Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 13 Jun 2012

Bersih haram bukan fatwa tetapi nasihat - Mashitah




Selepas hampir sebulan dimainkan media Umno kononnya Bersih 3.0 difatwakan haram, tiba-tiba hari ini Parlimen diberitahu kenyataan Majlis Fatwa Kebangsaan tempoh hari bukan fatwa, sebaliknya adalah nasihat.

Penjelasan itu dinyatakan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mashitah Ibrahim di Dewan Rakyat petang ini.

Beliau berkata demikian sebagai jawapan balas kepada ucapan penangguhan oleh Ahli Parlimen Kuala Kedah Ahmad Kassim yang mendakwa fatwa tersebut membawa kekeliruan kepada rakyat. -HD-

Owhh oke.

Bukan difatwakan HARAM tapi NASIHAT jek ek?

Kat bawah neh apa sey ?


Nampak tak bagaimana majlis fatwa kebangsaan mengaitkan ia dengan insiden BERSIH sebab tue dorang keluarkan fatwa? Selama neh ada banyak jek perhimpunan yang mencetuskan huru hara termasuklah perhimpunan umno yang baling2 kerusi apa seme tak pernah sibuk pun nak keluarkan fatwa apasal?

Tapi selepas bersih kemain sibuk nak fatwa tue neh. Dan lihat kat bawah neh pula ;


Apsal bloggers umno kemain marah TGNA sebab dia mempertikaikan keputusan majlis fatwa kebangsaan? Napa time tue ustazah tak muncul dan cakap hello, mana ada fatwa yang mengatakan bersih haram tetapi kita nasihat aje oke. Napa tak buat begitu time utusan dan bh meroyan pasal bersih di media2 mereka?


Alamak aiii.

Kalau ikut pandangan aku, bukan perhimpunan itu yang haram sepatutnya yang haram itu perbuatan. Perhimpunan yang berakhir dengan huru hara tak semestinya bermaksud keganasan der. Contohnya lepas pergi jalan2 di karnival jom heboh ajak pergi romen2. Itu haram larh. Bukan perhimpunan tapi perbuatan.

Tak kira lah kalau nak buat perhimpunan atau demo apa pun kalau seseorang tue ada niat nak menyeleweng dari matlamat asal,  maka seseorang itulah yang dipersalahkan. Apa sebab ko heret perhimpunan pula? Hanya sebilangan kecil jek yang buat masalah apa sebab seluruh peserta yang terlibat perhimpunan di anggap perosak? Tak boleh blah betul pemikiran seperti tue.

Lepas tue tak habis2 nak tanam persepsi konon nya keganasan dan lawan pemerintah itu huru hara. Hello, para ilmuan yang mengaku arif agama, huru hara itu tak semestinya ganas. Dan yang ganas tak semestinya huru hara. Ada sesetengah keganasan yang bila kita buat ia sebenarnya tak salah pun kalau ikut situasi. Contohnya apa yang berlaku di syria. Rakyat terpaksa bertindak ganas pada mereka yang zalim demi menyelamatkan diri.

Dan tak semestinya yang tak ganas tue bukan huru hara pula. Contoh beruk2 maknyeh yang melompat2 dan terkinja2 masa tengok konsert. Itu huru hara larh tue. Tapi apsal taknak sound pula mereka2 yang berhimpun dalam konsert ?

Itulah aku cakap dah banyak kali. Akal kat atas tue bukanlah perhiasan. Gunakan ia. Jangan jadi macam mufti kat bawah neh. 


Boleh pula dia meroyan mengatakan bahawa dosa menyertai perhimpunan sebaris dengan dosa besar syirik dan seangkatan nya? Bukan kah syirik tue dosa besar? Kalau ikut statement dia tue, dia seolah2 sedang mengaitkan bahawa menyertai perarakan termasuk dalam 7 dosa besar. Ini apa yang aku faham melalui kenyataan dia kat atas oke.

Bodoh ke apa? Aku tanya jek neh. Takut juga kalau2 ada sedara mara dia yang kecik ahti. Tapi tengok larh cara dia bagi ulasan. Kalau utusan fitnah dia cepat2 tampil ke depan.

Kat malaysia neh memang pelik der. Maksud aku stail pemerintahan dorang. Benda yang takde apa pun depa sibuk2 cakap haram. Benda yang terang2 haram depa amalkan lepas tue spin kata kita yang amalkan ia. Tak ke pelik namanya tue?

Salah satu contoh pelik ada kat bawah neh ;



Ameno : Bukan kutuk tapi nasihat oke. Ekekeke..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...