Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 1 Mac 2017

Bermula 1 Mac Tambang Teksi Johor Bharu Singapura Kini Beroperasi Menggunakan Dollar Singapore.

Terdapat satu notis yang tular di laman sosial yang kononnya dikeluarkan oleh Terminal Teksi Johor Bahru ke Singapura. 

Notis itu adalah satu makluman tentang perubahan yang akan dilakukan berhubung isu penggunaan matawang yang perlu digunakan sebagai transaksi urusniaga.


Menurut maklumat yang terpapar di notis tersebut, bermula 1 Mac 2017, tambang teksi Johor Bharu Singapura ke Rochor Singpura akan menggunakan dollar singapura iaitu nilainya SGD 12 bagi bayaran per individu ataupun penumpang akan dicaj sebanyak SGD 48 per teksi.

Baca : Jepun taknak terima penukaran duit Malaysia lah!

Pelaksanaan itu dibuat untuk menyelesaikan pelbagai masalah berkaitan perkhidmatan Teksi Johor Bharu Singapura, seperti yang dipetik dari notis tersebut. Tindakan itu juga telah dipersetujui oleh semua pemandu teksi yang berjumlah seramai 195 orang. Perkara itu juga dilaporkan di dalam pengetahuan SPAD. 

Pihak kami cuba menghubungi no yang tertera di notis tersebut untuk mendapatkan kepastian namun panggilan tidak berjawab.

Susulan dari penyebaran tersebut, ada di kalangan netizens yang membuat spekulasi tindakan tersebut berkait-rapat dengan kejatuhan nilai matawang Ringgit Malaysia. Ada juga yang mempersoalkan rasionalnya urusniaga dalam Dollar Singapura memandangkan perkhidmatan bermula di Malaysia meskipun berakhir di Singapura.

Namun tidak kurang juga yang menyokong tindakan tersebut atas alasan memberikan pulangan yang lebih baik kepada pemandu teksi ketika menukarkan Dollar Singapura kepada matawang Malaysia.

Baca  ini juga : Kami dilayan bagaikan pendatang.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...