Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 27 September 2018

Bukannya Nak Tutup Semua Tahfiz Tapi Nak Wajibkan Semua Tahfiz Berdaftar Dengan JAWI Rupanya - Malulah Yang Dah Maki Kaw-Kaw Tu..

KENYATAAN MEDIA | Kementerian Wilayah telah mengambil keputusan untuk mewajibkan semua pusat-pusat tahfiz di Kuala Lumpur didaftarkan untuk memastikan keselamatan, kebajikan dan pembelajaran pelajar-pelajar tahfiz berada dalam keadaan baik.

Oleh itu, laporan sesetengah media yang menyatakan pusat-pusat tahfiz yang tidak berdaftar di Kuala Lumpur akan segera ditutup adalah tidak tepat dan salah lapor.

Dalam usaha pendaftaran ini, Kementerian Wilayah akan bekerjasama dengan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) untuk mendaftarkan semua pusat tahfiz ini.

Gambar Hiasan - Ihsan Google
Kementerian memberikan tempoh sehingga 31 Disember 2018 kepada semua pusat tahfiz untuk mendaftar dengan JAWI dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

DBKL dengan kerjasama Bomba dan TNB akan memeriksa keadaan fizikal pusat-pusat tahfiz ini agar memenuhi keperluan minima dari segi keselamatan dan keselesaan pelajar, manakala JAWI akan melihat kurikulum dan pembelajaran pelajar.

Bagi pusat-pusat tahfiz yang gagal memenuhi keperluan keselamatan dan keselesaan, pihak Kementerian akan mempertimbangkan sokongan yang sewajarnya bagi membolehkan semuanya dapat memenuhi keperluan minima dari segi keselamatan dan keselesaan sebelum didaftarkan bagi kebaikan pelajar.

Kami menyeru agar pusat-pusat tahfiz ini tampil mendaftar sebagai menyahut saranan ini demi keselamatan dan keselesaan pembelajaran pelajar.

KHALID ABD SAMAD
Menteri Wilayah

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...