Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 27 September 2018

NGO Dakwa Rombongan Mahathir Ke Amerika Menginap Di Hotel Termahal Di New York.

POLITIK | Tular di laman sosial hari ini dakwaan NGO Empirical Watch kononnya Tun Mahathir dan rombongannya yang dalam lawatan kerja lima hari ke Amerika telah menginap di hotel paling mahal di New York.

NGO itu diketuai oleh salah seorang bekas pengasas BERSATU, Anina Saadudin yang membuat pusingan U dengan menyokong kepimpinan Najib sebelum PRU ke 14 yang lalu.

Anina mendakwa;

"PERDANA MENTERI BERSAMA ISTERI DAN 11 ENTOURAGE MENGINAP DI HOTEL TERMAHAL DI NEW YORK?

Plaza Hotel New York adalah sebuah hotel yang paling ikonik di dunia sejak 1907. Terletak di antara penjuru Fifth Avenue dan Central Park menjadikan Plaza Hotel sebagai hotel yang menawarkan penginapan termahal di New York. Harga bilik penginapan paling biasa adalah lebih kurang RM4,000 hingga RM12,000 semalam manakala Suites untuk pemimpin-pemimpin dunia adalah dalam lingkungan RM60,000 hingga RM100,000 semalam.

The Plaza adalah hotel yang cukup popular dikalangan keluaraga DiRaja seluruh dunia, manusia-manusia terkaya di dunia, Pemimpin-pemimpin dunia, selebriti bertaraf dunia, malah Presiden Donald Trump juga pernah mengadakan majlis perkahwinannya di situ pada 1993. Ianya adalah hotel paling diminati oleh putera puteri DiRaja Arab di New York.

Perdana Menteri Malaysia tiba dari London bersama isteri dan 11 orang entourage nya tinggal di Plaza Hotel selama 4 malam dari 24 hingga 29 September 2018 untuk menghadiri UNGA sebelum bertolak kembali ke London.

Persoalannya, jika benar hutang negara RM1 trillion hingga Perdana Menteri lancarkan Tabung Harapan yang berjaya mengutip RM160 juta dari rakyat marhaen yang miskin tetapi terlalu terharu dengan pengorbanan TunM yang berusia 93 tahun, MENGAPA TUNM MENGINAP DI PLAZA HOTEL YANG TERMAHAL DI NEW YORK?

Saya kira ianya adalah tidak keterlaluan jika rakyat Malaysia yang ditipu dengan segala janji manifesto dan dipaksa untuk membayar hutang PTPTN walaupun RM50 sebulan kerana perlu bersikap amanah, berakhlak, bermoral sebagai syarat ke syurga untuk BERTANYAKAN BERAPA KAH KOS KESELURUHAN PENGINAPAN TUN M, ISTERI DAN 11 ORANG ENTOURAGE NYA SELAMA 4 MALAM DI NEW YORK?

Dengan segala pengorbanan yang dituntut dari rakyat hari ini kerana kononnya negara ini telah dibankrapkan oleh Najib Razak, ADAKAH KOS PENGINAPAN TERSEBUT DIBAYAR DENGAN DUIT RAKYAT?

Jika ianya dibayar oleh penderma politik dari luar negara, BERSEDIAKAH TUN M, KESEMUA 11 ENTOURAGENYA SERTA TUN SITI HASMAH UNTUK DISIASAT SPRM, DITAHAN DI LOKAP DAN DIDAKWA DI MAHKAMAH DI BAWAH AMLA?

Dan, jika sekiranya ianya dibayar sendiri dengan duit poket TunM, DARI MANAKAH TUN M MENDAPAT BEGITU BANYAK KEKAYAAN?

Sebagai rakyat yang dipimpin oleh kononnya kerajaan Selamatkan Malaysia, saya mohon soalan-soalan saya ini dijawab dengan penuh ketulusan,"
katanya dalam satu kenyataan yang tular sejak semalam.


Setakat ini post tersebut telah dikongsikan sebanyak 861 kali di Facebooknya.


Respon-respon netizens di post berkenaan pula rata-ratanya mempercayai dakwaan NGO tersebut.

Malahan mereka turut berkongsikan kos penginapan semalam di hotel yang dimaksudkan.


Berdasarkan semakan, didapati Tun Mahathir dan rombongannya sememangnya ada mengemaskini maklumat bahawanya mereka ke hotel yang dimaksudkan bagi menghadiri mesyuarat.


"YAB Tun Dr Mahathir Mohamad dan YABhg Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali telah tiba Lapangan Terbang Westchester Country, New York pada jam 1.12 petang waktu tempatan.

Beliau dan rombongan kemudiannya tiba di Hotel Plaza, New York untuk menghadiri mesyuarat jawatankuasa sempena lawatan kerja lima hari di Amerika Syarikat,"
kata pentadbir halaman Dr. Mahathir Bin Mohamad.



Bagaimanapun tidak dapat dipastikan samada Tun Mahathir, Tun Siti Hasmah, dan rombongan itu menginap di hotel tersebut ataupun sekadar menghadiri mesyuarat.



Untuk rekod, sebelum ini Anina pernah terkantoi menfitnah rumah rasmi Perdana Menteri di Putrajaya dimasuki pencuri dan Najib kehilangan beberapa barang berharga miliknya. PDRM bagaimanapun menafikan dakwaan itu selepas beberapa hari ianya diviralkan Anina. - 27 September 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...