Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 13 April 2018

Pembangkang Yang Ubah Janji Gaji Minima RM1,500 Nurul Izzah - Syahir.

Oleh : Syahir

Jadi pembangkang ni senang. Tipu, spin, putarbelit, flip flop macam mana pun tetap ada yang akan percaya. Apa yang mereka cakap semuanya betul.

Contohnya macam Nurul Izzah Anwar yang keluarkan kenyataan media petang tadi berkenaan Manifesto BN spesifiknya meningkatkan gaji minima pekerja kepada RM1,500 secara berperingkat.




Nurul Izzah kata janji BN ini kebelakang sebab pembangkang sudah sekian lama memperjuangkan kenaikan gaji minimum kepada RM1,500 sekarang baru BN nak janji.

Kemudian Nurul Izzah cakap pemimpin BN hipokrit sebab sebelum ini mereka kritik dasar gaji minima RM1,500 pembangkang tetapi sekarang BN janjikan gaji minima RM1,500.

Di sini Nurul Izzah silap. Dia tak faham kritikan yang dilontarkan Dato' Abdul Rahman Dahlan dan Khairul Azwan Harun tahun lepas. Yang dikritik adalah dasar pembangkang sebelum ini yang mahu meningkatkan gaji minimum daripada RM1,000 kepada RM1,500 secara serta merta.

Hanya baru-baru ini di dalam Manifesto Harapan Palsu, pembangkang mengubah janji mereka kepada menaikkan gaji minimum kepada RM1,500 secara berperingkat. Di dalam Bajet Alternatif 2017 dan 2018, mereka tidak cakap kenaikan secara berperingkat. Siapakah yang terkebelakang di sini?

BN sudah lama komited untuk menaikkan gaji minimum pekerja setiap 2 tahun seperti termaktub di bawah Akta Majlis Perundingan Gaji Negara 2011. Tahun ini kadar gaji minimum pekerja akan disemak sekali lagi selepas semakan kali terakhir pada 2016.

Jadi janji BN untuk menaikan gaji minimum kepada RM1,500 SECARA BERPERINGKAT dalam masa 5 tahun bukanlah u-turn, flip-flop atau hipokrit tetapi menegaskan komitmen sejak 2011 iaitu menaikkan kadar gaji minimum setiap 2 tahun.

Yang u-turn, flip-flop adalah pembangkang - dulu nak turunkan harga minyak untuk semua kepada RM1.50 seliter, sekarang nak bagi subsidi minyak bersasar. Dulu nak hapuskan PTPTN, sekarang kena bayar bila gaji RM4,000. Dulu BR1M itu dedak, sekarang nak teruskan pemberian BR1M. Dulu nak bagi cuti bersalin 120 hari, sekarang nak bagi 90 hari (yang BN dah buat pun). Siapa yang sebenarnya terkebelakang wahai Nurul Izzah Anwar?

Rujukan :

 
1. Kenyataan Media Nurul Izzah: http://www.nurulizzah.com/…/manifesto-bn-kebelakang-dalam-…/

2. Akta Majlis Perundingan Gaji Negara 2011 (Akta 732): http://www.parlimen.gov.my/…/billindex/pdf/2011/DR172011.pdf

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...