Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 27 November 2016

Apandi Ali Cuba Jadi Hero Dalam Isu Penguatkuasa MBSA Yang Diganggu Pasangan Suami Isteri - Isu 1MDB Taknak Pula Bantu Siasat!

Apa masalah Apandi Ali korang neh tah.

Isu remeh-temeh macam neh yang dia sibuk nak tunjukkan keheroan dia. Sedangkan isu tersebut dah diselesaikan secara baik. Pasangan suami isteri tersebut dah mengaku salah dan telah pun menerima hukuman. Penjara 14 hari dengan denda 3,000 adalah setimpal dengan jenis kesalahan mereka. 


Namun Jabatan Peguam Negara tidak berpuas ahti. Menurut mereka, pasangan tersebut perlu dihukum dengan lebih berat. Mereka akan membuat rayuan. Dan berikut adalah apa yang dilaporkan menerusi portal Malaysiakini ;

Jabatan Peguam Negara memfailkan rayuan bagi membolehkan pasangan suami isteri yang mengganggu dan menakut-nakutkan penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dikenakan hukuman lebih berat.
Dalam kenyataan media hari ini Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali berkata hukuman penjara 14 hari dan denda RM3,000 yang diputuskan Mahkamah Majistret Shah Alam pada Jumaat lalu adalah terlampau ringan berbanding kesalahan dilakukan mereka.
"Walaupun kedua-dua tertuduh mengaku bersalah, hukuman yang setimpal hendaklah dikenakan demi memberi pengajaran kepada mereka di samping menjadi teladan kepada yang lain agar tidak melakukan perbuatan ini," katanya.
Pada 25 November lalu Lor Ka Hoo dan isterinya, Tan Sit Fun, dihadapkan ke mahkamah mengikut Seksyen 353 Kanun Keseksaan selepas mereka ditahan ekoran klip video yang tersebar melibatkan mereka dengan seorang penguat kuasa MBSA. (Malaysiakini)
Sebenarnya, isu tersebut remeh aje. Ia nampak macam disensasikan. Kerana telah dipolitikan. Kononnya MP DAP backup pasangan suami isteri tersebut la. Kononnya MBSA arah tarik balik laporan polis la. Kerana pasangan suami isteri itu cina, yang sokong BERSIH pula tu. Dan yang diganggu itu pula melayu. Memang la jadi sensasi tak pasal-pasal.
Sebelum ini portal Reuters menyatakan kerajaan Malaysia (melalui Pejabat Peguam Negara) sekali lagi menolak permintaan daripada Jabatan Pendakwaanraya Swiss untuk menyalurkan beberapa maklumat penting berhubung siasatan mereka dalam isu 1MDB.
Sungguh pun Malaysia enggan membantu menyalurkan maklumat-maklumat tentang 1MDB kepada kerajaan Switzerland, namun kerajaan Malaysia bebas menggunakan semua maklumat yang mereka (Switzerland) ada bagi membantu siasatan 1MDB.
Mereka hormati keputusan Malaysia tentang hal ini. Ia antara intipati laporan dari Reuters.
Point aku kat sini ialah, 1MDB neh isu penyelewengan. Kehilangan wang jutaan ringgit. Bukan ribuan, ratusan mahupun puluhan. Tetapi ratusan jutaan ringgit.
Negara lain pun siasat isu neh. 
Bukan jadi polemik kat negara kita jek.
Ia juga merupakan satu kesalahan jenayah kewangan di negara lain.
Ada kah Apandi Ali patut ambik pendirian seperti ENGGAN MEMBANTU DALAM SIASATAN KERAJAAN SWISS DALAM ISU 1MDB?
Sudah tentu tidak!
Sebaliknya. Apandi sibuk hal isu remeh temeh macam pasangan suami isteri kacau penguatkuasa MBSA tu.
Sohai betul la.
Sesiapa saja yang ada otak pun boleh fikir. Mana satu isu yang patut Jabatan Peguam Negara pentingkan dan mana satu isu yang Jabatan Peguam Negara langsung tak payah amek port.
Cakap bangang kang marah.
Tetapi memang nampak macam bangang pula.
Kah Kah Kah!

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...