terang2 ada. Jalanraya terang2 bertukar warna. Kerajaan mana kerajaan? Apa yang korang buat sampai tak nampak semua benda neh hah?

Fikir2kanla.. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...