Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 29 April 2014

Selangor Buat Hal Lagi - Air Lombong Tercemar Pula Dah !!!!!


Sayur sayur sayur sayur sayur sayur sayurr.. apa yang aku merepek neh shetannnnnnnn..!!!!

Rakyat Selangor dah jadi sayur tak pasal2 kat kepimpinan Selangor. Aku rasa angin aje baca pergaduhan mulut dorang di akhbar online. Bukan la susah sangat pun nak kuatkan hujah masing2. Jangan beranggapan rakyat Selangor neh bodoh2 orangnya.

Kalau nak anggap pemimpin2 Selangor tue bodoh2 takpela.

Aku pun tak kisah.

Hahahaha..

Seperti yang tersebar dalam berita beberapa hari lepas dan juga semalam. Semalam pun ada. Selangor selagi lagi menegaskan bahawa air lombong yang dipam untuk kegunaan rakyat Selangor sama sekali tidak tercemar dan selamat.

Baguslah jika kenyataan itu benar.

Namun, tak cukup sekadar kata2. Kata2 is cheap. Waste. Boring. Bagi sikit dokumen, fakta, bukti yang menunjukkan air lombong tersebut adalah sangat selamat untuk digunakan oleh rakyat Selangor. Bila orang minta bukti, orang tersebut bukan ;

1. Orang Azmin.

2. Bukan orang UMNO.

3. Bukan nak dengki kat Selangor.

4. Bukan diupah oleh sapa2.

Sebaliknya nak kuatkan keterangan dan hujah kerajaan Selangor. Betul ke air tue selamat weh. Ko cakap selamat terus aku nak percaya ia selamat? Dalam dunia neh mana ada manusia jujur 100%. Jangan nak temberang la. Aku pun tak jujur. Yang baca neh pun haram jujur. Apatah lagi kepimpinan Selangor. Memang tak la kan. Mengaku sudah. Terus terang lebih baik walaupun pahit. At least sedar diri kelemahan diri sendiri.

Haha.

Dan tadinya ;
Berbeza dengan jaminan kerajaan Selangor, Anggota Parlimen Klang Charles Santiago hari ini mendakwa, kajian mendapati takungan di sebuah lombong di Bestari Jaya sangat tercemar dengan bahan logam.

Wakil rakyat DAP itu berkata, dua penyelidik daripada Universiti Malaysia yang menjalankan kajian berasingan mendapati, lombong itu tercemar dengan arsenik, kromium, tembaga, plumbum, zink dan timah.

“Kedua-dua kajian ini mendapati lombong Bestari Jaya mempunyai logam berat dan penurunan kualiti air,” katanya.


Lombong di Bestari Jaya antara antara dicadangkan dipam airnya ke lembangan Sungai Selangor bagi menghadapi masalah kekurangan air akibat penyusutan tahap air empangan.

Bercakap kepada Malaysiakini, Charles berkata, tahap pencemaran logamnya juga antara sederhana dan sangat tinggi, sekali gus sangat berbahaya kepada alam sekitar dan manusia.

“Ia memberi kesan kepada kesihatan awam,” katanya.

Beliau juga berkata, jika air lombong tercemar dengan logam berat atau toksik, loji rawatan tetap tidak dapat membersihkannya.

Menurut laporan yang disiarkan pada 2010 dan 2012 itu, kepekatan logam di Bestari Jaya melebihi tahap dibenarkan Standard Kualiti Air Malaysia.

Rujukan : http://www.malaysiakini.com/news/261371

Tue diaaa

Tak selamat pula dahhhhhh 

Satu pihak cakap selamat. Ya, kami ada laporan yang membuktikan kenyataan kami.

Satu pihak cakap tak selamat. Ya, kami juga ada laporan yang membuktikan kenyataan kami.

Rakyat sekarang keliru. So, selamat atau tak selamat? Masing2 bercakap guna mulut. Tak hadirkan bukti. Yang mana satu betul. Selamat ke tak selamat ke selamat ke tak selamat ke nak maki semua sekali err tersilap taip la pula.

Jangan main2 bab kesihatan rakyat. Satgi orang sakit macam mana? Kena penyakit kulit ke. Yang alergic ke. Ada pernah fikir tak semua itu? Ke bersedia tanggung risiko?

Kan bagus sangat kalau masing2 bagi fakta masing2. Yang cakap selamat bak la bukti laporan. Yang cakap tak selamat bak la bukti juga. Bagi rakyat baca, kaji dan nilaikan sendiri samada ia selamat ataupun tak selamat. Ini hal rakyat maka rakyat kena la terbabit sama untuk buat keputusan. Buat apa nak kelirukan orang. Orang nak guna air. Bukan nak tengok korang berdua bertekak macam HARAM.

So, bila nak dedahkan bukti masing2? Ke nak sambung bertekak lagi? Err aku nak maki kedua2 pihak boleh?

KAH KAH KAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...