Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 2 November 2014

Azmin, PKR Akhirnya Setuju KIDEX - Tol 48 Tahun Kini Di Selangor.


Tahniah.

Beria-ria kutuk dan kritik TSKI isu projek KIDEX. Akhirnya MB baru Azmin Ali pun bersetuju dengan pelaksanaan projek tersebut. Bagi yang blur2 mengenai pelaksanaan KIDEX, boleh baca sini.

Isu tentang KIDEX. Melibatkan beberapa perkara utama. 

- Isu perpindahan dan penempatan, pengambilan tanah. 

- Isu tol 48 tahun lamanya.

- Isu kos pembinaan jalan yang mahal.

Kos pembinaan jalan mungkin ada kefahaman dari segi kejuruteraan yang kita terlepas pandang. Kadang2 ia mahal bersebab. Yang neh kita boleh berdiskusi dalam menentukan samada kos tersebut berpadanan atau tidak dengan tawaran projek.

Tapi isu tol selama 48 tahun. Aku yakin rakyat akan totally tolak. 48 tahun lama gila. Dan isu perpindahan dan pengambilah-alihan tanah juga aku yakin rakyat takan mudah2 menyerahkan hak mereka kepada syarikat konsesi dan kerajaan negeri untuk bangunkan KIDEX. Pendek kata Selangor akan menerima tentangan besar atas projek KIDEX neh walau siapa pun laksanakan ia. Be it PR mahupun BN. Sebab rakyat bukannya bodoh.


Baru2 neh The Sun melaporkan ;

- Kerajaan Selangor tidak akan menghalang pelaksanaan projek KIDEX. Pemaju disyaratkan untuk memenuhi semua protokol demi kebaikan penduduk. Ini sama sebijik sepertimana yang disebut banyak kali oleh TSKI selama neh.

- Azmin Ali mahu pemaju konsesi mengemukakan plan kajian mereka berkenaan traffic dan bagaimana ia boleh mengurangkan kesesakan jalanraya.

- Azmin Ali juga akan meneliti plan revenue yang bakal diraih oleh syarikat melalui kutipan tol. Konon2nya nak bajet la samada berbaloi atau tidak keuntungan yang mereka bakal raih kelak. Ayat neh cantik depan media, atas paper, depan penyokong dan penjilat saja. PKR ialah parti PRO KAPITALIS. Ayat2 macam neh hanya terkesan pada pembodek dan penjilat semata2.

- Dalam pada itu Azmin Ali juga akan menetapkan garis panduan yang perlu dipatuhi oleh majlis tempatan negeri berkaitan pembinaan projek KIDEX. Baru2 neh, satu draf telah dibuat oleh MPPJ. Yang mana dalam draf tersebut menyatakan bahawa pihak pemaju berhak mengubah status mengenai satu2 kawasan daripada status penempatan kepada status komersil tanpa perlu merujuk kepada penduduk terlebih dahulu.

Ini maksudnya apa?

Contoh.

Kau tinggal kat kawasan perumahan Damansara. Dalam pelan pembangunan yang ko boleh refer kat pejabat tanah atau majlis, status tanah kau ialah penempatan (perumahan). Dan pemaju hanya boleh bina apa2 perkara yang berkaitan penempatan aje la. Kalau status tanah tersebut ialah pertanian, maka kena bertani. Kalau status tanah tue ialah hutan simpan, maka tak boleh buat apa2 selain biarkan ia jadi hutan simpan.

Sekarang. Andaikata draf tersebut diluluskan, di mana pemaju diberikan fully kuasa untuk ubah apa2 yang dorang suka berkenaan tanah2 yang dorang diberikan hak untuk majukan maka ia akan jadi lebih kelam kabut. Mula2 pemaju bina projek perumahan. Kau semua dah beli apa semua. And then, sampai satu tempoh, tiba2 pemaju fikir aku boleh buat duit neh kalau buat benda lain pula kat atas tanah tue, tanpa perlu merujuk kepada penduduk, pemaju pun suka2 tukar status tanah dari penempatan kepada komersil. Pemaju nak bina shopping complex ka, jalan ka, taman tema ka dia punya pasal la kan. Dah tanah dia. Memang kau beli rumah yang pemaju bina tapi pemaju berhak usir kau keluar dengan tawarkan pampasan yang dia rasa berbaloi dengan pengusiran tersebut. Maka, kat situ dah jadi la konflik.

Sebab tue draf gila macam neh tak patut wujud in the first place.

Persoalannya, si gila mana yang karang draf?

Si gila mana yang sanggup bincangkan dalam mesyuarat?

Si gila mana yang luluskan draf? (mula2 setuju sekarang diholdkan sementara dulu)

Si gila mana yang dok dalam majlis perbandaran PJ?

Si gila mana kalau bukan si gila Pakatan Rakyat yang menjadi ahli2 majlis Pakatan Rakyat bukan?

Apa kata PKR?
Apa kata DAP?
Apa kata PAS?
Apa kata Tony Pua?
Apa kata Nurul Izzah?
Apa kata Anwar Ibrahim?
Apa kata Dr. Dzul (Dr. Dzul pun boleh p sokong jatuhkan TSKI atas isu fitnah? Hancur!)
Apa kata Khalid Samad?
Apa kata penyokong, pembodek, penjilat partisan dari semua jenis partisan?

Sejajar dengan pendirian kerajaan negeri yang akhirnya memutuskan untuk meneruskan projek KIDEX yang akan menjejaskan beberapa pihak2 lain, terutamanya rakyat, aku rasa sudah sampai masanya untuk rakyat keluar dari politik kepartian. PR dan BN sekufu dalam bab KIDEX. Kenapa kau semua masih partisan dan masih taksuban?

There is no other way. PR dan BN bersama dalam KIDEX. Ini rakyat punya cause untuk lawan dan bangkit sebagai rakyat.

Fikirkan2 la ek.

Kbai.

Rujukan : sini

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...