Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 2 Mac 2017

Gambar-Gambar Nik Amar Rasmi OBJ Trading - Nik Amar Nafi Terlibat Soalnya Kenapa TMB Pun Boleh Kena Tipu?

Lebih dari 1,000 orang telah ditipu.

Perniagaan OBJ Trading dan Nik Amar menjadi kontroversi dalam 3,4 hari ini berikutan tentang satu kes penipuan yang membabitkan wang pelaburan dari orang ramai.

Kenapa kecoh-kecoh?

Kes ini bermula apabila perniagaan OBJ Trading menutup operasi perniagaannya secara tiba-tiba tanpa sebarang makluman kepada kakitangan syarikat (pekerja) dan juga para pelanggannya.

Rentetan dari sikap tidak bertanggungjawab pemilik perniagaan tersebut, orang ramai mula menyerang premis perniagaan itu pada akhir Februari lepas.

Info yang kami terima dari PSM Kelantan, seramai 40 orang pekerja OBJ Trading telah membuat laporan secara beramai-ramai di Jabatan Buruh Tenaga Kerja Kelantan pada 27 Februari yang lepas.

Ini kerana OBJ Trading tidak menjelaskan baki gaji tertunggak selepas operasi perniagaan ditamatkan. Pekerja yang menuntut bayaran gaji termasuk upah lebih masa melibatkan seramai 150 orang. Turut dimaklumkan kebanyakan dari mereka tidak menerima gaji bermula Januari 2017 yang lepas.

Dalam pada itu, wakil Jawatankuasa Bertindak Pekerja OBJ Teraniaya, Encik Muhd Basri Aziz berkata, tindakan pemilik yang menutup operasi perniagaan secara tiba-tiba menyebabkan pekerja terpaksa berhadapan dengan kemarahan pelanggan apabila dituduh bersubahat dengan pemilik syarikat bagi menipu wang pelanggan. Sedangkan pekerja turut sama menjadi mangsa penipuan pemilik syarikat. Oleh itu Jawatankuasa berharap agar pelanggan tidak menyalahkan pekerja dalam hal ini memandangkan kedua-dua kumpulan adalah mangsa keadaan.

Pemilik OBJ Trading ahli PAS tetapi tiada kaitan dengan PAS.

Turut tersebar dakwaan yang mengatakan OBJ Trading dimiliki oleh ahli PAS namun hasil semakan kami perniagaan tersebut sama sekali tiada kaitan dengan parti Islam itu. 

Bagaimana nama Nik Amar boleh dikaitkan dengan OBJ Trading?

Berikut dibawah adalah gambar-gambar perasmian dan pembukaan pejabat urusan OBJ Trading yang diadakan pada 31 December 2016 yang lepas.






Gambar-gambar ini diperolehi oleh pihak kami ketika meninjau laman FB OBJ Trading. Merasmikan pejabat urusan pada akhir december 2016, menutup premis perniagaan pada hujung februari 2017. Beroperasi tak sampai pun 2 bulan ye?

Individu dakwa melabur kerana program dirasmikan oleh Nik Amar




Datuk Mohd Amar Nik Abdullah ialah Timbalan Menteri Besar Kelantan. Apabila satu-satu syarikat dirasmikan oleh orang yang berjawatan tinggi dalam kerajaan sudah tentu la secara tidak langsung akan menambat kepercayaan orang ramai untuk menyakini reputasi syarikat tersebut.

Dan ini adalah respon segera Nik Amar dalam menjawab dakwaan yang timbul di laman sosial.

Sila Klik Imej Untuk Paparan Yang Lebih Jelas

Selepas membaca respon Nik Amar, harus kami kata kami kurang gemar dengan jawapan yang diberikan kepada pihak media. Bagi pihak kami, Nik Amar mendedahkan kelemahan diri dan kerajaan yang diwakilinya. Adakah Nik Amar seseorang yang mudah diperdayakan? Inila yang kami fikirkan selepas membaca respon di atas.

Nik Amar bukanlah orang biasa yang sesiapa sahaja boleh menjemputnya menghadiri satu-satu program. Bukannya kita boleh secara biasanya membuat panggilan telefon dan dapat menjemputnya terus untuk hadir!

Untuk menjemput Nik Amar menghadiri satu-satu program, sudah tentu ada protokol rasmi yang perlu dilalui memandangkan Nik Amar membawa title Timbalan Menteri Besar Kelantan. 



Oleh kerana Nik Amar menafikan mempunyai kaitan dengan OBJ Trading sudah tentu kita fikir, bagaimana orang biasa-biasa seperti pemilik OBJ Trading ini mampu mempengaruhi Nik Amar sehingga beliau menghadiri program perasmian syarikat yang menipu orang ramai. Pelik tak, pelik bukan?

Program perasmian pun biasa-biasa je tapi tak sangka sampai TMB pun kena tipu bro!
 


Berani awak jual nama Nik Amar ya, tak pasal-pasal ada yang terpedaya.

Boss OBJ Trading
Satu lagi respon Nik Amar yang membuatkan usus kami hampir terburai ialah apabila Nik Amar menasihati orang ramai jangan mempercayai sindiket penipuan seperti itu dan berhati-hati dalam membuat sebarang pekerjaan dalam mencari rezeki yang halal.


Ehsan Google
Nasihat yang baik sudah tentu kami sokong. Malangnya secara tidak langsung tindakan kita sebenar lah yang mendorong orang lain menyakini syarikat tersebut dalam menjayakan penipuannya tau. Takan ini pun orang lain nak suarakan baru Nik Amar faham, betul tak?

Bagi meredakan ketegangan, adalah lebih baik jika kita bersemuka dengan pihak yang teraniaya dan mendengar masalah dan melantik seorang wakil kerajaan negeri bagi memantau perjalanan siasatan. Dalam pada itu harus juga Nik Amar menjalankan siasatan dalaman siapakah individu yang bertanggungjawab mempengaruhi beliau untuk merasmikan satu program yang menipu wang orang ramai.

Pihak kami faham kenapa program tersebut boleh menarik perhatian kerajaan negeri. Kerana inisiatif yang ditawarkan adalah baik untuk mereka yang duduk di rumah seperti suri rumah, pelajar atau mereka yang sakit dan tidak boleh keluar bekerja malangnya kerajaan negeri harus melakukan siasatan terperinci sebelum melibatkan diri dalam program seumpamanya. 

Jika Nik Amar begitu mudah diperdayakan oleh orang awam walaupun dirinya berstatus Timbalan Menteri Besar, bagaimana pula dengan permainan penipuan kolar putih, mampukah Nik Amar menghindari dari ditipu oleh golongan korporat yang lebih licik dalam melakukan penipuan? Kami percaya rakyat Kelantan kini sudah mula memikirkan tentang persoalan tersebut.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...