Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 29 April 2018

Dulu Masa Saya Jadi Walaun PAS Sanggup Putus Kawan, Rasa Paling Islam Tapi..

Oleh : Mohd Mukhlis Mohd Sharif
 
Bila aku tengok walaun PAS (orang yang wala dan tidak tabbayyun) sekarang, aku teringat pada diri aku pra-PRU13. Pada satu masa dahulu aku pun pernah jadi walaun totok. Sampai satu tahap aku fikir kenapa kena ada parti melayu/islam selain dari PAS (baca PKR) sebab PAS dah memang sempurna bagi aku. Ada ulama dan matlamat PAS adalah menegakan hukum Islam (hudud) . Bagi aku kalau laksana hudud waktu itu, semua masalah Malaysia akan selesai.



Waktu tu Dr Maza memang aku anti sebab dia consistant kritik PAS. Siap aku boleh bertekak pada Amanat Haji Hadi lagi dan sanggup putus kawan. Time tu aku rasa aku lah yang paling Islam, buat apa pun di kira jihad. Derma, turun demo, makan asap tear gas semua tu di kira jihad.

Dalam PAS pulak ada dewan ulama dengan TGNA; tapi yang pelik nya bertanding PRU banyak yang kalah. Time tu aku suka ambil ayat-ayat Al-Quran dan guna dalam hujah-hujah aku. Dah la pendekatan aku keras + tambah pulak dengan guna Al-Quran, memang resepi untuk kemusnahan. Aku rasa aku memang dah pegang kunci syurga masa tu, siapa lawan PAS sama dengan lawan Islam. How naive for me back then.

Lepas ATGNA meninggal aku tengok PAS macam dah derail dari perjuangan asal. Amanat Haji Hadi sendiri dah macam makan diri. Tiba-tiba pulak boleh berbaik-baik dengan UMNO. Aku macam tak boleh nak digest. Bila time muktamar PAS 2015, aku tengok Jeneral-jeneral PAS yang banyak bawa PAS pada puncak dia semua kena tendang. Alasan mereka Jebon (jeneral) tu lawan ulama. Yang lagi aku pelik boleh pulak mengundi pakai cai. Bila naik pimpinan baru yang macam A. taliban, mokhtar senik was my turning point. No way PAS is the correct party kalau orang yang melampau macam ni boleh jadi leader PAS.

Lepas tu aku jadi pengkritik PAS. Time aku kritik PAS tu semua yang aku kata dekat lawan PAS dulu kena balik dekat aku. Ironic right? Siap kena label lawan ulama, kafir, murtad, di suruh bertaubat, di suruh kembali pada jalan yang benar.

Bila aku tanya soalan-soalan yang kompleks pada kawan-kawan yang masih dalam PAS, jawapan dia senang aje. Ko kena datang usrah. Ko kurang tarbiah. Ataupun , itu ko kena tanya Tuan Guru. Kalau benda yang PAS buat itu betul, kenapa nak bagi jawapan pun macam orang yang masuk Skim Piramid?

Lepas tu aku cuba tukar approach aku. Aku suka pendekatan yang lebih mesra dan bagi persoalan untuk membuka minda. Manusia ni kalau ko marah-marah dia, lepas tu pulak ko hina dia dan ko nak dia sokong ko; mmg tak dapat la. Kalau kita tanya persoalan secara baik-baik, kalau dia jenis yang berfikir, dia akhirnya akan akur pada kebenaran.

Aku tak pernah anggap rakan-rakan aku dalam PAS sebagai musuh. Kira ibarat macam guru yang tak kenal penat lelah nak ajar anak murid nakal dan suka ponteng supaya tidak gagal SPM. Kalau anak murid tu masih malas dan poteng periksa SPM, kalau dia gagal its on him. Macam contoh kalau pengundi PAS nak undi jugak PAS walaupun dengan reason2 yang aku sebut2 sebelum ni; its on them. tapi bila pimpinan PAS nanti dah bersama dengan UMNO, dan waktu GST naik 10%, pengundi PAS kena bersedia lah untuk terima amarah rakyat.

Yang king maker sebenarnya adalah pengundi PAS, bukan nya calon Adun PAS/MP PAS. UMNO dia masuk PRU14 ni dengan peratusan undi melayu 42% ( rujuk invoke dan IDE). Pengundi melayu PH ( dalam 40%). UMNO dia bijak. Kalau dalam senario 1vs1, Dia tahu pengundi PAS takkan undi UMNO dan most likely mereka undi PH. Jadi UMNO tak boleh biar pengundi PAS undi PH. jadi UMNO fund( rujuk kenyataan Dr Zuhdi pasa derma 2.5 juta) PAS untuk buat 3 penjuru.


Bila 3 penjuru, pemenang biasanya UMNO dan PH akan jadi runner up. Undi PAS/atas pagar dalam 18% tadi tidak akan merubah apa-apa sebab sistem dia malaysia ni ikut first past the post. No 2 and 3 tidak ada apa2 value.

Soalan yang pengundi PAS kena tanya, kalau la PAS dapat 6 kerusi parlimen dan PH 108 kerusi, BN 108 kerusi.

Hypotetically PAS akan bersama dengan UMNO sebab Najib berjanji akan melaksanakan Islam, PAS dah jadi king maker macam Haji Hadi sebut. What is next?

GST akan jadi 10%, Tanah-tanah kita akan terus di gadai ker China. RUU355 masih takkan di laksanakan sebab BN Sarawak memang dari awal lagi tak setuju RUU355( 31 kerusi parlimen vs 6 kerusi PAS). GST memang akan naik sebab secara logiknya dari mana najib akan dapat cover duit BR1M yang dia janji.

Sanggup ker pengundi PAS ambil risiko dan tahan telinga selama lagi 5 tahun kalau ini adalah senario dia?

Let me know what is your thought.


Nota : Pandangan penulis tidak semestinya mewakili pihak pentadbir halaman.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...