Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 13 November 2013

Motor CC Rendah Tidak Dibenarkan Berada Atas Jalan Raya - Tol Untuk Motorsikal Berdasarkan Berat Motor.


Duit tak berapa nak ada beli kereta. So beli motor. Kadang2 kena break time hujan. Singgah la kat mana2 tempat. Setiap kali lalu sebelah lori dan bas rasa macam bertarung nyawa. Tapi still guna motor sebab apa?

1. Duit tak berapa nak ada..

2. Nak jimat cermat. Mungkin ada kereta tapi disebabkan kos sara hidup tinggi maka motor jadi kenderaan pertama ulang alik kerja. Save masa, minyak, tol dan sebagainya.

Ini penjelasan kepada cadangan kat bawah neh hah ;

Motosikal kapasiti enjin (CC) rendah berkemungkinan tidak dibenarkan berada di lebuh raya bagi melindungi pengguna kenderaan itu daripada risiko kemalangan jalan raya.

Menteri Kerja Raya, Datuk Fadilah Yusof berkata, kementeriannya telah menubuhkan jawatankuasa khas untuk mengkaji permasalahan itu memandangkan bukan semua lebuh raya menyediakan lorong khas motosikal.

Katanya, berbanding motosikal berkuasa tinggi, pengguna motosikal kecil terdedah kepada risiko kemalangan kerana angin daripada kenderaan lain yang laju boleh mengakibatkan motosikal itu berada dalam keadaan tidak seimbang.

"Kita sedang melihat bagaimana kita dapat menangani permasalahan ini, sama ada motosikal dibenarkan di lebuh raya, sama ada dikenakan tol, kategori mana yang dikenakan tol ataupun tiada tol untuk mereka, ini akan diperincikan," katanya sidang Dewan Rakyat hari ini.

Idea nak mengutamakan keselamatan rakyat tue cantik. Memang cantik. Aku puji. Niat nak fikir pasal nyawa rakyat tue ada. Tapi slack satu benda. Niat betul, cara ko menterjemahkan niat ko tue pula tak betul.

Apa yang perlu dibuat ialah lebih banyak keadilan dalam menguatkuasakan undang2 pencegahan. Lori rosak jangan dibiar atas jalan. Buat pemantauan yang kerap dan keras. Bila orang hantar sms aduan ke LPKP tue respon la. Jangan terima aduan tapi respon satu haram takde.

Hukum mereka2 yang cuai dengan tindakan yang tegas. Jangan biarkan gejala rasuah bertebaran dalam institusi awam sehingga kredibliti penjawat awam terjejas. Itu sebab lori senget2 pun slumber mak nenek di bawa atas jalanraya.

Pasang CCTV atas jalanraya. Kot ye pun malas nak mampos. Duduk dalam satu bilik. Upah la beberapa orang. Nampak aje lori2 dan bas2 yang tidak memenuhi spesifikasi untuk berada atas jalan, catatkan no plat tersebut dan jangan sekadar keluarkan saman. Tarik terus lori tersebut. Jangan bagi dia jejak jalan sehingga la kerosakkan dia dibaikpulih.

Dalam waktu yang sama. Kurangkan cukai kenderaan. Harga lori biarla munasabah. Harga bas biarlah munasabah. Jangan serabutkan akal majikan. Harga repair dan maintainance pun biarlah munasabah. 

Ini harga kereta dah la mahal nak mampos. Ko tacap safety sikit. Ko naikkan harga dia. Kang ko tambah la safety, ko naikkan lagi harga. Seboleh2nya ko nak serap idealism ;

Ko nak rasa selamat bila memandu kenderaan? = Ko jadi kaya.

Ko nak rasa terlindung bila memandu kenderaan? = Ko jadi kaya.

Semua benda neh ko boleh dapat bila ko jadi kaya. Kereta ko lebih baik, safety ko lebih baik, bila ko mengalami kemalangan pun risiko ko untuk selamat lebih tinggi berbanding kereta yang tak berapa nak safety untuk orang2 yang tak berapa nak kaya macam ko.

Ini idealism yang berlaku sekarang.

Rasa selamat, rasa terlindung hanya untuk orang2 berduit. Yang miskin nak mampos, bagi la apa2 yang sesuai dengan apa yang mereka mampu tawarkan. Dah miskin nak mampos kan. Apa je kita boleh buat. Miskin = cikai = satu geng. Lantak la. Yang mampos pun nyawa si miskin. Bukan nyawa mak bapak kita ke nyawa kita mak. Nyawa si miskin neh standard nyawa lalat aje. Dah mampos, mampos aje la. Apa boleh buat. Sapa suruh jadi si miskin?

Sambung isu utama. 

Jadi pengguna motor pun akan mula berkira2 selepas neh. Ah sudah. Samada aku takde duit nak beli kereta ataupun aku memang ada kereta tapi sebab nak jimat cermat aku gunakan motor so apa aku nak buat untuk atasi benda neh?

Ko nak kurangkan kadar kemalangan, tue betul. Tapi langkah2 yang ko akan ambil mestilah tidak membebankan mana2 pihak sekalipun. 

Cadangan seperti ini tidak perlu dikaji langsung. Buang saja dalam mana2 tong sampah yang berdekatan. Sebaliknya tumpukan kepada cadangan untuk membesarkan jalan. Bukan semua jalanraya kat Malaysia neh ada laluan motorsikal. Ko pergi tengok sendiri la. Ko akan tahu. Lebih2 lagi kat kampung2. Lebih2 lagi kat tempat yang jalan raya asyik2 kena renovate dan renovate dan last2 laluan untuk motorsikal pun ke mana2 hala. 

Ada yang sempit nak mampos pun ada. Itu tak masuk lagi bab kenderaan besar yang suka makan jalan. So apa2 cadangan sekalipun yang ko nak buat, ko kena pastikan suara orang yang terlibat dalam situasi neh, terlibat sama. Jangan tanya KFC kenapa mekdi sedap. Dah kfc tue buat kfc, bukan buat mekdi, faham ka?

Dan dalam inbox di facebook. Ada salah seorang sahabat fb memberikan info. Katanya dia dengar dalam berita. Konon nya ada cadangan nak mengenakan tol untuk pengguna motor. Dan tol pula dikira berdasarkan berat motor. Aku sangka baik. AKu yakin orang yang bagi cadangan ini sebenarnya telah disalah erti. Dia bukan bagi cadangan. Dia cuma bagi 'lawak'. Bila dia bagi lawak, kita gelak sudah la. 

Oke, bai. 

Rujukan berita : http://www.utusan.com.my/utusan/Parlimen/20131113/pa_02/Kerajaan-kaji-cadangan-tidak-benarkan-motosikal-kapcai-berada-di-lebuh-raya

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...