Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 24 September 2018

"Kalau Dah Pinjam (PTPTN), Kenalah Bayar," - Kenyataan Maszlee Ini Diserang Kaw-Kaw Oleh Pelbagai Pihak.

LAPORAN | Bernama melaporkan Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik menyeru agar semua peminjam-peminjam tabung PTPTN bersikap bertanggungjawab dengan membayar semula pinjaman mereka meskipun manifesto Pakatan Harapan menyatakan sebaliknya.

Maszlee dipetik sebagai berkata oleh BERNAMA : "Apa pun manifesto kata tetapi kalau sudah pinjam kenalah bayar hutang itu. Kalau sudah pinjam kenalah berusaha untuk membayar pinjaman itu.

"Pembangkang semua nak politikkan isu tetapi ini soal akhlak dan moral apabila pinjam duit kenalah bayar. Bayarlah walau dengan hanya RM10 sebulan".


Terdahulu, Tun Dr Mahathir Mohamad turut dilaporkan berkata beliau berasa kesal dan malu terhadap sikap tidak amanah sesetengah peminjam PTPTN terutamanya melayu, yang menjadi punca jumlah tunggakan hutang pembayaran balik pinjaman tersebut menjangkau sehingga RM36 bilion.


“Kerajaan membelanjakan banyak wang dalam memberi pinjaman kepada pelajar dalam dan luar negara untuk memastikan kehidupan mereka lebih baik, malangnya mereka tidak mahu bayar balik pinjaman, hutang RM36 bilion kepada PTPTN.


“Saya malu, mereka dapat beribu-ribu tetapi tidak membayar kerana mereka tidak mempunyai amanah.

“Apabila ia berlaku, orang melihat ia hanya melibatkan kaum tertentu sahaja.

“Sebagai contoh saya meminjamkan wang kepada rakan dan saudara, dan mereka tidak bayar balik, mereka tidak peduli ia akan menjejaskan komuniti kita dan ia menyebabkan orang tidak lagi percaya kepada kita,”
kata Mahathir seperti yang dilaporkan portal Free Malaysia Today.


Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin yang membaca kenyataan Mahathir itu kemudiannya menjawab di Twitternya.
Khairy Jamaluddin Tibai Pakatan Harapan Isu PTPTN
Twitter KJ
"Siapa yang keluarkan mereka dari senarai hitam? Siapa yang janji mereka hanya perlu bayar selepas gaji bulanan mencapai rm4,000 sebulan?," tempelak KJ dalam satu kenyataan.

Najib Razak yang baru dilepaskan dari tahanan reman SPRM dan siasatan PDRM juga tidak berdiam diri dalam mengulas isu PTPTN bagi menjawab kenyataan Dr. Maszlee Malik.


"Peminjam-peminjam PTPTN dihasut selama 10 tahun oleh Pakatan untuk tidak membayar balik pinjaman mereka. Kini mereka sering dimarah oleh Pakatan kerana tidak membayar pinjaman pula.

Mereka tidak sepatutnya dimarah sebagai tidak amanah, memalukan bangsa sendiri dan kini dimarah supaya mengabaikan janji manifesto PH.

Peminjam-peminjam PTPTN hanya mahu menuntut PH untuk tunaikan janji-janji mereka.

Sudah Jatuh Ditimpa Tangga.

Nasihat saya ialah untuk mereka yang mampu untuk membayar supaya membayar mengikut keupayaan masing-masing kerana akibat langkah kerajaan PH yang populis dan tidak bijak, kerajaan sedang mengalami tekanan fiskal yang teruk di mana mereka sudah kehilangan hasil sebanyak RM40 bilion setiap tahun selepas pemansuhan GST, melaksanakan semula subsidi pukal dan mengalami ketirisan dalam pengutipan cukai korporat dan SST,"
kata Najib Razak dalam satu kenyataan.


Di media sosial, kami membaca banyak ulasan peminjam yang memberikan respon terhadap kenyataan Dr. Maszlee Malik.

Ada individu yang enggan namanya disiarkan berkata, beliau dan beberapa kawannya ada menerima email dari pihak PTPTN dan di dalam email tersebut menyatakan beliau perlu melakukan pembayaran balik.

Meskipun belum bergaji RM4,000 sebulan, beliau merasa hairan dengan email yang diterima dan tertanya-tanya apakah Pakatan Harapan melupakan janji manifestonya sendiri.

Untuk rekod, individu itu ialah salah seorang yang mengundi Pakatan Harapan dalam PRU ke 14 yang lepas.

Sesetengah komen netizens yang dipetik dari Malaysiakini;




Kebiasaannya komen-komen di Malaysiakini dikuasai oleh penyokong-penyokong Pakatan Harapan dan memuji pentadbiran kerajaan baru nampaknya itu tidak berlaku dengan artikel yang melaporkan Maszlee menyeru peminjam PTPTN membayar semula wang pinjaman mereka.

Ini pula komen-komen dari halaman yang anti Pakatan Harapan, Tentera Troll Kebangsaan Malaysia (TTKM);



Benar. Hutang wajib dibayar. Apabila anda meminjam, anda perlulah membayar semula. 

Begitu juga dengan janji. 

Janji perlu ditepati. Apabila anda berjanji mahu menangguhkan semula pembayaran PTTPN sehingga mereka bergaji rm4,000 sebulan, anda kenalah tepati janji tersebut. 

Dalam kes ini menunaikan janji anda untuk membolehkan peminjam menangguhkan pembayaran sehingga bergaji rm4,000 sebulan lebih penting untuk ditekankan kerana mereka mengundi anda untuk itu. Mari jangan cakap soal moral dan akhlak peminjam. Mari kita renung soal akhlak dan moral pemimpin yang mendustai kata-katanya terutamanya membabitkan isu JANJI. - 24 September 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...