Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 3 Mei 2018

Penyokong Keadilan Mengamuk Kaw-Kaw Kerana Ustaz Kempen Politik Dalam Masjid! - Ini Penafian Ustaz Subri

Tular satu rakaman video yang memaparkan aksi penyokong Keadilan yang marahkan Ustaz Sobri kerana didakwa berpolitik ketika menyampaikan kuliah agama di Masjid Seluang semalam.


Menurut penjelasan dari pihak jemaah, Ustaz Sobri dimarah kerana berpolitik di dalam masjid malahan terang-terangan berkempen untuk calon Barisan Nasional.

"Memandangkan berkali-kali dalam kuliah Ustaz Sobri Arshad atas masjid dan surau semasa kuliah, beberapa orang jemaah di masjid Sungai Seluang bangun dan menegur Ustaz Sobri Arshad.

Sebelum ini, berkali-kali Ustaz Sobri Arshad membuat kempen kepada Datuk Zaidi yang merupakan Calon BN untuk parlimen Permatang Pauh di beberapa buah masjid secara terbuka.


Malahan, semasa berkuliah di Masjid Taman Sembilang yang berada di bawah parlimen Permatang Pauh, dengan kehadiran Datuk Zaidi, beliau kempen disamping beliau berbohong dengan menyatakan kerajaan tidak memberi tanah kubur kepada masyarakat Taman Sembilang, walhal tanah kubur itu telah diluluskan oleh kerajaan Negeri Pulau Pinang sejak dari awal lagi.

Begitu juga, semasa berkhutbah gerhana bulan di Masjid Seberang Jaya yang berada dalam parlimen Permatang Pauh baru-baru ini. Secara terang-terangan di atas mimbar, Beliau kempen agar Datuk Zaidi diberikan kemenangan dalam PRU kali ini.

"Kalau ustaz nak ceramah politik, silakan di tempat ceramah politik", tegur jemaah terbabit kepada Ustaz Sobri Arshad yang hanya mendiamkan diri.

Walaupun mendapat kritikan dan teguran tertutup dan selepas ceramah, beliau tidak menghiraukannya. Malahan, pihak jabatan mufti juga telah memberi teguran kepada beliau.

"Kafir sana, kafir sini. Semua kafir. Yang islam, hang sorang saja Islam haih..", kata seorang lagi jemaah," lapor kenyataan itu.

Dalam perkembangan berkaitan, beberapa pihak tampil menjawab dakwaan yang kononnya Ustaz Sobri berceramah politik dalam masjid.

Kronologi Ringkas Peristiwa Di Masjid Sungai Seluang 

➡ Malam ni Rabu minggu pertama kuliah bulanan Ust Subri di Masjid Sg Seluang.

➡ Kuliah malam berkisar dari Surah Attaubah ayat ke 23.

➡ Jam 8.30 malam kuliah belum habis ada beberapa orang dari PH naik ke masjid meluru ke Ust Subri dan kuliah pun diberhentikan awal.

➡ Suasana jadi kecoh hingga pihak polis terpaksa tangani dan pihak polis minta Ust Subri diiringi sampai ke rumah malam ni.

➡ Alhamdulillah semua dah selesai. Ust Subri pun dah selamat sampai ke rumah," kata seorang individu yang dikenali dengan nama Fadzil Sa'ari.

"Isu Ustaz baca Ayat Quran jangan bersekongkol dengan pemimpin kafir yang terang² menolak Islam. Puak PH Sg Seluang dengar jadi marah, bila Ustaz Sobri Arsyad kupas makna ayat. 

Tu yang sampai serang atas masjid, kuliah terpaksa diberhentikan. Info dari group whatsapp. Wallahhua'lam," demikianlah penjelasan yang tersebar setakat ini. - 3 Mei 2018.
 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...