Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 3 Mei 2018

Selepas Audio, Kini Gambar Peluk Wanita Pula Disebarkan - Ini Respon Mat Sabu, Akan Rujuk Peguam.

Selepas beberapa jam rakaman audio yang dipercayai suara Presiden Amanah, Mat Sabu disebarkan oleh Rizal Bakar, kini terdapat netizen yang menyebarkan gambar menyerupai Mat Sabu memeluk seorang gadis.



Dikenali dengan nama Biswardi Hasbi, individu itu menulis : "Manjanya. Cemburu pula tengok gambar bermanja-manjaan macam ni. Tiba-tiba feeling lonely pulak. 😂," katanya di post tersebut.

Bagaimanapun ramai pihak mempersoalkan ketulenan gambar tersebut. Rata-rata netizens beranggapan ia adalah gambar superimpose dan edit bagi menyebarkan fitnah ke atas Mat Sabu.

Terdahulu, Mat Sabu juga telah difitnah hebat dalam isu Memali menerusi halaman Facebook yang dikenali sebagai Malaysian Viral Facts.

Page itu mendakwa Mat Sabu telah mengeluarkan kenyataan mewakili bekas pimpinan PAS memaafkan Mahathir dalam isu Memali.


Post itu juga dibayar (sponsored post) bagi menyebarkan ia dikalangan netizens. Semakan dilakukan oleh pihak kami dan wakil Pakatan Harapan - Amanah mengesahkan tiada kenyataan seperti itu pernah dikeluarkan oleh Presiden Amanah sama sekali.

Logo PKR, Invoke turut digunakan bagi menyakinkan orang ramai. 

Terdapat beberapa netizens yang meminta sumber berita dan rujukan pautan untuk mengesahkan kesahihan poster tersebut namun admin page berkenaan tidak memberikan apa-apa respon setakat hari ini. 




Dalam pada itu, tinjauan di laman sosial mendapati rata-rata netizens mempertikaikan dakwaan ke atas Mat Sabu. Malahan netizens yang menyokong PAS juga menyeru agar ahli mereka tidak sesuka hati menyebarkan tuduhan sebarangan atas dakwaan yang belum dibuktikan. 

Berdasarkan tinjauan di page pro PAS, kebanyakan netizens menyeru untuk tidak terlibat dalam isu tersebut kerana ia belum dipastikan kebenarannya.

Jangan sebar, serang peribadi kata netizens pro PAS



Ada pihak yang mempertikaikan penggunaan bahasa seperti budak WeChat. Dan ada netizens yang mempertikaikan tindakan menyorokkan nombor Mat Sabu sedangkan nama itu boleh sahaja dipadamkan dan biarkan nombor telefon terpapar supaya jelas pada penglihatan semua untuk disahkan.

Sementara itu wartawan Malaysiadateline, Arif Atan pula mengulas beberapa perkara berhubung dakwaan berkenaan.

"Dia bohong;

1. Namanya tidak berdaftar ahli Amanah pun.

2. Dia sebut PAN. Orang Amanah tak merujuk nama parti sendiri dengan nama yang digunakan oleh PAS dan BN.

3. Cawangan Kuala Kedah? Kawasan Kuala Kedah je yang ada!

4. Printscreen nama tu terpampang nama Mat Sabu! Ikut logik skandal pun, paling tak dia mesti save guna nama macam Ayang tak pun Abang Mat.

Jelas dia nak jatuhkan imej Mat Sabu, Amanah dan Pakatan Harapan.

Lagi 6 hari nak buang undi nampak dah penipunya," respon Arif dalam satu kenyataan di Facebook.

Mat Sabu jawab

Ketika diminta mengulas tuduhan berkenaan, Mat Sabu dengan santainya menjawab ia adalah perkara biasa menjelang setiap kali pilihanraya umum.

Katanya ia bukan perkara baru tuduhan seperti itu dilemparkan ke atas dirinya.

“Ini berlaku setiap pilihan raya umum. Mereka akan sentiasa ada sesuatu yang menentang saya. Tetapi ia tidak menghentikan azam saya untuk mendesak perubahan kerajaan,” katanya.

Mat Sabu juga mengesahkan tidak mengenali ketiga-tiga individu yang mengadakan sidang media itu.
 
Mohamad Sabu juga berkata dia akan merujuk perkara itu kepada peguam untuk tindakan lanjut.

“Mungkin saya dalam kalangan penarik orang ramai di perhimpunan Pakatan Harapan, jadi musuh saya tak boleh tahan,” katanya lagi. - 3 Mei 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...